Neppe Flash player

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spionnenwaar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Hallo, ik heb een flink verhaal, dus ga er goed voor zitten.

Vandaag wilde ik met firefox een filmpje bekijken. De Amerikaanse site vroeg me een adobe flash speler te installeren. Ik gebruik normaal deze browser normaal nooit, dus vond het niet raar dat ik iets installeren moest. Kort daarna gaf m'n virrusccanner een malwaremelding. Ook begon onder in beeld een balkje te knipperen die bleef eisen dat ik de update installeerde.

Ik heb 3 dingen gedaan. Een scan met Antimalwarebytes, en superantispyware; deze programma's vonden beiden niks (op een zooi cookies na). Een scan met m'n avira virusscanner leverde 14 gevaren op. Deze heb ik allemaal in quarantaine geplaatst.

De symptomen: mijn pc doet 't prima, alle programma's werken naar behoren. Toch maakt m'n computer om de minuut heel veel herrie. Na een tijdje stopt dit, waarna het kort daarna weer opnieuw begint enz.

Daarnaast is m'n Windows beveiligingscentrum uitgeschakeld. Deze krijg ik ook niet meer aan, hij geeft de melding: De security-service is niet gestart. Ook de Firewall staat uit. M'n virusscanner is nog wel gewoon actief.

Mijn vraag is: moet ik me zorgen maken? Ik las op internet een artikel over Adobe die waarschuwde voor een neppe flash player, waarvan de makers dit zouden gebruiken om bankgegevens te jatten. Dit heeft me ongerust gemaakt. Heeft iemand wijze woorden?

als het idd de flashplayer van adobe is hoef je je geen zorgen te maken.
op de adobe site kun je zien of deze werkelijk geinstalleerd is, adobe software is altijd te vertrouwen.

Het herrie maken van je pc is waarschijnlijk een slechte of smerige Fan.

Laatst bewerkt:
Nee, het was zeker een neppe versie. Maar ik heb alle tests nog een keer gedaan, en m'n computer geeft geen enkele infectie meer aan met welk programma dan ook. Dan zit het wel goed lijkt me of niet?

Alleen dat beveiligingscentrum staat nog uit. Krijg die ook niet meer aan, maar dat is niet zo'n ramp; ik heb een goede virusscanner.

Ik zou dan toch die "neppe" verwijderen en gewoon adobe flashplayer installeren.
Maar das meer gevoelsmatig

Het was zeker een neppe. Een echte blijft niet terugkomen als je de update niet wil installeren. Ik leek eerst geen last meer te hebben, maar bij het afsluiten van m'n computer crashte hij onmiddellijk. Daarna ook altijd onmiddelijk bij het opstarten. Ik heb dus maar Windows opnieuw erop gegooid. Misschien waren er nog andere opties, maar systeemherstel werkte niet en al m'n virusprogramma's vonden niks, dus dit leek me het beste.

Toch bedankt voor je hulp.

Maar das meer gevoelsmatig
g.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan