nec 1100

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim1960

Meubilair
Lid geworden
25 dec 2001
In een oudere pc hier zit een NEC 1100. Omdat ik hier incidenteel nog mee brand en hij de DVD's niet herkende dacht ik de firmware te updaten.

Op zicht werkte het updaten wel, mar bij het opnieuw opstarten sloeg de pc uit. Heel even herkende hij de brander maar daarna was het over en uit.

Toen ik dacht een eveneens van de laatste firmware voorziene Philips brander in te bouwen kreeg ik hetzelfde probleem. Deze brander werkte tot voor kort in een andere pc (eveneens met XP) correct.

Als ik een van de branders dus aansluit, begint hij met installeren, maar daarna slaat de pc uit. Ik heb nu de brander maar even losgekoppeld en dan werkt de pc normaal. Het lijkt net alsof XP de stuurgegevens voor de brander niet kan vinden.

Her kent iemand dit en is er nog iets aan te doen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Master slave setting? Aansluiten op andere IDE?
Zomaar ff twee ingevingen

Master/Slave lijkt me niet de oorzaak, alles zat goed aangesloten en werkte ook.

Waarom is de andere IDE een mogelijke oplossing?

Zo zou je evt. kunnen uitsluiten dat het probleem in een kabel of IDE poort zit.
Wat betreft de master/slave setting, nooit ervan uitgaan dat iets goed was. Wanneer je bezig bent een probleem op te lossen, begin je vanaf de bodem.

Ik ben zelf automonteur, en bij het zoeken naar een storing, leer je vanzelf om nooit de gedachte te hebben: zal wel goed zijn.

Ik heb het even via USB geprobeerd.

de ene keer werkt het wel, de andere keer niet

ik puzzel een andere keer wel verder.

bedankt voor je suggesties.

oude NEC 100

Misschien heb je ASPI (DOS) drivers nodig. Sommige drive's gebruiken die bij de opstart

BrnrdsJng

Misschien heb je ASPI (DOS) drivers nodig. Sommige drive's gebruiken die bij de opstart

BrnrdsJng

ik zag net dat ik de naam verkeerd heb gedaan, het is een 1300.

Geldt het daarvoor ook, en hoe kom ik daar aan?

Het rare is dat de brander het voor de firmware update gewoon deed. Of kan het zo zijn dat oor de nieuwe firmware ineens drivers noodzakelijk zijn

Cd/dvd

Dag Wim
Omdat de PC uitslaat denk ik aan een MFT of File-error. Zet de Pc eventueel in de veilige modus. Open exlorer en selecteer de diverse drives of partities.
Klik rechts/eigenschappen /controleren en vergeet vooral niet de reparatieoptie aan te vinken. Doe dit op alle drives. De C schijf kun je niet checken want die is actief, maar je krijgt de optie bij bootup of herstart te checken, zet dat op OK en restart na alle andere te hebben getest. Eventueel de CD/DVD's losnemen. Restarten, het Bios wordt dan geconfigureerd zonder CD/DVD drives. Daarna uitzetten, CD/DVD's weer aansluiten en restarten. Soms blijft een voorgaande instelling hangen in de BIOS. Met Hiren's CD kun je booten en uitsluitend in een virtuele mode draaien, (Ram drive in memory) onafhankelijk dus van Windows. Je kunt het ding dan ook uitplonsen zonder risico's, tenzij je schrijft natuurlijk. Je kunt precies de configuratie zien en testen. Daarmee los je eventuele software bugs niet op maar je omzeild ze wel.
Pas wel op met oudere drives die geen DVD herkennen want die hangen de PC echt op. Ze blijven de processor vasthouden en vinden niets. Als de CD/DVD niet wordt gezien kun je ervan uitgaan dat de laser het niet goed doet of andere leescondities niet goed werken. Probeer een andere drive of zet hem over. Je zou eventueel ook nog kunnen proberen om het voorgaande stuurprogramma te installeren Start/ConfiguratieScherm/system/apparaatbeheer/drive/stuurprogramma.
BrnrdsJng

Laatst bewerkt:
In een oudere pc hier zit een NEC 1100. Omdat ik hier incidenteel nog mee brand en hij de DVD's niet herkende dacht ik de firmware te updaten.

Op zicht werkte het updaten wel, mar bij het opnieuw opstarten sloeg de pc uit. Heel even herkende hij de brander maar daarna was het over en uit.

Toen ik dacht een eveneens van de laatste firmware voorziene Philips brander in te bouwen kreeg ik hetzelfde probleem. Deze brander werkte tot voor kort in een andere pc (eveneens met XP) correct.

Als ik een van de branders dus aansluit, begint hij met installeren, maar daarna slaat de pc uit. Ik heb nu de brander maar even losgekoppeld en dan werkt de pc normaal. Het lijkt net alsof XP de stuurgegevens voor de brander niet kan vinden.

Her kent iemand dit en is er nog iets aan te doen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Als de PC wel opstart, zonder de genoemde drives, zijn echt die drives niet goed, en aangezien die 1300 het voor die tijd geen cd's meer las, wat door een firmwareupdate ook niet gerepareerd wordt, dat is alleen voor andere merken media, zul je toch het probleem daar moeten zoeken.

Die Phillips in een andere PC testen, en/of toch even goed kijken naar de jumpering, als slave, hoeft er geen jumper op, als master wel.

Heb je ook iets veranderd aan de plaats, waar de harde schijf aan de IDE kabel hangt, die dient aan het eind te zitten, als hij als master gejumperd is.

Even als aanvulling verdere vraag.

Ik ga het van de week even proberen.

De brander las wel alle CD'of DVD's, aleen herkende hij ze niet altijd goed. Bij een 16x DVD gaf hij een veel lagere max brandsnelheid. Dat was dan ook de reden de firmware te updaten. Als ik verder ben laat ik het wel even weten.

De volgorde op de IFDE kabel is goed.

Het probleem met de reparatie van BrnrdsJng lijkt me dat de drive niet aanwezig is, hij is natuurlijk niet geinstalleerd.

Laatst bewerkt:
Cd/dvd

Dag Wim
Als de brander trager werkt komt dat omdat hij moeite heeft met schrijven of lezen want checken doet hij met lezen. Je weet nooit of het nu een echte schrijffout is of een leeserror. De brander focust op de CD/DVD en calibreert de laser. Als er slechte resultaten zijn afhankelijk van brander of schijfjes vertraagt de drive zijn snelheid om meer en rustiger te kunnen branden. Hetzelfde gebeurt tijdens het lezen. Zijn de leesfouten te veel dan past de drive zijn snelheid aan. Heel vaak moet je het doen met veel lagere snelheden dan de fabricant opgeeft. Vrijwel nooit haal je die optimale condities. Het stikt gewoonweg van de fouten. Het is alleen aan de verbeterde software te danken dat het ding werkt. In het begin van de CD's was de ellende niet te overzien. En denk maar niet dat een dure drive ook beter betekent. Ik ken mensen die met de goedkoopste drives nog minder problemen hebben dan de dure. De innerlijk kwaliteit is dan zeer verschillend, maar de kritische eisen blijven. Microfoto's van een CD/DVD laten duizenden zo niet miljoenen microkrasjes zien zelfs al zijn ze gloednieuw en daarmee verstrooit het laserlicht.Lenzen reinigen heeft vrijwel geen zin. eerder breng je nog meer krassen aan. nooit heb ik er een kunnen redden met een cleaner. Gewoon onzin hoor.
BrnrdsJng

Uiteindelijk toch maar een nieuwe bander gekocht.

Ook deze gaf bij installeren hetzelfde probleem (uitslaan tijdens installatie).

Toevallig bedacht ik de netwerkkabel los te nemen voor het opstarten. Daarna werkt alles perfect. Blijkbaar ging de pc op het netwerk zoeken naar drivers en slog deze uit op het moment dat hij ze daar niet kon vinden. Probleem is opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan