• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

namenlijst: weergeven van gegevens ook bij personen met zelfde familienaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

barbarossa

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Hallo,

Ik heb als beperkte kenner van excel volgende vraag…

Wij hebben een 270 medewerkers waardoor het voor de personen die de post verdelen, geen sinecure is om te weten waar de interne post van die medewerkers naar toe moet.
Daarom zoeken we een eenvoudige tool waar je vlug kan terugvinden waar de interne post van een medewerker naar toe moet. Je typt de familienaam en daarna verschijnen de namen van alle medewerkers met die familienaam + hun postadres.

Momenteel heb ik volgende poging. Zie bijlage (fictieve namenlijst)
Bekijk bijlage vbhelpmij.xlsx

In werkblad 1 staan volgende kolommen: naam, voornaam, postadres, afkorting postadres. Dit werkblad heb ik via de formule ‘namen beheren’ als ‘medewerkers’ benoemd. (komt terug in de formules in werkblad 2)
In werkblad 2 heb ik een poging ondernomen adhv de formule ‘verticaal zoeken’ en ‘waar’ of ‘onwaar’.

Dit lukt min of meer maar ik heb nog enkele problemen en eigenaardigheden. Geen idee of die kunnen worden opgelost.
Probleem 1: met mijn formules lukt het om twee namen te krijgen, maar dit is geen oplossing indien er meer dan twee medewerkers met zelfde familienaam Bijvoorbeeld: ‘Degroote’. Dan verschijnen slechts 2 van de 3 namen.
Ik probeerde nogmaals via ‘waar’ (zie werkblad 2 in rij 7) maar dit lukt niet.
Is dit op te lossen?

Probleem 2: wij hebben medewerkers met dezelfde naam maar gesplitst. Bijv: de Smet – Desmet. Is het mogelijk dat je de naam aan elkaar typt waarbij dan ook de gesplitste namen verschijnen?
Voorbeeld: je typt ‘Desmet’ en de 3 personen ‘De Smet’ + de 2 personen ‘ Desmet’ verschijnen.

Probleem 3: je moet de naam exact typen. Ik dacht dat via ‘waar’ de naam verscheen die het best leek op hetgeen je inbracht, maar blijkbaar neemt excel de gegevens van de rij ervoor.
In het voorbeeld: stel dat je per vergissing ‘Calens’ typt in plaats van ‘Callens’, dan dacht ik dat alsnog ‘Callens’ zou verschijnen maar blijkbaar zijn het de gegevens van ‘Baert’ – die in de rij vóór Callens staat – die verschijnen.
Is hier iets op te vinden?

Eigenaardigheid: typ ik bijvoorbeeld ‘Callens’ dan krijg ik wel de twee namen. Typ ik ‘Baert’ dan lukt dit niet.

Alvast dank voor de hulp!

Dag Plongske

Probleem is opgelost.
Nog maar eens het bewijs hoe waardevol Helpmij.nl is.

Een dikke mercie!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan