NAS of dropbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

infinitey

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2012
Berichten
20
Beste mensen,

Ik wil mijn bestanden gaan delen over het internet. nu is mijn vraag wat zijn de voordelen van een nas ten opzichte van dropbox en andersom.
zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven?

Groet,

Leroy Hermans
 
Beetje appels peren. Een NAS is voor opslag binnen je netwerk en heeft veelal veel extra functies om gebruik in het netwerk makkelijk te maken. dropbox is een specifieke file-opslag op het internet.

NAS is volledig in eigen beheer en dropbox is bereikbaar voor iedereen. Als het puur is voor het sharen van een paar files zonder grote privacy impact is een NAS een dure en moeilijke oplossing. Als je al een NAS hebt en wil wat kleine bestandjes sharen is dat ook wel te doen.
 
T.o.v. cloudoplossingen, zoals Google Drive, Dropbox etc. is een lokale NAS oplossing langzaam. Dus (zoals wampier al zegt) kleine bestanden delen zou nog kunnen, maar grotere (laten we zeggen vanaf 20 MB en groter) gaan ergenis opleveren, omdat de upload-snelheid van je eigen Internet-verbinding dan de bottleneck is. [Ik ga ervan uit dat je niet 100 MBit /s uploadsnelheid hebt maar (bijv.) 2 Mbit /s.]

Daarnaast zijn er allerlei andere bezwaren in de sfeer van beveiliging, portforwarding etc. als je de bestanden zelf gaat hosten.

Oftewel: Tenzij je er extreem goede redenen voor hebt, zou ik nooit bestanden op een NAS delen naar Internet, dus een NAS alleen gebruiken voor delen op het lokale (thuis-)netwerk.

Tijs.
 
oke,
zoals ik het begrijp is als je een nas in een bedrijfs oplossing wilt gebruiken voor bijv. het delen van foto's en dergelijke is dit geen ideale oplossing.
ook om de mensen die van thuis uit werken van dienst te zijn is dit geen oplossing. dus zou je je geld beter naar dropbox kunnen brengen?

Groet,

Leroy
 
voor bedrijfsoplossingen moet je mogelijk andere afwegingen maken. Beveiliging, privacy, beheersbaarheid van je data, backups etc. In zulke gevallen kan een eigen server wel voordelen bieden, maar de afweging is niet eenduidig te maken.
 
T.o.v. cloudoplossingen, zoals Google Drive, Dropbox etc. is een lokale NAS oplossing langzaam. Dus (zoals wampier al zegt) kleine bestanden delen zou nog kunnen, maar grotere (laten we zeggen vanaf 20 MB en groter) gaan ergenis opleveren, omdat de upload-snelheid van je eigen Internet-verbinding dan de bottleneck is. [Ik ga ervan uit dat je niet 100 MBit /s uploadsnelheid hebt maar (bijv.) 2 Mbit /s.]

Daarnaast zijn er allerlei andere bezwaren in de sfeer van beveiliging, portforwarding etc. als je de bestanden zelf gaat hosten.

Oftewel: Tenzij je er extreem goede redenen voor hebt, zou ik nooit bestanden op een NAS delen naar Internet, dus een NAS alleen gebruiken voor delen op het lokale (thuis-)netwerk.

Tijs.
Huh...... je hebt toch met de upload van Google Drive, Dropbox etc.... toch ook met de beperking van de upload te maken....
Alleen is het in het ene geval de upload en in het andere geval de download... Altijd zal 1 v/d 2 beperkt zijn door de upload ervan...

Dus als je thuis naar Google Drive upload heb je met je eigen upload beperkingen te maken....
Download je elders van de NAS die thuis staat heb je dezelfde beperking maar dan voor de download...(want dat is de upload voor de NAS als jij dat bestand elders download..)

Duidelijk?
 
@andre: Eenmaal geupload naar Google Drive/Dropbox/etc. gebruik iedereen (bij het downloaden/openen) niet meer de Internet verbinding (upload-snelheid) van de uploader maar die van Google Drive/Dropbox/etc., die (doorgaans :p) veel hoger is dan die van een verbinding thuis of op het werk.
En met terugschrijven/opslaan is de upload-snelheid van de bewerker de beperking, maar dat geldt ook in het geval een NAS zou worden gebruikt.

Ik blijf dus bij mijn verhaal dat een NAS aan Internet koppelen principieel geen goed plan is en alleen zinvol/haalbaar is als er geen grote bestanden op gezet worden óf als de upload-snelheid van de lokatie waar de NAS staat hoog zou zijn. [Nog afgezien van de betrouwbaarheid van de thuis-verbinding, de beveiliging die dan extra goed geregeld moet zijn etc.]

Tijs.
 
Dat is jouw persoonlijke voorkeur.... de TS moet maar zelf uitmaken wat voor zijn situatie het belangrijkste is.
Ik geef ook de alternatieven aan.
Bovendien.. ik vertrouw mijn data niet aan onbekenden toe. Zelfs de backup server heb ik eigen beheer en staat bij mijn zoon.
Mijn zoon maakt er uiteraard ook gebruik van, zijn backup data staan dus bij mij.
Snelheid: ik heb onlangs in een paar uur nog 17 GB naar hem overgepompt, eitje...
Internet verbinding: ik heb al een netwerk sinds de jaren 90 met tussen de 10 en 15 aansluitingen, toen al met een Linux server als router, ... reken maar dat mijn uptime vd internet verbinding dmv een goede provider goed geregeld is.

Een NAS: een nadeel ervan... het is duurder dan Dropbox, je kunt het met oude pc's goedkoop houden.
Maar 1x je data kwijt raken en je kiest voor een NAS met een eigen backup....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan