• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namen van kolommen verplaatsen naar rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjvdlinden

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2006
In mijn bijlage staat er nu de omschrijving in kolom A naam met kolom b de betreffende naam

Hoe kan ik deze steeds op regelnivo ervoor krijgen tot er een nieuwe naam komt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste wjvdlinden ;)

Hoe kan ik deze steeds op regelnivo ervoor krijgen tot er een nieuwe naam komt?

Kan je iets duidelijker zijn met uw vraag, want voor mij is dit een beetje vaag.

Groetjes Danny. :thumb:

Danny,

Ik weet het dat ik zeer summier was in de omschrijving. Ik stond op het punt om naar huis te gaan.

Ik heb tot nu toe zo'n 5 bestanden met elk 10.000 regels waarin ik per persoon zijn belgedrag zie. Nu moet ik die 5 bestanden samenvoegen en dan per persoon laten zien liefst in een draaitabel wat het gebruik is.

Het probleem is echter dat ik niet op regelnivo de naam kan zien. Ik kan het natuurlijk wel met kopiëren en plakken maar dan ben ik super lang bezig.

Ik zoek dus eigenlijk een formule waar ik steeds de naam ophaal die in kolom b staat totdat er een nieuwe naam komt

Beste wjvdlinden,

Hopelijk kun je invloed uitoefenen op de aanlevering van je data want dit wordt een lastige klus, zo niet onmogelijk.
Uit welk systeem komt je data? Haal je het er zelf uit, of wordt het aangeleverd? Is het een standaard rapportage?

Richard

Ik zoek dus eigenlijk een formule waar ik steeds de naam ophaal die in kolom b staat totdat er een nieuwe naam komt

Hallo wjvdlinden,

Is gelukt met een matrixformule, maar ben bang dat dit je bestand erg gaat vertragen voor 10000 rijen.
Anders iemand anders met VBA.

Bijlagen

Dat lijkt me volstrekt overbodig.
Deze gegevens worden waarschijnlijk als txt of csv bestand aangeleverd.
Hiervoor kun je dan beter geen Excel gebruiken, maar VBA. (gaat nog veel sneller ook)
voorbeeld

Code:
open "C:\voorbeeld.csv" for input as #1
  sq=split(replace(input(LOF(1),#1),"Naam","#Naam"),"#")
Close #1
hiermee staan alle gegevens in een array, die evenveel elementen heeft als mensen.
Wil je alle gegevens van Piet hebben dan kan dat eenvoudig met
c0=join(filter(sq,"Piet"),"")

Als je dat van 5 bestanden wil
Code:
For j=1 to 5
  open "C:\voorbeeld" & j & ".csv" for input as #1
    c0=c0 & input(LOF(1),#1) 
  Close #1
Next
  sq=split(replace(c0,"Naam","#Naam"),"#")
  st=sq
  for j = 0 to ubound(sq)
     c1=c1 & join(filter(st,mid(st(0),5,10)),"#")
     st=filter(st,mid(st(0),5,10),false)
  next
nu staan in c1 alle telefoongegevens gegroepeerd per persoon.
Je kunt er een matrix van maken met de opdracht
sq=split(c1,"#")
zowel de tekstreeks c1 als de array sq kun je inlezen in een Excel werkblad. Ergo: in 11 VBA-regels ben je klaar.

Harry,

Met u formule is het gelukt.

Ik moest even wachten maar het ging vele malen sneller dan kopiëren en plakken.

M.vr.gr.
Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan