NAS benaderen via verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

pantonio

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2012
Hallo Iedereen,

Ik heb al de hele middag/avond lopen klooien met m'n nas. Ik kan hem namelijk niet meer vanuit verkenner benaderen, dit is geloof ik zo sinds ik nieuw internet heb van XS4ALL.

Apparatuur:
NAS: LG N2R1
Router: FRITZ!Box Fon WLAN 7390
Switch: Linksys Switch 5 port Gigabit Switch (Weet het precieze product niet maar het is deze: http://www.mycom.nl/Product/Netwerk-Switch/Linksys-5-port-Gigabit-Switch/1178524 , sorry voor eventuele reclame)
Besturingssysteem: Windows 7

Het aparte is het volgende:
Op andere computers kan ik de NAS gewoon benaderen via Verkenner. En op mijn computer kan ik wel naar het webadres gaan maar is de nas niet te vinden in de verkenner.

De aansluiting is als volgt:
Router: NAS, SWITCH, overig
Switch: Alle Computers
Ik heb al geprobeerd wat er gebeurd als je de NAS op de Switch zet, dat maakt niks uit.
De Firewall heb ik ook al uitgezet.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Probeer eens de naam (of het ip adres) van de NAS-box in je balk te typen met 2x \ ervoor

In mijn geval (met een server) \\FILE-SERVER\ of \\192.168.1.141\

FF een dom vraagje... staat jouw pc in de zelfde werkgroep?
Als je hem wel via de web interface kunt benaderen dan kun je meestal ook in verkenner een eigen driveletter toekennen. Wil wel eens werken.
Enne.. ik neem aan dat je Fritzbox op de gigabit switch staat aangesloten en de nas ook, net als de pc's?

@mastermindzh

Als ik dat doe krijg ik:

Geen toegang tot IP
Controleer de spelling van de naam etc.

@solaris
Ik kon er geen driveletter aan toe voegen. En hoe bedoel je in dezelfde werkgroep? Beide pc's staan in hetzelfde thuisnetwerk.
Alles zit inderdaad op switch aangesloten.

Als je Windows installeert maakt hij standaard de netwerk groep aan (werkgroep of workgroup, afh. vd taal) maar dat is simpel te veranderen.
Sommige toepassingen hebben er moeite mee als de werkgroepnaam niet de standaardnaam is...

Dat pc's in het zelfde netwerk staan wil nog niet zeggen dat ze ook in het zelfde subnet zitten noch dat ze in dezelfde werkgroep zitten. Standaard is dat 99% van de gevalllen wel zo maar voor de zekerheid vroeg ik het toch maar.

Fyi: een netwerk is een verzameling (meestal) pc's die met kabels en switches (of wifi) met elkaar verbonden zijn.
Er is 1 apparaat dat de IP adressen uitdeelt maar dat kan ook handmatig.
Meestal is het netwerk voor thuis 192.168.x.y, waar x elk getal mag zijn tussen 1 en 254 en het subnetwerk bepaalt, en y ook elk getal mag zijn tussen 1 en 254 en elk aangesloten apparaat uniek bepaalt.

2 apparaten die bij voorbeeld als ip adres hebben 192.168.1.13 en 192.168.1.134 kunnen elkaar altijd zien.
2 apparaten die bij voorbeeld als ip adres hebben 192.168.1.13 en 192.168.9.134 zullen elkaar niet kunnen vinden.
Als je in Windows op de ene pc aangeeft dat de werkgroep "workgroup" is en op de andere dat de werkgroep "werkgroep" is, zullen die twee pc's niet met elkaar kunnen communiceren al kunnen ze elkaar wel "zien"...

Laatst bewerkt:
@solaris

De workgroup is hetzelde en ook de x is bij beide pc's en de NAS hetzelfde.
Ik begin nu toch een beetje desperate te raken.
Zou het helpen als ik hijackthis gebruik?

Ik heb vorderingen gemaakt.
Ik kan nu door middel van:
\\192.168.178.x

in te typen bij de NAS komen. Ook kan ik er schijfletters aan koppelen.

Ik heb er nu echter een nieuw probleem bij:
Ik kan in de verkenner niet meer in het netwerk tabje komen. Het laden hiervan duurt een eeuwigheid.

Ik zal hier neerzetten wat ik allemaal heb aangepast:

In mijn adapter
Client voor Microsoft-netwerken geïnstalleerd
QoS-pakketplanner geïnstalleerd
Reliable Multicast-protocol geïnstalleerd

IP adres van de NAS op automatisch gezet.

Ik denk dat dit het was.

Laat maar zitten na een restart is nu alles klaar en werkt het weer als een zonnetje:

Oplossing is dus volgens mij:

Client voor Microsoft-netwerken installeren bij je adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan