• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

navigeren in excel bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Imod
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Imod

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2003
navigeren in excel

Een volgende vraag:

Ik heb een groot excel bestand +/- 4500 regels met verschillende groepen cellen
Daarin staan +/- 1600 namen (cellen en groepen cellen)

Afhankelijk van het project moet ik bepaalde groepen invullen, dit is wisselend. (tot nu toe 250 groepen en is nog groeiende)

Nu mijn probleem:
Het navigeren in dit bestand is niet makkelijk.
Ik heb het nu opgelost met links vanuit een bepaald gedeelte in excel. (is niet al te makkelijk omdat je steeds terug moet naar dit vak)

Wat makkelijk is de F5 toets, maar hier staan alle 1600 namen in. (te veel)
Wie kan er zo'n schermpje maken in VBA met daarin alleen de groepsnamen (overzichtelijker)

Of een menunaam met daaronder een lijst met de groepsnamen. (onder een sneltoets)

mvg Imod :confused:

Laatst bewerkt:
Sorry kan je probleem niet oplossen, echter een tip, met een titel"hallo" krijg je minder reactie's als dat je even kort je probleem verteld, de meeste mensen lezen niet eens topics die hallo oid heten.

Hoi Imod,

Is het misschien een mogelijkheid om de links in de eerste paar regels te zetten en vervolgens de titels te blokkeren onder je menubalk. Op deze wijze heb je altijd je links in beeld.

Jeroen

Ja... ik kan dat. Zonder twijfel. Maar dan zou ik wel moeten weten wat je nu eigenlijk wil.

Een UserForm met ListBox vullen, kan je met de methode: AddItem of met ListFillRange.

Maar daarmee staan we natuurlijk nog maar even ver... ik zou wel eerst moeten weten wat je wil.

Luc

Hallo Luc;

Het handigste lijkt mij een soort scherm dat tevoorschijn komt zoals je nu op de F5 toets drukt.

Maar dan met namen (cellen) die je zelf in kunt vullen.

Werking: druk op sneltoets=>schermpje=>naam uitkiezen=>je springt nu naar de aangegeven cel=>schermpje automatisch weg.

Wat Jeroen voorstelde:250 cellen in beeld - dat neemt teveel ruimte van je beeldscherm af.

mvg Imod :thumb:

Imod,

Dat kan, maar je kan ook een dropdown menu in je menubalken nesten, waaruit je het gewenste adres kiest. (Om een voorbeeld hiervan te zien zou je m'n invoegtoepassing 'SheetsSelector' eens moeten downloaden).

Ik heb echter een alternatief (Makkelijk, en ik ben er zeker van dat dit je meer zal bevallen)

Selecteer een aantal rijen die samen een groep vormen. En dan ga je via data naar overzicht => groeperen.

Herhaal dit voor elke groep.

Luc

Hallo Luc

Ik heb er naar gekeken maar het is geen optie voor mij

Jij wilt alles samenvoegen zodat er weinig open staat.
Mijn excelblad rekend gegevens uit die in een groot database komen te staan in de eerste 14 kolommen.
-
Het is bijna nooit zo dat de de groepen (regels) overeenkomen met dezelfde regels in de database in de 14 kolommen.
Hier kijk ik veel naar.

Zo'n schermpje lijkt mij zeer handig.
Misschien iets voor een nieuwe Addins??
Ik zelf kan dit niet maken.

mvg Imod :confused:

Imod,

Het probleem is dat ik nog steeds niet goed snap wat je nu eigenlijk wil.
Je spreekt over 1600 Namen (Dat snap ik nog wel)
Maar dan heb je het ook nog eens over groepsnamen. Wat bedoel je daar mee?

Ofwel is hetgeen je vraagt niet te maken (wat ik betwijfel)... ofwel kan ik het maken (Maar dan moet ik wel weten wat je wil).

Nu werk ik de laatste tijd zo:

Afhankelijk van wat er moet gedaan worden:
1- Is het een klein werkje... of raadgevingen, dan doe ik het met plezier gratis.
2- Is het een groter werk, wat echter door véél mensen kan gebruikt worden: Dan hangt het er van af... misschien ook gratis ... misschien met een kleine vergoeding.
3- Is het een groot werk, wat slechts door een beperkt aantal mensen kan gebruikt worden, dan doe ik dit ook met plezier, maar dan spreek ik wel op voorhand af wat dit kan kosten.

Het staat je vrij om contact met me op te nemen, om te zien hoe we het kunnen aanpakken. (Ik raad je aan om dus maar contact op te nemen. Je kan niets verliezen :thumb: )

Doe het via msn... dat werkt praktischer om iets goed te kunnen uitleggen.

Mijn adres:
LucHeyndrickx@hotmail.com

Luc

Hallo Luc;

Het lijkt mij niet zo moeilijk.

Zoals ik al eerder schreef;
Met F5 - het schermpje met namen is gewoon makkelijk.
Maar hier staan voor mij teveel namen en dan heb je geen overzicht meer.
(naam=1 cel waarnaar je toe wilt navigeren)
Met groepnamen bedoel ik de naam van 1 cel waarmee ik met een link naar de 1e cel van de groep toe spring.
(hetzelfde principe als nu met de F5 toets)
Als dit te moeilijk is om te maken dan moeten we dit vergeten en dan red ik mij wel.

mvg Imod

Imod,

Ik hoop dat je geen namen gegeven hebt aan formules?

In dat geval kan je een UserForm maken met daarin één listbox genaamd: ListBox1

Deze code moet in het userform:

Private Sub ListBox1_Click()
Range(ListBox1.Value).Select
Unload Me
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
Dim lng As Long
For lng = 1 To Application.Names.Count
If Range(Application.Names(lng).Name).Cells.Count > 1 Then
ListBox1.AddItem Application.Names(lng).Name
End If
Next
End Sub

Nu krijg je enkel de (Groepsnamen) die méér dan één cel bevatten.

Luc

Hallo Luc:

Het probleem is dat alle begin cellen van een groep
een naam hebben en dat is maar 1 cel - hierop selecteer ik met een link daar naar toe.
Zou je de namen niet kunnen filteren door er een teken voor de naam te zetten of te laten beginnen met bv AA(naam)??

En hoe maak je een userform??
Alt F11 daarna invoegen userform
verder kom ik niet.
mvg Imod

Hoi Imod,

Ik ben juist bezig een nieuwe computer in gebruik te nemen. Heb dus niet echt tijd om te testen, maar volgens mij moet dit lukken:

Private Sub ListBox1_Click()
Range(ListBox1.Value).Select
Unload Me
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
Dim lng As Long
For lng = 1 To Application.Names.Count
If Left(Application.Names(lng).Name, 2) = "AA" Then
ListBox1.AddItem Application.Names(lng).Name
End If
Next
End Sub

En tja... een userform maken + listbox. In de VBA Editor rechtsklikken in de projectverkenner, en daar kiezen voor het toevoegen van een UserForm. Vervolgens er een listbox in plaatsen.

Indien ik meer tijd had maakte ik wel een voorbeeldje.
Misschien iemand anders?

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan