• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Namenlijst uit selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwinmi

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2010
Hallo Forum,

ik heb weer is een vraagje. Zie bestandje. Ik heb een kolom (C) met namen. Als ik voor een naam een kruisje (x) zet in kolom B, wil in kolom D een lijst hebben met alleen de namen waar een kruisje voor staat. Nu is dat niet zo moeilijk met de formule zoals ik die in het voorbeeld bestandje hebt gebruikt, maar ik wil een lijst zonder lege cellen ertussen.

Dus eigenlijk wil ik dat als er een x wordt geplaast in kolom B, direct kolom D wordt geupdate en er een rijtje namen komt zonder lege cellen ertussen. Ik weet niet of dit met een formule kan, anders misschien met vba.

groeten mike

Bijlagen

Hallo Oeldere,

bedankt voor je reactie, maar ik denk dat dit niet is wat ik zoek. Kolom C (de originele namenlijst) mag niet veranderen, daar moeten altijd alle namen in blijven staan. In kolom D mogen alleen namen komen waarvoor een kruisje staat en dan zonder lege cellen ertussen.

Deze voor in D2:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$11;"X")<RIJ(A1);"";INDEX($C$2:$C$11;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$11="X";RIJ($B$2:$B$11)-1);RIJ($A1))))
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Hierna doortrekken naar beneden met de vulgreep.

Succes,

dat betekent dus dat:

c4 = naam 3
d4 = naam 4

1) klopt dit?

daar snap ik de logica niet van.

2) waar ga je deze gegevens voor gebruiken?

Mike,

Zet deze in D2, wel afsluiten met: Ctrl + Shift + Enter (matrix formule) en dan doortrekken naar beneden.
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$11;$A$1)<RIJ()-RIJ($E$1)+1;"";INDEX($C$2:$C$11;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$11=$A$1;RIJ($B$2:$B$11)-RIJ($C$2)+1;"");RIJ()-RIJ($D$2)+1)))

Formule is afkomstig van Kees Oosterveld

@ Ad,

Volgens mij moet het rode gedeelte weg:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$11;$A$1)<RIJ()-RIJ($E$1)[COLOR="red"]+1[/COLOR];"";INDEX($C$2:$C$11;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$11=$A$1;RIJ($B$2:$B$11)-RIJ($C$2)+1;"");RIJ()-RIJ($D$2)+1)))

Heren,

Hartelijk dank voor deze formules, ik zie niet wat nou precies het verschil is tussen de 2 formules maar ze werken iig beide.

Voor Oeldere: ik wilde dit uitgeselecteerde namenlijstje hebben zodat ik deze kolom een naam kan definieren en dan gebruiken voor een dropdownlist. Nu krijg ik alleen de namen die ik nodig heb (met kruisje) en niet alle anderen die ik nooit gebruik.

Misschien nog een vraag: ik heb kolom D (met de uitgeselecteerde namen) een Naam bepaald, maar dan heb ik onderaan de dropdown heel veel lege cellen, omdat daar geen namen staan. Kan ik bij naam bepalen een formule toevoegen die kijkt tot hoever de cellen zijn gevuld en dus alleen die toevoegd in de groep van Naam bepalen?

groet mike

Iets andere weg naar Rome gebruikt bij de bereiknaam dan heer Popipipo maar het zelfde bereikt.

Succes,

Bijlagen

@Thankyou,

Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$11;$A$1)<RIJ()-RIJ($[COLOR="red"]E[/COLOR]$1)+1;"";INDEX($C$2:$C$11;KLEINSTE(ALS($B$2:$B$11=$A$1;RIJ($B$2:$B$11)-RIJ($C$2)+1;"");RIJ()-RIJ($D$2)+1)))

De rode E moet een D zijn.
Gezien deze formule niet in mijn hoofd zit, had ik hem aangepast voor Mike. En ja haastige spoed is niet altijd goed:D:D

Maar jou aanpassing werkt ook:thumb:

Heren,

hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb gekozen voor de vba oplossing van warm bakkertje. Met formules kan het fout gaan als deze per ongeluk worden verwijderd als het tabblad onbeveiligd is wat ook mogelijk moet zijn (de gebruiker heeft dus de mogelijkheid om de beveiliging op te heffen om e.e.a. aan te passen). Wat ik mij nu alleen afvraag is het volgende:
in het voorbeeldbestand van warm bakkertje is onderaan de dropdown geen lege plaatst in de dropdown, maar in mijn bestand is er onder het lijstje in de dropdown nog wel één lege plaats??

Mike,

En je wilde geen lege regels:o
Ga neer Invoegen > Naam > Definiëren en klik op lijst. In het formulevak onderaan staat:=VERSCHUIVING(Blad1!$D$2..........wijzig $2 in $1. Je hebt nu boven in de lijst een lege cel, waar je vrij kunt invullen.

edit: Let wel op, dat je nu ook de namen uit de lijst kunt wijzigen, zonder melding te krijgen.

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,

Dat is niet wat ik bedoel, ik heb even 2 screenshots gemaakt waarop je kan zien wat ik wel bedoel. Voorbeeld met goede dropdown.jpgVoorbeeld dorpdown.jpg

Bijlage: Voorbeeld dropdown, daar zie in de dropdown dat de onderste in de dropdown blanco is, dat wil ik dus niet.
In bijlage 'Voorbeeld met goede dropdown' zie je de oplossing van warm bakkertje, waarin de onderste in de dropdown niet blanco is.

Ik snap dus niet waarom het in mijn bestandje wel gebeurt dat de onderste blanco is..

Mike,

Als ik Rudi z'n bestandje open krijg ik ook een lege plaats onderaan de lijst, maar zodra ik een kruisje plaats of weg haal is die lege plek verdwenen.

Ad,

Ik heb een beetje zitten rommelen en ineens had ik er geen last meer van...weet alleen niet wat ik nu precies heb veranderd :s

@Rudi: Bedankt voor je vb code
@Andere leden: Bedankt voor jullie input

Groeten Mike
Deze is op slot...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan