• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Negatieve tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Hallo forum,

ik heb al veel topics gelezen met negatieve tijd, maar met de oplossingen die daar worden gegeven kom ik er nog niet helemaal uit. Misschien kan iemand mij helpen.
Ik moet 2 tijden van elkaar aftrekken. Er zijn 2 kolommen, in de ene kolom (AB) staat het aantal uren wat voor een reparatie staat, en in de tweede kolom (AP) staat de werkelijke tijd van reparatie.
Ik gebruik de volgende formule:

ALS(AB5<AP5;"-";"") &TEKST(ABS(AB5-AP5);"uu:mm")

Nu komen er nog steeds alleen maar positieve tijden uit, als ik dan AB omdraai met AP: =ALS(AP5<AB5;"-";"")&TEKST(ABS(AP5-AB5);"uu:mm") komen er alleen maar negatieve tijden uit.
Wat moet ik nog aan de formule veranderen?

Laatst bewerkt:
Zet in kolom AB =Waarde( jouw formule ) om de huidige formule heen, en wijzig de opmaak naar :mm.
Nu wordt de uitkomst van jouw formule in kolom niet gezien als een getal.

Richard

Zet in kolom AB =Waarde( jouw formule ) om de huidige formule heen, en wijzig de opmaak naar :mm.
Nu wordt de uitkomst van jouw formule in kolom niet gezien als een getal.

Richard

heb ik gedaan, maar nu komt in kolom AN nog steeds ##### voor terwijl hier een negatief getal moet staan.

Dan maak je de kolom wat breder :p

er komt geen getal in te staan dan, alleen maar ########## dit omdat excel een negatief getal niet kan zien ofzo. De formule die in AN staat =ALS(AP5<AB5;AB5-AP5;AP5-AB5) klopt waarschijnlijk niet.

Beste Toverkamp,

De formule in AB2 dient te zijn:
=WAARDE(ALS(AA2="";"";INDEX($AS$2:$AV$19;VERGELIJKEN(AA2;$AS$2:$AS$19;0);VERGELIJKEN(Z2;$AS$2:$AV$2;0))))

Als je dit gedaan hebt, zou in AN2 23:35 moeten komen te staan.
Bij mij staat dat er in ieder geval wel.

Richard

Beste Toverkamp,

De formule in AB2 dient te zijn:
=WAARDE(ALS(AA2="";"";INDEX($AS$2:$AV$19;VERGELIJKEN(AA2;$AS$2:$AS$19;0);VERGELIJKEN(Z2;$AS$2:$AV$2;0))))

Als je dit gedaan hebt, zou in AN2 23:35 moeten komen te staan.
Bij mij staat dat er in ieder geval wel.

Richard

Dat klopt, bij mij staat er ook 23:35, maar dit moet -23:35 zijn. Want het is immers AB2-AP2. In de formule die er nu staat staat in AN3: #### Excel rekent hier uit: 24:00-2:00 dus hier zal 22:00 moeten komen te staan.
Het probleem zit 'm volgens mij in het volgende:
In rij 2 zie je dat Service-uren (4:00) kleiner is dan reactietijd (27:35). En in rij 3 zie je dat Service-uren (24:00) groter is dan de reactietijd (2:00). In de 1e rij zal dus een negatief antwoord moeten komen te staan, en in de tweede een positief.
Zie de bijlage.

Bijlagen

Toverkamp,

Bekijk eens de helpfile van Excel. Daarin staat duidelijk dat tijden positieve getallen zijn:

TIJD
Converteert een bepaalde tijd naar een decimaal getal. Het decimale getal dat TIJD als resultaat geeft, is een waarde tussen 0 en 0,99999999, waarmee respectievelijk de tijden worden aangegeven van 0:00:00 (middernacht) tot 23:59:59.
Syntaxis
TIJD(uur;minuut;seconde)
uur is een getal tussen 0 (nul) en 23 dat het aantal uren aangeeft.
minuut is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal minuten aangeeft.
seconde is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal seconden aangeeft.

Negatieve tijd bestaat dus niet.
Wat je wel kunt doen is en kolom toevoegen waarin komt te staan of de reactietijd binnen gestelde limiet is, of erbuiten. Je kunt ook de opmaak van de cel via Voorwaardelijke opmaak aanpassen door 'm groen te maken of rood.
Maar tijd negatief maken zal je niet lukken. Mocht je een minteken willen toevoegen via "-"&, dan zal de tijd weergegeven worden als een serieel getal.

Groeten,

RIchard

Toverkamp,

Bekijk eens de helpfile van Excel. Daarin staat duidelijk dat tijden positieve getallen zijn:

TIJD
Converteert een bepaalde tijd naar een decimaal getal. Het decimale getal dat TIJD als resultaat geeft, is een waarde tussen 0 en 0,99999999, waarmee respectievelijk de tijden worden aangegeven van 0:00:00 (middernacht) tot 23:59:59.
Syntaxis
TIJD(uur;minuut;seconde)
uur is een getal tussen 0 (nul) en 23 dat het aantal uren aangeeft.
minuut is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal minuten aangeeft.
seconde is een getal tussen 0 en 59 dat het aantal seconden aangeeft.

Negatieve tijd bestaat dus niet.
Wat je wel kunt doen is en kolom toevoegen waarin komt te staan of de reactietijd binnen gestelde limiet is, of erbuiten. Je kunt ook de opmaak van de cel via Voorwaardelijke opmaak aanpassen door 'm groen te maken of rood.
Maar tijd negatief maken zal je niet lukken. Mocht je een minteken willen toevoegen via "-"&, dan zal de tijd weergegeven worden als een serieel getal.

Groeten,

RIchard

dat negatieve tijd niet bestaat snap ik ook wel, maar dit zijn geen tijden van 0 tot 24 uur, maar gewoon uren. Met de formule ALS(AB5 < AP5;"-";"") &TEKST(ABS(AB5-AP5);"uu:mm") kom ik alleen maar op negatieve tijden/getallen uit. Hoe kan ik deze formule veranderen dat er niet alleen negatieve tijden/getallen uitkomen?

Toverkamp,

Aangezien negatieve tijden niet bestaan, praten we verder over negatieve getallen.
In jouw model werk je met tijden en het verschil tussen die tijden. Die laatste zul je dan moeten weergeven als getallen.
Bedenk hierbij dat het getal 1 staat voor een dag van 24 uur.
Een verschil tussen 23:00 uur en 17:00 uur is dan niet het getal 6, maar het getal 0,25!
6 uur is een kwart van een dag en een kwart van 1 is 0,25.

Stel, in cel A1 staat 23:00
In B1 staat 17:00
In cel A3 wil je zien staan: -6
Gebruik hier dan de formule: =WAARDE(A2-A1)*24
A2-A1 levert niets op behalve een foutmelding. =WAARDE(A2-A1) levert -0,25 op, namelijk een kwart dag. ALs je die met 24 vermenigvuldigt, komt er het getal -6 uit.
LET OP! Excel heeft de neiging de opmaak van een cel; aan te passen als het denkt het beter dan jouw te weten. Als je weer #### ziet staan, kijk dan eerst even naar de celopmaak.

Succes,

Richard

Toverkamp,

Aangezien negatieve tijden niet bestaan, praten we verder over negatieve getallen.
In jouw model werk je met tijden en het verschil tussen die tijden. Die laatste zul je dan moeten weergeven als getallen.
Bedenk hierbij dat het getal 1 staat voor een dag van 24 uur.
Een verschil tussen 23:00 uur en 17:00 uur is dan niet het getal 6, maar het getal 0,25!
6 uur is een kwart van een dag en een kwart van 1 is 0,25.

Stel, in cel A1 staat 23:00
In B1 staat 17:00
In cel A3 wil je zien staan: -6
Gebruik hier dan de formule: =WAARDE(A2-A1)*24
A2-A1 levert niets op behalve een foutmelding. =WAARDE(A2-A1) levert -0,25 op, namelijk een kwart dag. ALs je die met 24 vermenigvuldigt, komt er het getal -6 uit.
LET OP! Excel heeft de neiging de opmaak van een cel; aan te passen als het denkt het beter dan jouw te weten. Als je weer #### ziet staan, kijk dan eerst even naar de celopmaak.

Succes,

Richard

Ok, bedankt
hij werkt:thumb:

als ik deze formule gebruik dan krijg ik alleen maar ##### Ik het de celwaarde staan op :mm

De celopmaak staat goed. Je moet alleen onder het menu Extra/Opties, op het tabblad Berekenen, onderdeel Datumsysteem 1904 aanvinken. Dan wordt een negatief verschil tussen tijden juist weergegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan