navigatieformulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter perco
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

perco

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2012
Ik heb te maken met het volgende

een navigatieformulier waarbij ik met een gemaakte selectie op het eerste tabje ook gebruik wil maken op het 2e tabje
bijvoorbeeld:
op het eerste tabje selecteer ik een kenteken , hierbij krijg ik dan eigenaar gegevens van de auto
als ik dan naar het 2e tabje klik kijk ik naar de zelfde auto (kenteken) maar dan technische gegevens onderhoud

normaal zou ik dan in de query van het formulier de waarde opbouwen van het kenteken veld
maar op het moment dat je de 2e tab klikt is het formulier alweer gesloten en is ook de waarde niet meer beschikbaar

wie weet een geschikte oplossing

Ik snap het niet helemaal; een tab staat op het formulier, en is dus als je het aanklikt zeker niet gesloten. Tenzij je bedoelt dat je een tabelement hebt met daarop subformulieren op tab 1 en tab 2? En waarom sluit je op tab 1 dan het formulier? Lijkt mij niet logisch, en volgens mij kan dat nog niet eens, een subformulier sluiten terwijl het hoofdformulier nog is geopend. Dus licht verwarrdend.... Overigens hoef je op een tabelement niet altijd een subformulier te zetten; je kunt ook één bron gebruiken voor je formulier en de verschillende veld(groepen) dan op een tabblad zetten voor het overzicht.

Ik snap het niet helemaal; een tab staat op het formulier, en is dus als je het aanklikt zeker niet gesloten. Tenzij je bedoelt dat je een tabelement hebt met daarop subformulieren op tab 1 en tab 2? En waarom sluit je op tab 1 dan het formulier? Lijkt mij niet logisch, en volgens mij kan dat nog niet eens, een subformulier sluiten terwijl het hoofdformulier nog is geopend. Dus licht verwarrdend.... Overigens hoef je op een tabelement niet altijd een subformulier te zetten; je kunt ook één bron gebruiken voor je formulier en de verschillende veld(groepen) dan op een tabblad zetten voor het overzicht.

Ik zal mijn werkwijze proberen te omschrijven

ik maak eerst verschillende formulieren deze bevatten verschillende data , gemeenschappelijk hebben ze een kenteken
ik zocht in eerste instantie naar een schakelbord , maar in access 2010 wordt hiervoor het navigatie formulier voorgesteld

nu hoef ik in het tabje alleen de formulier naam in te geven en wordt dit formulier in het navigatieformulier gezet , dus niet gekoppeld omdat het navigatieformulier zelf geen recordbron heeft
dit doe ik dan ook met het 2e formulier

het zijn dus 2 losse formulieren die niet aan elkaar of aan het navigatie formulier gekoppeld zijn
nu zou ik dus als ik op het 1e formulier een keuze gemaakt heb daar in het 2e formulier ook gebruik van willen mnaken

en ik denk dat als je op het 2e tabje(2e formulier) drukt het eerste sluit omdat als ik via de recordbron van het 2e formulier de kentekenwaarde van het 1e formilier wil zoeken dit formulier niet meer bij de geladen formulieren staat

Ik ben er zelf nog niet helemaal achter hoe de navigatieformulieren technisch werken, maar als het mogelijk is om het formulier onzichtbaar te maken, zou ik dat als eerste overwegen. De tweede optie is om een Public variabele te definiëren waarin je het kenmerk opslaat, en die dan weer checken op formulier 2. Als de variabele gevuld is, dan filteren op variabele anders het hele formulier tonen. Bij sluiten zou ik dan wel weer de variabele leegmaken, anders blijft die gevuld.
Ovrigens is het niet nodig om berichten waar je op reageert te quooten; de tekst is niet alleen heel wat leesbaarder in het bericht zelf, hij staat er ook nog eens pal boven.

Ongeveer een vergelijkbare optie dus als een Public variabele. Die maak je aan in een module:
Code:
Public Student_ID As Long
En zet je in een functie.
Code:
Public Function Public_Student() As Long
    Public_Student = Student_ID
End Function

En je vult hem vanaf je formulier:
Code:
Private Sub Student_Combo_AfterUpdate()
    Student_ID = Me.Student_Combo
    Call Public_Student
End Sub
Op je rapport gebruik je dan de functie als criterium:
Code:
Public_Student()
Voor beide technieken geldt: de waarde blijft behouden tot je er iets anders aan toewijst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan