• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

namen naar voorletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heinikken

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Hallo allemaal,

Ik heb een excel bestand met in 1 kolom allemaal voornamen.
Nu wil ik al die voornamen converteren naar voorletters, dat is vast heel makkelijk alleen kan iemand mij vertellen hoe?

BVD

Een beetje spelen met de functie Deel en spaties

Als in een cel enkel een voornaam staat en geen achternaam, dan kan je gewoon in de kolom ernaast de functie =HOOFDLETTERS() gebruiken.

M.i. is deze nog behoorlijk lastig.
Maglor, met = HOOFDLETTERS zet gewoon je hele tekst in hoofdletters, zo krijg je niet de voorletter(s).

Ik ga er vanuit dat in Cel A1 de voornaam staat.
Probleem is natuurlijk dat deze uit één maar ook uit meerdere voornamen kan bestaan, bijvoorbeeld;

Anne Liesbeth Maria Clarien

Om hier de voorletters van alle voornamen er uit te halen kun je deze formule gebruiken in cel B1.

=LINKS(A1;1)&ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(" ";A1;1)+1);"";DEEL(A1;VIND.SPEC(" ";A1;1)+1;1))&ALS(ISFOUT(VIND.ALLES(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;1);1;"-");2)+1);"";DEEL(A1;VIND.ALLES(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;1);1;"-");2)+1;1))&ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");2));1;"-");2)+1);"";DEEL(A1;VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");VIND.SPEC(" ";VERVANGEN(A1;VIND.SPEC(" ";A1;2);1;"-");2));1;"-");2)+1;1))

N.b. de isfout's zorgen er voor dat je geen foutmelding krijgt al er bv maar één voornaam in de cel staat.

Hopelijk heb je geen cellen met 5 voornamen want dan wordt het pas echt lastig.
Je loopt dan tegen het probleem aan dat excel maar 7 lagen diep haakjes in formules toestaat.
Vermoedelijk moet je dan uitwijken naar een VBA oplossing.

P.s. Als je alleen de eerste voorletter van elke naam wilt heb je voldoende aan = links(A1;1)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Withaar!
Top! :thumb:

Dat was precies wat ik nodig had!
Bedankt voor de je duidelijk antwoord+voorbeeld.

MVG
Jordi

d'oh... voorletters <> hoofdletters. :-)

Verkeerd gelezen :o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan