navigeren zonder Flash en zonder meerdere pagina's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

therisque

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2009
Hoi.

Ik ben bezig met een concept voor een website in Dreamweaver. Voordat ik daadwerkelijk ga bouwen, wil ik graag eerst een paar zaken uitzoeken. Uiteraard heb ik onze vriend Google en andere fora geprobeerd, helaas zonder resultaat (of ik heb niet goed gezocht :confused:)

Mijn vraag: is het mogelijk om (zonder Flash content te gebruiken) in Dreamweaver te navigeren tussen meerdere onderdelen van de website zonder dat dit daadwerkelijk aparte pagina's zijn die telkens opnieuw geladen moeten worden? De basis van elke pagina gaat namelijk overal precies hetzelfde worden, enkel het tekstvak en de inhoud daarvan zal per onderdeel veranderen. Stel dat je een niet zo snelle internetverbinding hebt, dan zie je als je van bijv. de pagina 'home' naar de pagina 'news' wil, dat de hele pagina opnieuw laadt. Ik zou het zo willen maken dat enkel het veranderende onderdeel geladen wordt (dus het tekstvak). Alle andere content is en blijft hetzelfde.

Ik weet dat je in Flash bijv. met scenes etc. kan werken, hierdoor wordt niet de hele tijd een nieuwe pagina opnieuw geladen als je navigeert. Is iets soortgelijks of in die geest te bereiken via Dw/HTML?

Enorm bedankt alvast!

Gr,
Marcin.

Hoi Marcin,
Is het mogelijk om ... enz.
Ik knoop er meteen maar twee vragen aan vast:
Is het wenselijk om ...
Is het nodig om ...

Is het mogelijk?
Jazeker, bv. door:
  • er een frame-website van te maken (hetzij met een <frameset>, hetzij met een <iframe>),
  • er een AJAX-site van te maken, waarbij d.m.v. javascript dynamisch content (= nieuwe pagina-inhoud) geladen kan worden.
Is het wenselijk?
Dat is in mijn ogen een heel ander verhaal. Het nadeel van zo'n één-pagina website is bv.:
  • dat het voor Google e.a. zoekmachines (vrijwel of helemaal) onmogelijk is om bij andere pagina's dan de homepage te komen; de rest kan dus niet geïndexeerd worden;
  • dat tekstbrowsers en voorleesbrowsers er niet mee overweg kunnen, waarmee de site ontoegankelijk wordt en een deel van het publiek buitengesloten wordt / afvalt als potentiële klant;
  • dat het (vrijwel of helemaal) onmogelijk is om een directe link naar een pagina door te geven.
  • Zie bv. van het Kwaliteitsmodel Webrichtlijnen: 2.5 Gebruik geen frames op websites en 1.3 Maak de website niet afhankelijk van (...) clientside script
Is het nodig?
Stel dat je een niet zo snelle internetverbinding hebt, dan zie je als je van bijv. de pagina 'home' naar de pagina 'news' wil, dat de hele pagina opnieuw laadt.
Maar als:
  • de opmaak van elke pagina netjes in een css-stylesheet zit,
  • en de functionaliteiten netjes in een javascript zitten,
  • en de html geen tabellenbende is,
dan:
  • dan hoeft alleen voor de eerste keer het stylesheet gedownload te worden, en gaat het toepassen op vervolgpagina's razendsnel;
  • dan geldt hetzelfde voor het script;
  • dan zijn alle afbeeldingen na de eerste pagina al binnen, en staan er ook zo weer op (d.w.z. naadloze overgang);
  • dan staat alle pure html van "de omgeving" er weer binnen een paar milliseconden op;
  • dan zijn alle pagina's bereikbaar en verwijsbaar voor iedereen.
Daarbij komt, dat tekst (lees: ook de nieuwe tekst van de nieuwe content) het eerst gerenderd wordt, voordat de afbeeldingen er door de browser in gezet worden. Het opnieuw plaatsen van "oude" afbeeldingen geeft dus geen zichtbare vertraging.

Dus ik vraag me af, waarom je persé zo'n één-pagina website zou moeten willen.
Het enige nadeel zou kunnen zijn, dat Internet Explorer soms een witte flits (een FOUC = Flash Of Unstyled Content) laat zien bij een pagina-overgang, maar daar valt ook wel weer een mouw aan te passen. Zie deze vraag op het forum, en deze reactie.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Edit:
De praktijk.
Als ik in Firefox bv. de FirefoxThrottle plugin aanzet op simuleren van een 56Kbps telefoonmodem, en ik ga naar deze site, dan staat elke vervolgpagina uit het menu er binnen de kortste keren op.
  • Toch kan je in de broncode zien dat ca. 400 regels html gebruikt zijn: waarvan héél veel niet voor de content van de pagina, maar voor de algemene onderdelen die telkens terugkomen. :)
Alleen het inladen van de images in de nieuwe tekst zie je langzaam gaan, maar dat heb je ook als je het met een frame of met AJAX zou doen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie csshunter!

Je hebt in één keer mijn gestelde/ongestelde vragen beantwoordt, geweldig.
De FOUC oplossing van bluerobot werkt perfect.
Ik kan aan de slag!

Nogmaals bedankt.

Groet,
Marcin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan