NAS niet bereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hankieh

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2010
Berichten
37
Hoi

Net als ik een drukke tijd in ga en hiervoor bestanden nodig heb van mijn NAS (backups, muziek, etc..) kan ik hem totaal niet meer bereiken.
Na een lange zoektocht ben ik het kwijt waar ik nu moet zoeken.

Naar mijn weten heb ik geen aanpassingen gemaakt. Het enige 'Out of the Ordinary' is dat ik een mail kreeg van de NAS dat de recycle-bin vol zit.
1. Hier keek ik niet direct naar wegens tijd te kort.
2. De volgende dag kon ik de NAS niet meer bereiken.
3. Vervolgens moest ik er wel naar kijken en heb ik de recyle-bin geleegd.
De maximum grootte stond op 10%. De 'DataVolume Usage' ging vervolgens van 72% naar 71%. Wat raar is.

Nog wat vaags is dat ik dus wel de NAS manager kan bereiken maar niet via verkenner de bestanden (\\NAS in adresbalk).

Ik heb dus jaren gebruik gemaakt van de NAS en nu stopt hij vanaf de één op de andere dag er mee. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op moet lossen of waar ik moet zoeken?

Groeten Chris



Extra informatie;
- Ik heb de NAS gereset.
- Stroom er af van router en NAS.
- Ethernet kabels in andere router slots geprobeerd.
- Ik krijg deze foutmelding:
2014-08-29_111802.png

Edit:
- Ethernet kabel van de NAS geprobeerd in de laptop en krijg gewoon internet.
- De NAS is een 'Seagate BlackArmor NAS220'
 
Laatst bewerkt:
Dit is de eerste keer dat ik iets ping dus weet niet 100% zeker of dit een ja of een nee is:

Maar ik denk een 'ja' aangezien hij aangeeft "0% verlies".
 
Laatst bewerkt:
Als jouw NAS dat adres heeft ziet dat er goed uit.

Wat gebeurt er als je dit adres in een webbrowser typt?

En wat als je in een explorer venster dit typt? \\192.168.0.102\

Als hij het dan wel doet, dan is er iets met je dns.

Succes!
 
Ter aanvulling: probeer ook eens: ping -a 192.168.0.102 en kijk wat het resultaat is. En probeer ook eens "ping nas"?
 
Bedankt Rolf! Via 'ping -a' zag ik dat de host naam veranderd was. Dit lijkt het hele probleem te zijn geweest.
Maar ik maak nu verbindingen tussen computers en NAS via '\\192.168.0.102', mocht om welke reden dan ook de host naam weer veranderen, dan zijn de verbindingen nog staande.
 
Dat is goed te lezen!

Maar jouw theorie gaat niet helemaal op. Jouw nas kan ook spontaan een ander adres krijgen. Om dat te voorkomen zou je hem een vast adres moeten geven. Bijvoorbeeld 192.168.0.50. Die komt namelijk niet voor in de dhcp reeks.

Succes!
 
Ik heb destijds bepaalde apparaten voorkeur gegeven, volgens mij zit de NAS daar ook bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan