NAT type

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanes28

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jun 2011
Hallo,

Ik had altijd een apart modem en router, en mijn NAT was toen gewoon open.
Sinds 2 jaar ongeveer heb ik bij een ander internet abbonement een ander modem gekregen, een modem met router erin (Thomson ST5x6v6).

Aangezien wij ook een laptop hebben die op draadloos internet zit, hebben we onze oude router op het nieuwe modem aangesloten.

Nadat we het nieuwe modem kregen is mijn NAT dicht, en krijg ik hem ook niet meer open. Ik heb al UPnP geprobeerd, ports openen, het hielp allemaal niet.

Laatst heb ik nog geprobeerd om mijn Thomson Speedtouch als bridge in te stellen, maar toen kon ik met mijn xbox niet verbinding krijgen omdat hij geen IP kreeg toegewezen, mijn PC had wel internet, maar kon de defaultgateway niet openen, toen ik handmatig een IP toewees aan mijn PC lukte dit wel en heb ik de bridge optie maar uit gezet.

Wat kan ik nog proberen om mijn NAT open te krijgen?

Er zijn verschillende soorten NAT. De speedtouch gebruikt van huis uit een symmetrische NAT. Dat is veilig en dat gaat goed totdat er externe servers doorlinken en het antwoord niet komt van de server waar de speedtouch in eerste instantie mee communiceert.

In jouw geval heb je zoals ik uit je e-mail begrijp twee routers achter elkaar die allebei NAT doen. Dat is helemaal vragen om narigheid en nergens voor nodig. Je kan op de tweede router de DHCP server uitschakelen. Verbind daarna de speedtouch en router 2 met een ethernet kabel aan beide zijden op 1 van de LAN poorten.

DHCP op je lan wordt dan geregeld door de speedtouch (in routed mode) en eventuele portforwarding (natting) hoef je verder ook alleen maar op de speedtouch te doen.

Probeer 't zo eens!

Groet,

Koos

Ik heb al eens geprobeerd om mijn xbox niet via de router aan te sluiten, maar meteen op de Thomson/Speedtouch. Geeft dit niet hetzelfde effect?

Ja dat is in principe hetzelfde. Dan heb je dus alleen te maken met de nat van de speedtouch. Portforwarding is de beste oplossing en ik weet dat de speedtouch support een duidelijk documentje specifiek voor de xbox en ps3 heeft. Misschien een idee om even kontakt met hen op te nemen.

Toch blijft het vanwege de symmetrische NAT en de manier waar op het online gamen tegenwoordig in elkaar zit altijd maar de vraag of dit voor jou een oplossing is.

Je zou ook kunnen overwegen om het publieke IP adres aan de XBOX toe te wijzen (als je die direkt aansluit op de speedtouch). Alle verkeer komt dan binnen op de ethernet interface van je xbox en is er in feite niets dat prettig gamen in de weg staat. Dat heeft natuurlijk aan de andere kant ook de consequentie dat je xbox NIET BEVEILIGD wordt door de speedtouch.

Succes.

Koos

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan