Navigatieformulier access 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcjaco

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2014
Hoi iedereen,

Ik heb een navigatieformulier gemaakt, maar wil dat er op het werk niet geknoeid kan worden met databasebestanden.
Ik zou willen filteren zodat mijn collega's sommige bestanden wel kunnen aanpassen, en andere alleen maar raadplegen.
Kan dat?
mvg
Marcjaco

Hallo marcjaco,

Er is veel mogelijk in Access m.b.t. toekennen gebruikersrechten, maar begin eens simpel door het volgende te doen.

Maak een 'front-end' omgeving aan waarbij alle tabellen/queries verborgen zijn en alleen een formulier met het hoofdmenu te zien is.

1) Ga naar opties > Huidige database
2) Geef bij 'Formulier weergeven' het formulier aan die je in het startscherm wilt zien
3) Haal het vinkje weg bij de optie 'Navigatie deelvenster weergeven'
4) Druk op 'OK'
5) Sluit en heropen het Access-bestand

De standaardgebruikers (die vaak ook weinig Access-kennis hebben) zien nu alleen nog het formulier. Je kunt er eventueel voor kiezen om ook het ribbon te verbergen. Dat doe je via hetzelfde menu.

De functioneel beheerders hoeven bij het openen van het bestand alleen op [SHIFT] te drukken om ook de back-end kant van de database te zien.

Veel succes!

SummaView

Dat helpt allemaal niet als het gaat om het beperken van rechten op muteren of niet. Daarvoor heb je toch echt een tabel met gebruikersrechten nodig en een inlogprocedure.

De formulieren geven gebruikers alleen toegang tot de tabellen die door iedereen mogen worden bijgewerkt. De overige tabellen kunnen niet worden aangepast tenzij gebruikers het trucje met [SHIFT] toepassen. Je kunt daarin dus wel degelijk met een light-vorm van een beveiliging werken. Niet 100% veilig, wel eenvoudig en praktisch. Rechtenstructuur is een ander verhaal.

@Summaview: Nee, dat zie je verkeerd. Iedereen die een beetje kan googelen weet hoe je met Shift de db kan openen. Dus die vorm van beveiligen is non-existent. Schijnbeveiliging. Daarnaast wil TS dat een bepaalde groep gebruikers kan muteren, en een andere groep alleen mag lezen. Dat kun je alleen afdwingen door met rechten niveau's te werken. Dat kun je dan simpel houden (gebruiker mag alleen lezen of muteren) of uitgebreid (gebruiker mag in formulier A muteren en in formulier B alleen lezen etc). Maat dat is echt de enige juiste oplossing. Ik zou je dan ook willen aanraden om geen suggesties te doen die niet werken :).

@Octafish: ik ga graag met je de discussie maar daar vind ik dit platform niet de plek voor. Vergeet je niet marcjaco aanvullende instructies te geven, dan kan hij zelf bepalen wat voor hem de beste oplossing is.

Ik ga niet in discussie, ik zeg alleen dat je het verkeerde antwoord geeft.
Ik zou willen filteren zodat mijn collega's sommige bestanden wel kunnen aanpassen, en andere alleen maar raadplegen.
Dat kan echt alleen maar met rechten. Daarvoor staan op het forum voldoende voorbeelden, die TS kan raadplegen. En komt hij daar niet uit, dan zou ik zeggen: maak een eigen voorbeeldje waarin we wat kunnen stoeien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan