'Nederlandse downloaders hard aangepakt' deel 2...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Grote isp's helpen Brein met vorderingen

Zaterdag, 2 april 2005 - webwereld.nl. Brein is begonnen met het sturen van vorderingen aan p2p-gebruikers. De organisatie heeft hierbij wel de hulp van isp's nodig. Veel isp's doen dat.

De tijd van waarschuwingen via de chatnetwerken van p2p-programma's is voorbij. Brein is inmiddels begonnen met de volgende stap in zijn strategie om een einde te maken aan het verspreiden van muziek en films: het sturen van vorderingen. Moeilijkheid daarbij is dat de organisatie alleen de beschikking heeft over ip-adressen en niet over naw-gegevens.

Daarom vraagt Brein aan internetproviders om de sommaties door te sturen aan hun klanten. Planet Internet, Het Net, @Home, Wanadoo en Tiscali hebben laten weten Brein te zullen helpen bij het doorsturen van de sommaties. Brein heeft met deze aanbieders vooraf overleg gevoerd. XS4ALL wil geen vorderingen doorsturen en werkt alleen mee aan vorderingen van een rechter-commissaris.

Verklaring
Dit meldt burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, dat de hand heeft weten te leggen op de tekst van de door Brein verstuurde vorderingen. Deze bevatten een sommatie aan de abonnee om zich aan Brein bekend te maken, een onthoudingsverklaring die gericht is op voorkoming van verdere inbreuken in de toekomst en een schikking voor de geleden schade.

De onthoudingsverklaring verplicht de abonnee om nooit meer inbreuk te maken op de door Buma/Stemra uitgeoefende auteursrechten en de naburige rechten van de bij de NVPI aangesloten leden (de platenindustrie). Ook verplicht de abonnee zich bij ondertekening om nooit meer 'direct of indirect op enigerlei wijze betrokken [te] zijn of belang [te] hebben' bij de verspreiding van illegale bestanden op internet.

5000 euro boete
Peer-to-peer gebruikers die de onthoudingsverklaring tekenen, krijgen te maken met een boete van 5000 euro per dag wanneer ze doorgaan met de verspreiding van de bestanden. De onthoudingsverklaring bevat geen einddatum waardoor Brein de peer-to-peer gebruikers ook in de verre toekomst een boete kan opleggen. Bits of Freedom ontraadt internetters dan ook de verklaring te ondertekenen.

Brein vraagt de providers om de naam, adres en woonplaats van de abonnee bekend te maken in het geval dat de abonnee niet binnen vijf dagen reageert. Wanneer de provider de vordering niet wil doorsturen, vraagt Brein per direct om de naw-gegevens. Het is niet bekend of sommige providers al naw-gegevens hebben verstrekt.

Waarschijnlijk zal Brein daarvoor eerst naar de rechter moeten. Op dit moment is echter nog niet zeker of een rechter daarin zal toestemmen. Brein heeft bij monde van directeur Tim Kuik al eerder aangegeven uit te zien naar een rechtszaak. Bits of Freedom geeft in zijn laatste nieuwsbrief antwoorden op alle vragen rondom de kwestie.

Eerder op Helpmij.

Grappig.

Wat is wettelijk akder waarbinnen men dit gaat doen ?

Verder is downloaden gewoon toegestaan met dien verstande dat het binnen een korte tijd van je computer
verwijderd is en niet beschikbaar wordt gesteld voor derden.

Geplaatst door upsidaisy
Grappig.

Wat is wettelijk akder waarbinnen men dit gaat doen ?

Verder is downloaden gewoon toegestaan met dien verstande dat het binnen een korte tijd van je computer
verwijderd is en niet beschikbaar wordt gesteld voor derden.

Het gaat in dit verhaal dus eigenlijk ook niet omde downloaders, maar om de (groot) verspreiders.

ben benieuwd of er al iemand zo,n vordering
heeft ontvangen:rolleyes:

Geplaatst door Caspar107

Het gaat in dit verhaal dus eigenlijk ook niet omde downloaders, maar om de (groot) verspreiders.

inderdaad, daar heeft brein het ook steeds over.
maar als er zometeen geen uploaders zijn valt er ook weinig te downloaden.

ik vind het alleen vreemd dat de providers meedoen met het doorsturen van vorderingen.
wel reclame maken dat je films en muziek snel kan downloaden maar als je dat doet dan wel vorderingen naar je sturen.
als er straks niets meer te downloaden valt kan ik net zo goed weer een heel goedkoop abbo nemen.
want de snelheid maakt dan toch niet uit.
en ik denk dat de providers daar ook niet op zitten te wachten.

dan zal tegen die tijd de goedkopen abbo's wel weer duurder worden want anders lopen ze weer inkomen mis:confused:

Ik vind het zeer klantonvriendelijk van providers om zonder de klant erin te kennen mee te werken aan Brein. Op z'n minst hadden ze iedereen een brief kunnen sturen waarin ze meedelen dat ze medewerking gaan verlenen, mét een antwoordstrook waarin ik als klant in ieder geval kan aangeven bezwaar te hebben.

Wat dat betreft kan ik alleen maar waardering voor XS4ALL hebben die alleen meewerkt als er een gerechtelijk bevel in beeld komt.

Over het algemeen vraag ik me ook af of de wettelijke basis wel toereikend is voor Brein. Het wachten is volgens mij op het eerste (proef)proces wat één of meer klanten zullen aanspannen tegen Brein, dan wel de provider.

Brein begint zaken tegen muziekverspreiders

AMSTERDAM (ANP) - Auteursrechtenorganisatie Brein is dinsdag 32 rechtszaken begonnen tegen mensen die veel illegale muziekbestanden via internet verspreiden. Namens de muziekindustrie eist Brein dat de aanbieders daarmee stoppen. De organisatie vordert een schadevergoeding.

Verder maakte directeur T. Kuik van Brein dinsdag bekend dat inmiddels zeven internetters hun zaak hebben geschikt voor gemiddeld 2100 euro. De zaken van Brein zijn onderdeel van bijna duizend acties in elf landen in Europa en Azië. Het is voor het eerst dat in Nederland rechtszaken worden aangespannen tegen internetters die illegale muziekbestanden verspreiden.

De vergoeding die de platenmaatschappijen wegens misgelopen inkomsten eisen, loopt volgens Brein al in de tienduizenden euro's. Brein heeft vorderingen gestuurd aan de vijf grootste internetaanbieders met het verzoek die door te sturen aan de verdachte klanten.

Schikking

De stichting biedt de aangeschreven veelaanbieders een schikking aan, vraagt hun om zich bekend te maken en eist dat ze in de toekomst geen inbreuk meer maken op auteursrechten.

Als overtreders weigeren hun identiteit te onthullen, wil Brein hun persoonsgegevens rechtstreeks bij de internetaanbieders opeisen. De providers hebben al laten weten geen privacygevoelige informatie van klanten te zullen afstaan. Brein sluit niet uit dat ook internetaanbieders daarom nog worden gedaagd.

In het buitenland sleepten zusterorganisaties van Brein al veel eerder aanbieders van illegale muziek voor de rechter. Nederlandse grootgebruikers zijn in de afgelopen maanden al diverse keren gewaarschuwd. De auteursrechtenbeschermers hebben altijd gewacht met het sturen van vorderingen tot er voldoende legale alternatieven voor de distributie van digitale muziek bestonden. Bron: spitsnet.nl

Ik vraag me toch af, hoe komt BREIN aan de downloadgegevens (hoeveel Gb, wat er geuped word enz. )? Gaat het alleen om muziek of ook om filmbestanden?

Geen problemen voor de mensen die Nieuwsgroepen gebruiken :D

Internetaanbieders gedaagd om klantgegevens

DEN HAAG/UTRECHT - nu.nl Auteursrechtenorganisatie Brein eist in een kort geding tegen vijf internetproviders de gegevens van hun klanten die veel illegale muziekbestanden op internet aanbieden. De vijf grootste consumentenproviders Planet Internet, Chello, @Home, Wanadoo en Tiscali hebben een dagvaarding ontvangen, bevestigde directeur T. Kuik van Brein woensdag.

De stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (Brein) wil in totaal 42 mensen vervolgen wegens hun illegale muziekaanbod op internet. Brein heeft alleen de ip-nummers van de overtreders en daarom is de internetaanbieders om de naam- en adresgegevens gevraagd.

De providers weigeren die gegevens om privacyredenen af te staan en daarom meent de stichting dat het kort geding noodzakelijk is. De rechtszaak dient op 16 juni in Utrecht.

Kuik is overtuigd van zijn gelijk. "Er is duidelijk sprake van inbreuk op het auteursrecht. Deze mensen hebben de kans gehad om met ons te schikken. In een civiele procedure hebben wij recht op die gegevens", verklaarde hij woensdag.

In april kondigde Brein de acties aan. Zeven internetters hadden hun zaak op dat moment al geschikt voor gemiddeld 2100 euro.

het gaat er nu echt om spannen.
zal mij benieuwen hoe dat af gaat lopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan