Nas

Status
Niet open voor verdere reacties.

alexvdanker

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2011
Goedemiddag,

Wat zijn de ervaringen van NAS? Is dit beter dan het gebruik van een fileserver? Zijn er handige sites hierover? Dank.

Groet,

Alex

kan je effe wat duidelijker zijn?
nas is network attached strorage. je moet het gewoon zien als een computer die alle schijfen in het netwerk gedeelt heeft.
als je die bereikbaar maakt via het internet heb je een fileserver.

je koopt 1 van de vele die al ingesteld zijn.
of je maakt er zelf 1 met dit

Laatst bewerkt:
Coolkill, je vraagt alexvdanker wat duidelijker te zijn terwijl je eigen reactie ook niet bepaald duidelijk is.
Om antwoord te geven op de vraag van alexvdanker.

Het doeleinde van een NAS bepaalt wat voor type NAS je "nodig" hebt. Het voordeel van een NAS ten opzichte van een FileServer is dat de meeste NASSEN standaard een RAID configuratie opbouwen op het moment dat je er 2 of meer schijven in stopt.

Wat dit in een notendop inhoudt is als volgt: stel je hebt 3 harde schijven in je NAS. Dan kun je met een RAID opstelling een soort backup situatie creeeren.
Door op elke schijf een stukje van de data (gebeurt op de achtergrond, merk je zelf niets van) op te slaan is deze altijd te reconstrueren.

Als voorbeeld hiervan kun je denken aan een rekensommetje. 10 + 5 = ?
Je weet dat op de plek van het vraagteken 15 hoor te staan. Als je nu bijvoorbeeld 10 + ? = 15 doet. Weet je ook weer welk op de plek van het vraagteken hoort te staan.
Dit is hetzelfde wat een RAID configuratie doet (ligt er aan welke confiuratie. Sommige "kopieren" gewoon 1 op 1 een schijf).

Door op schijf 1 , 2 en 3 overal een stukje te bewaren is het bestand altijd te herstellen net als in het voorbeeld van de rekensom.
De echte materie van een NAS en RAID is te uitgebreid om hier diep op in te gaan maar als je wat meer informatie wilt kun je eens zoeken op NAS en RAID.

Ik hoop je hiermee enig sinds de goede kant opgestuurd te hebben.

@gast0195 een nas zet helemaal niks automatisch raid. dat moet je zelf configureren.(niet dat het super moeilijk is)
een nas en een fileserver zijn in mijn ogen gelijk. (en niet alleen in mijn ogen wiki)
(btw thanks voor het commentaar het is niet mijn sterkste punt. nu beter uitgelegd?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan