NAS server maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannywillem

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2011
Hallo allemaal,

Ik heb nog een oude computer die ik om wil bouwen tot een NAS server. Ik zou er graag de volgende dingen in willen hebben:

- FTP
- DLNA
- (het liefst ook een audio/video decoder)
- SMB/CIFS
- Web interface
- Auto harddisk standby (voor stroom besparing ;) )

Weet er iemand een OS met deze dingen :). Ik zag wel ClearOS, maar ik hoef geen mysql, dhcp, dmz, firewall, enz. ;)

Het zou het mooist zijn als iemand een kant en klaar pakket weet, anders moet ik er zelf maar een gaan maken :).

Gr.

Danny

Hoi Danny,
Zelf ben ik erg tevreden over FreeNas. Is erg compleet en je kunt het zelfs draaien vanaf een usb stick. Als je pc tenminste wil booten van een usb device..
Het kan alles wat jij wil en veel meer. Of het zin heeft onderdelen uit te schakelen? Ach. Hier draait het ook in een prive netwerkje.
Wil je alleen de onderdelen installeren die je nodig hebt dan moet je eens naar ubunti-server kijken. Dat is ook een goede optie als je zelf dingen wil aanpassen.

Hallo Solaris,

Ik had FreeNas al gezien, maar vond er geen DLNA. Vandaag hebt ik er verder in gekeken na je reactie en er blijkt dat er in de beta versie DLNA zit. Zo bedankt ;).

Nog een vraag :) : Ik krijg hem niet geinstalleerd op de computer. Hij geeft de telkens de melding "/dev/da0". Hoe los ik dit op :D ??
(het staat nu 100 keer in mijn scherm xD)

Gr.

Danny

Edit: Installatie is gestart :), bleek dat ik de optie "freenas without acpi"

Laatst bewerkt:
Ja het is effe uitzoeken en proberen hoe en waarop je het beste FN kan installereren maar als dat eenmaal goed staat is het een vrij compleet nas programma. Ik draai de embedded vanaf usb stick en dat gaat heel goed!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan