NAS advies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Beste Helpmij-ers,

Graag even jullie advies over hetvolgende:

In mijn NAS heb ik 2 x 2TB in RAID1. Vanmorgen gaf mijn NAS aan dat 1 schijf stuk is en vervangen dient te worden. Raar, want de schijf is net een jaar oud. Geen probleem dus, aangezien de garantie van de schijf 2 jaar is. Ik heb de schijf eruit gehaald en even laten afkoelen en weer teruggeplaatst om te kijken of de NAS nog steeds de error geeft. Maar nee, hij werkt weer! Wat moet ik nu doen? Toch vervangen of laten zitten?

Groeten,
Jasper

Dat hangt er een beetje vanaf wat de reden was dat de schijf uitviel. Lees de SMART informatie van die schijf eens uit. Bij twijfel garantie claimen.

Onduidelijke posting, maar als ik je goed begrijp gaf de NAS aan dat de schijf oververhit was. [Ik vermoed een Synology NAS?]
Als je, na afkoelen, het probleem ermee 'verholpen' hebt dan moet je dus wat gaan doen aan de warmteproductie van je schijven (dus andere schijven kopen die minder warmte produceren) óf nakijken of de koeling/ventilator van de NAS het wel goed doet.

Bij een vriend van me was de ventilator niet 100% meer, maar mogelijk geldt dat bij jou niet.

Tijs.

Ok! Sorry voor de onduidelijke posting. Het gaat hier om een Lenovo StorCenter IX-2. Of de schijven oververhit zijn geraakt weet ik niet. Ik heb de schijf eruit gehaald om het serienummer te noteren. Toen merkte ik op dat de schijf erg warm was. Heb wel sinds een week of drie de NAS op zolder staan. (Zou het hier aan kunnen liggen?). Ik heb zojuist ook de ventilator goed nagekeken. Geen stof en draait normaal. Heb ik door de warmte de schijf vernield?

Door uitlezen van de SMART info kun je mogelijk zien wat er aan de hand was/is. Geeft ook aan of de temp te hoog was.

SMART info, leg is even uit. Hoe doe ik dit op mijn NAS? Heb geen SATA naar USB converter.

Laatst bewerkt:
En niet iedere hdd is geschikt als NAS hdd.
De hdd's met variabel toerental zijn vaak het best geschikt.

Lijkt me sterk dat deze schijf niet geschikt is als NAS hdd, deze schijf zat er namelijk al in bij aankoop...

Dan zal dat ook wel.

Maar bij alle kwaliteits nassen wordt geen hdd bijgeleverd.

Ok, dus een Iomega StorCenter IX2-200 Cloud edition?
Dan is dit de handleiding waar inderdaad niets over SMART wordt gemeld (vreemd), maar wel (op pagina 92) hoe de eventlog te downloaden. Ik zou verwachten dat (SMART-) errors van de drives daar in genoemd worden, dus kijk daar in naar meldingen rondom de datum/tijdstip dat de ene harde schijf 'kapot' zou zijn gegaan of als kapot zijn geïdentificeerd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Jongens, ik heb zojuist in de Event Log gekeken. Er staan 2 foutmeldingen:
- Station met nummer 2 wordt niet gedetecteerd.
- Gegevens zijn beschikbaar, maar er is een fout gedetecteerd.

Daarna heb ik de schijf eruit gehaald en teruggeplaatst. Toen kwam de melding:
- De opslagstatus wordt geverifieerd.

Na het verifiëren van de schijf werkt deze gewoon weer. Ik denk daarom dat de schijf door de warmte op zolder zichzelf heeft afgesloten...kan dit?
In ieder geval werkt alles nu weer! Happy me! Scheelt me weer een ritje naar de Mycom. ;)

Jasper.

Dat kan inderdaad.

Lucky you, inderdaad. :)

Tijs.

Even een kleine update hier: helaas heb ik vandaag weer een schijf-error gekregen. Ga morgen terug met de schijf naar de winkel (garantie).

Echter vraag ik mezelf het volgende af: op deze schijf staan al mijn vakantiefoto's en bestanden. Ik ga ervan uit dat ik de schijf moet achterlaten in de winkel. Nu heb ik toch de angst dat misschien een medewerker deze schijf mee naar huis neemt en thuis probeert uit te lezen. Dat is namelijk gewoon mogelijk. De schijf geeft namelijk pas na een paar uur aan dat er een error is. Daarvoor kun je de schijf gewoon benaderen en bestanden uitlezen.

Ik beschik niet over een sata naar usb adapter en ook geen vaste computer. Anders had ik zelf al een wis-programma gebruikt.

Tips?

Groeten,
Jasper

Anyway, heb de schijf vandaag teruggebracht naar de MyCom. Gelijk een nieuwe meegekregen, toch wel goede service! :eek: Die jongen heeft de partities van de schijf verwijdert en verzekerde me dat er heel weinig kans is dat iemand op die schijf gaat speuren. Ik vertrouw op hem.

Groeten,
Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan