NAS en verschillende schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

datkomtervan

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2012
Berichten
22
Hallo allemaal, ik ben hier nog redelijk nieuw op dit forum dus weet ik ook niet of ik op het juiste forumonderwerp de juiste vragen stel, maar toch even het volgende, ik heb mij voorgenomen om een 4-bay NAS aan te schaffen omdat ik over een paar weken ga verhuizen en van de gelegenheid ook gebruik maak om op mijn nieuwe adres een netwerk aan te leggen waar ALLES kan draaien, PC, laptop, Smartphone ,TV, Satelietontvanger enz....
Ik heb mijn computer al omgebouwd naar een SSD schijf van Samsung, wat overigens een enorme snelheidswinst opleverde, de 2 HD die er uitkomen en nog 1 die ik nog had liggen leveren dus 3 HD,s op! (1 x 1,5 Tb, (Samsung HD124UI) 1 x 1 Tb (Samsung HD103SI) en 1 x 500 Gb (Seagate Baracuda 7200.10) kan ik die met z'n drieen in een NAS monteren? en welke RAID configuratie kan ik gebruiken om de grootste opslag te realiseren? als ze "so wie so" bij elkaar kunnen.
 
Als de HDD's dezelfde grote hebben moet het werken.
 
Enige RAID optie is RAID 5. Hou je van de 3TB wel maar 1TB over.

JBOD (Just a Bunch Of Disks) is de handigste optie in dit geval.
 
Ze zijn van verschillende grootte dus dat kan problemen opleveren. Bij de Iomega werkt het niet maar bij mijn Synology weer wel.
 
Je kan inderdaad afhankelijk van het model NAS de schrijven samen laten werken voor 3TB ruimte, maar als je redundantie wilt (Dat als 1 schrijf uitvalt je alsnog alle data hebt) kom je uit op 500GB in RAID1 of 1TB in RAID5.
 
NAS schijven

Hallo beste mensen,
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, , ik heb gedaan wat mij werd geadviseerd, het enige wat ik nu nog
zou willen weten , hoe lang duurt het voordat mijn NAS , de ingestoken schijf (geformatteerd) geschikt heeft gemaakt om te gebruiken?
Alweer bij voorbaat bedankt mensen!
James
 
Hallo beste mensen,
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, , ik heb gedaan wat mij werd geadviseerd, het enige wat ik nu nog
zou willen weten , hoe lang duurt het voordat mijn NAS , de ingestoken schijf (geformatteerd) geschikt heeft gemaakt om te gebruiken?
Alweer bij voorbaat bedankt mensen!
James

Mijn Synology heeft twee manieren. Een snelle, ik dacht een 10 minuten, en de langzame was zeker 24 uur.
 
Is dat verder nog van belang? Aanzetten en wachten maar, hoe erg kan het zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan