Nameserver opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

calvinsnl

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2012
Beste,

Ik heb een eigen VPS gekocht, waarop ik Zpanel geinstalleerd heb. Hierop wil ik mijn sites gaan hosten, alleen krijg ik het niet voor elkaar om de nameserver werkend te krijgen.
Ik heb een VPS gehuurd bij ramnode, en de domeinen staan bij versio.
Hoe stel ik de nameservers in?

Mvg,
calvin

Hallo,

Bij versio.nl kun je naar dns beheer van je domeinnaam, daarbij kun je een a record maken. Bijvoorbeeld:

A Record 1: ns1 000.000.000.000
A Record 2: ns2 000.000.000.000

(000.000.000.000 = je vps server ip)

Wat is de reden om geen gebruik te maken van bestaande nameservers? (ben gewoon geïnteresseerd)

Hallo,

De aangemaakte nameservers hebben hetzelfde ip adres, dit is volgens mij het probleem. NS1 & NS2 moeten een verschillend ip adres hebben zodat een domeinnaam vlekkeloos toe verwezen kan worden naar je VPS.
Als je maar 1 ip adres hebt gekregen van je hosting provider zal je er nog 1 extra moeten aanvragen.

beste,

Ik heb een 2de IP erbij aangevraagt, toch blijft intodns een aantal foutmeldingen geven, enig idee?

De meldingen die intodns weergeeft zeggen allemaal dat je DNS-server zelf niet geconfigureerd lijkt te zijn. Althans niet voor de zone die getest wordt. Hierin wordt aangegeven welke name-servers er zijn (en welke er verantwoordelijk zijn voor je domein). Ook moeten hier je MX records enzo in staan : [Informatie over DNS zones | http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_file].

Heb je toegang tot pleks oid? Meestal kan je het daarin allemaal configureren, anders moet je handmatig je files aanmaken.

Doordat je nameservers in je eigen domein zitten, moeten ze gluerecords hebben. Deze zijn wel correct geconfigureerd. Anders krijg je een soort kip-en-ei verhaal, want om te weten waar je alles van je zone kan vinden, moet je eerst de zone vinden om de nameservers te achterhalen. Daarom dat ze geglued worden, zodat je tld ze al kan meegeven.

Maar het is niet heel verstandig om je beide servers (primair en secundair) op 1 server te zetten, als die er dan uit ligt ben je helemaal niet meer bereikbaar. ;-)

Je kan dit ook uitbesteden bij een andere [provider | http://www.ospito.nl/fallback_mail_en_secondary_dns.php], maar soms kan je eigen provider dit ook voor je doen. En als ik het me goed herinner is het bij .nl domeinen zelfs verplicht om 2 DNS-servers te hebben, welke in verschillende subnetten zitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan