• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

namen uit een lijst 'selecteren'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spletsj

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo,

ik heb de volgende vraag:
ik heb een spreadsheet met daarin in kolom A allemaal namen.
In kolom B heb ik WEL / NIET staan (die geef je in)
Nu wil ik onderaan de lijst de namen die corresponderen met WEL.

bv
Kolom A Kolom B
1 TOM WEL
2 PIET NIET
3 KEES WEL
4 GOOF WEL

nu wil ik onderaan een lijst krijgen met de namen waarachter WEL staat.
Ik heb het geprobeerd met de ALS-functie, alleen kan je daar maar 7 opdrachten geven en ik moet uit minimaal 23 namen selecteren.
Is er een mogelijkheid dat Excel 'vanzelf' de lijst controleerd op WEL en daarna de juiste namen vermeld?

Bij voorbaat dankt,
Spletsj

JAN

Laatst bewerkt:
Ja laat Excel toevallig zo'n functie in huis hebben.
Dat heet Filter, prachtig ding.

Cobbe

Hoi,

Wizzkid Cobbe bedoelt in zijn - wat cynische - naijver, dat daar in Excel een stukje ingebouwde functionaliteit voor is.
Jammer, want nu begrijp je zijn manier van uitdrukken waarschijnlijk nóg niet .....
Het gaat dat ook niet om een 'functie' die je gebruikt in een formule, maar om de mogelijkheid om gegevens te filteren met de optie 'Sorteren en filteren ....'

Ik heb even een modelletje gemaakt om het simpel uit te leggen. In de bijlage zie je naast de kolomtitels pijltjes staan. En wanneer je op het pijltje achter de kolom 'Welles/nietes' klikt kan je kiezen voor een filter.

Bekijk bijlage welles-nietes.xls

Dat werkt 'handiger' dan een formule, maar als je desondanks tóch een formule wilt dan vernemen we dat .....
Het instellen van zo'n filter verschilt per Excel-versie, dus wil jet weten hoe dat voor jou Excel werkt dat moet je aangeven welke dat is: 2000, 2002, 2003, 2007 ..... etc.

Laatst bewerkt:
Hallo Cobbe en VanVeelen,

bedankt voor de suggestie, maar dit is niet wat ik bedoel.
zie aangehecht excel document.
Ik heb in kolom 1 de namen staan, verderop staan in de kolommen wel, niet, gespeeld.
Onderaan iedere kolom heb ik het aantal wel opgeteld, daaronder zou ik graag de namen willen hebben van de spelers die 'wel' achter hun naam hebben staan.
Dus wanneer ik bovenin 'wel' typ, zou ik onderaan de kolom automatisch het aantal (is mij gelukt) en daaronder de namen (onder elkaar) willen zien.

Ik had al met de als-functie in iedere cel de naam gekregen, alleen wanneer er een 'niet' tussen staat, krijg ik een ruimte en wordt de lijst enorm lang.

Dus ik zou het graag als volgt willen:
wanneer ik 'wel' in de cel typ, moet excel onderaan de kolom automatisch het aantal en daaronder de corresponderende namen.

Is dit mogelijk?

Bekijk bijlage test wedstrijden.xlsx

@ThankYou,

bedank, dit was idd wat ik zoek. :thumb::thumb:
Had de formule ook gevonden, kon hem alleen niet toepassen.
Ga nu op mijn gemak uitvogelen wat de formule precies inhoudt en wat hij doet (dat weet ik al, lege cellen weghalen).

Nogmaals bedankt, ook aan de andere mensen die gereageerd hebben. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan