NAS instellen voor externe FTP

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertd

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2008
Ik wil mijn NAS (Freecom Network Drive 500GB) extern via FTP met Internet Explorer kunnen openen.
Ik heb al iets over een extern IP gelezen, maar als ik naar ftp://XX.XX.XXX.XX (IP van mijn router) ga kan ik niet mijn NAS openen. Kan dit aan de instellingen van mijn router (WRT54G2 v1) liggen? Of moet ik ook nog ergens in de adresbalk het interne IP van mijn NAS invoeren?

Intern kan ik mijn NAS wel via FTP openen.

Alvast bedankt,
Geert

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zult in de linksys een zogenaamde portforward moeten instellen.

Dit houdt in dat dataverkeer gericht aan je externe IP adres wordt doorgestuurd naar het interne IP adres van je NAS.

en wel poort 21 openstaan ?

WRT54G4.jpg

Zoek dit schermpje op in je router.

Je vult vervolgens het volgende in

Application -> Mag je zelf verzinnen. Bijv. NAS FTP
Start : 21
End : 21
Protocol : TCP
IP Adres : Het IP Adres van je NAS
Enable : Vinkje aan zetten

Vergeet niet op "save settings" te klikken.

WRT54G4.jpg

Zoek dit schermpje op in je router.

Je vult vervolgens het volgende in

Application -> Mag je zelf verzinnen. Bijv. NAS FTP
Start : 21
End : 21
Protocol : TCP
IP Adres : Het IP Adres van je NAS
Enable : Vinkje aan zetten

Vergeet niet op "save settings" te klikken.

Bedankt!! Het werkt!
Maar hoe moet ik dit dan instellen als ik twee FTP-servers heb?

Een met IP: 192.168.1.105 en een met 192.168.1.102

Als ik bij de poorten 21 forward zegt 'ie dat de poorten overlappen.
Welke poort moet ik dan voor de tweede gebruiken?

ik heb je ip adres in je eerste bericht gewijzigd in xx nu kon iedereen naar je ftp....
Je moet dan wel een naam en ww opgeven maar toch.

Maar hoe moet ik dit dan instellen als ik twee FTP-servers heb?

Je kunt een poort maar 1x gebruiken.
Een tweede FTP zal dus een andere poort moeten krijgen. Meestal kun je binnen de FTP server een andere poort opgeven. Deze poort moet je dan ook forwarden in de router en ook instellen in je FTP client.

Kun je binnen de eerste FTP geen map koppelen die op de andere staat? Dan kun je via 1 FTP server op beide lokaties komen.

Je kunt een poort maar 1x gebruiken.
Een tweede FTP zal dus een andere poort moeten krijgen. Meestal kun je binnen de FTP server een andere poort opgeven. Deze poort moet je dan ook forwarden in de router en ook instellen in je FTP client.

Kun je binnen de eerste FTP geen map koppelen die op de andere staat? Dan kun je via 1 FTP server op beide lokaties komen.

Welke poort moet ik dan kiezen? Ik heb bijvoorbeeld poort 20 gebruikt en ben daarna in IE8 naar ftp://xxx.xxx.xxx.xxx (IP 1e FTP server) gegaan, maar ik kon alleen de 1e server openen.

Moet ik bij IE8 een ander IP adres invullen om de 2e server te kunnen openen, of kan ik poort 20 helemaal niet gebruiken voor FTP?

nee poort 20 en 21 horen bij elkaar.
gebruik voor de 2e ftp een ander...bijvoorbeeld 394 en dan noem ik maar zomaar een getal hoor.

Verstandig is het om een poort boven de 1024 te nemen, eronder zijn namelijk gereserveerd voor een aantal standaard dingen. boven de 1024 zijn de poorten vrij en te gebruiken voor wat je maar wil (dat wil niet zeggen dat je geen poort onder de 1024 kan/mag nemen maar je kan dan op andere dingen conflicten krijgen)

nee poort 20 en 21 horen bij elkaar.
gebruik voor de 2e ftp een ander...bijvoorbeeld 394 en dan noem ik maar zomaar een getal hoor.

Maar hoe moet ik die 2e server dan openen? Wat als ik in IE8 het IP adres van de 1e server ( eigenlijk het externe IP van mijn router, maar dan opent 'ie mijn 1e server) intyp krijg ik alleen toegang tot de eerste server. Wat moet ik intypen om de 2e server te openen?

omdat je een niet standaard poort gebruikt zul je die ook moeten toevoegen

dus ftp://10.10.10.10 word dan ftp://10.10.10.10:<poort>

(natuurlijk fictieve gegevens)

Heb je op de FTP server dan ook 1111 als poort gebruikt? En in de router 1111 geforward?
Staat er geen firewall aan die 1111 blokkeert?

Heb je op de FTP server dan ook 1111 als poort gebruikt? En in de router 1111 geforward?
Staat er geen firewall aan die 1111 blokkeert?

Ik heb bij de FTP server 1111 als poort gebruikt en bij de router 1111 geforward. Hoe moet ik controleren of mijn firewall 1111 blokkeert?

Dat kun je heel snel controleren door je firewall (tijdelijk) uit te zetten.

Wanneer ik de firewall uit zet doet 'ie het nog niet...

Wanneer ik naar ftp://xxx.xxx.xxx.xxx:1111 ga moet ik eerst inloggen.
Maar nadat ik heb ingelogd komt er weer te staan dat de pagina niet kan worden weergegeven.

Heeft dit met de portforwarding instellingen van de router te maken?

Het feit dat je moet inloggen betekent dat je van buitenaf verbinding legt met je ftp server. De router is dus in orde.

Probleem dat overblijft is je ftp server. Welke ftp server draai je?

Bedoel je de naam (Freecom Network drive 500GB (zie bovenaan)) of de poort (1111)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan