Nas benaderen en site hosten

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmie1

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Beste lezer,

ik heb net een NAS (Buffalo Cloudstation 2TB CS-X) aangeschaft en wil deze vanaf het internet benaderbaar maken.
Ik kan de NAS benaderen via de website van pogoplug maar dan kom ik op een erg omslachtige webpagina.
Daarom zou de nas graag van buitenaf via ftp willen kunnen benaderen maar ik weet niet hoe ik dat kan doen.
Ook zou ik graag een webpagina hosten vanaf de NAS maar ik zie er nergens een functie voor.
Als ik de nas via het ip-adres benader, krijg ik het instellingenmenu. Dit is beveiligd met een wachtwoord zonder gebruikersnaam(onveilig?).

Ik heb de router ingesteld zodat ik vanaf het internet bij het instellingenmenu kom. Op een andere manier kom ik er niet in...

Zou iemand me een tip kunnen geven hoe en wat?

Alvast bedankt! :thumb:

Beste,

je moet aller eerst de beveiliging van de nas opkrikken dat kan je wel doen ergens in de instellingen waar je een gebruikers naam kan opgeven.
en voor de nas te gaan gebruiken op exterene locatie kan je dit doen op 2 manieren je kan ofwel ftp gebruiken of vpn.

ik weet niet bij welke provider je zit maar standaar abonementen worden poorten voor ftp geblokeerd je zult dus de poort moeten wijzigen van 22 naar bij 2020
dus als ftp aanstaat op de nas moet je deze port forwarden naar 2020 en ook op de nas deze poort wijzigen naar 2020

indien je vpn wilt gebruiken kan je een virtuele machine aanmaken met linux erop en kan ik je een handleiding geven hoe je vpn instellt.
dit is wat veiliger je kan ook alle toestellen dei dan op dat ogenblik aanstaan in je netwerk gerbuiken dit vind ik personelijk wat handiger.

alle het is maar om je een ideetje te geven wat je mogelijk heden zijn he

Dat VPN klinkt goed, weet klein beetje wat het is maar hoe bedoel je die virtuele machine? Bedoel je vmware met ubuntu draaien of denk ik dan totaal verkeerd?

Er is nergens in de Nas of handleiding iets te vinden over ftp en ik kan voor de instellingenpagina alleen het wachtwoord veranderen. :)

raar dat je enkel het wachtwoord kan veranderen , en ja je bent juist vmware of virtual box kan je gebruiken.

instaleer ubuntu met een bridged netwerk adapter (benarder baar in het gehele netwerk)

instaleer samba
open het samba configuratie bestan nano /etc/samba/smb.conf
en voeg netbiosname = naamserver

voer de naam van de server hier bij in met dit aangepast te hebben zal je linux server ook zichtbaar zijn voor de windows computers

vpn instalatie:

Apt-get installpptpd mc
maak je netwerk interface static
iets zoals dit
192.168.0.101
255.255.255.0
192.168.0.1
195.130.130.5
8.8.8.8
8.8.4.4

open het bestan /etc/pptpd.conf
voeg deze regels toe
localip 192.168.0.101 (hier voer je het ip adres in van de server LOKAAL)
remoteip 172.145.36.12 (hier voer je het PUBLIC ip adres in van je netwerk kan je vinden in je router )

sluiten en opslaan

open /etc/ppp/options

voeg deze regels toe
ms-dns 8.8.8.8
ms-dns 8.8.4.4
je kan ook nog je provider's dns toevoegen ms-dns providerdns

sluiten en opslaan

open nano /etc/ppp/chap-secrets
voeg gebruikers toe in dit bestand
#client server secret ipadres
naam.voornaam "mijnwachtwoord" *
sluiten en opslaan

voer dit commando uit iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE

open nano /etc/rc.local
en voeg toe sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
opslaan

server herstarten

windows client instellen

netwerkcentrumopenen->een nieuwe verbinding of netwerk instellen->verbinding met een bedrijfsnetwerkmaken
mijn internet verbining gebruiken

public ip invullen
geen user en geen wachtwoord opgeven

ga naar de adapter instellingen selecteer de vpn vraag de eigenschappen op

netwerk ->internet Protocaol versie 4->eigenschappen_>geadvenceerd

vink Standaardgateway in het externe netwerk gebruiken uit

indien je het niet zo goed begrijpt kan ik je mailen met het word bestand dat wat makkelijker leest :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan