nero 5 / cd 800 MB

Status
Niet open voor verdere reacties.

math678

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2002
Weet iemand wellicht het antwoord op de volgende vraag. ik heb onlangs cd-r 90 / 800 mb lege cd's gekocht voor hierop diverse films te branden die c.a. 750 mb groot zijn. De meeste lege cd's in de winkel zijn allemaal 700 mb. Echter nero gooit de cd er steeds uit met de opmerking dat de opslagcap. te weinig is. Kan nero 5.0 niet branden op 800 MB cd's. Wie kan mij helpen.

In de opties de expertmodus aan zetten en dan overburnen enabelen. Staat ook in de helpfile geloof ik. Waarom gebruik je eigenlijk geen 6?

kun je me in het kort beschrijven waar de opties staan? en hoe dit te doen aub. ik zie in de taakbalk nergens de keuze opties (ook niet in gescrollde opties).
Eerst muziekbestand overhevelen ?
aub korte instructie
bedankt

In nero: bestand --> voorkeuren --> tabblad epertfuncties:

Clipboard03.jpg

Brand disc-at-once en vink CD sluiten aan, anders werkt het niet.

Succes!

Bedankt. Bedoel je met vink, aanvinken de bovenste optie:
de schijf niet uitwerpen na voltooien van branden ??

De onderste 2 vinkjes uit jouw image heb ik in mijn nero versie niet.

Geplaatst door math678
Bedankt. Bedoel je met vink, aanvinken de bovenste optie:
de schijf niet uitwerpen na voltooien van branden ??
Nee, ik bedoel de schrijfmethode en het vinkje bij "CD sluiten" in dit scherm:

Clipboard04.jpg

Geplaatst door math678
De onderste 2 vinkjes uit jouw image heb ik in mijn nero versie niet.
De onderste 2 vinkjes doe ik niets mee, kun je volgens mij negeren.

Overigens, kun je in Ulead MovieFactory 1.0 probleemloos tot bijna 900 MB schrijven...

Schermen allemaal gevonden, echter bij de compilaties kan ik de schrijfmethode niet aanpassen naar disc-at once.
Is grijsgekleurd geheel. Disc at once is op de achtergrond te lezen maar licht niet op om aan te vinken. Moet ik dan nog een andere optie uitvoeren. De overige beschreven handelingen, vinkjes heb ik neergezet

Normaal moet dat vinkje aan kunnen als alles juist staat. Je mag zeker niet vergeten om een vinkje te zetten bij "geen mutisessie" in het tabblad multisessie. Dan zou het moeten werken.

Groetjes

Helaas, expertfuncties staan op toestaan overburnen EN max. length op 90 00 00 EN multisessie op geen multisessie en tabblad brand vinkje bij schrijven, cd afronden en disc at once.
Ik heb cd-r 90 multispeed cd's gekocht merk MMOre.
Ik kan branden met de snelheden 2x, 4x, 8x (=1200 kb/sec). Kan het hier aan liggen ?

Nog een tip uit de FAQ van nero.com: bij bestand --> voorkeuren --> op het tabblad algemeen vinkje weghalen bij "controleer op juiste schijf-format voor u begint met branden". Laat ik er meteen bij zeggen dat ik het vinkje er gewoon had staan en wel kan overburnen, dus of het helpt weet ik niet.

Snelheid heeft voor zover ik weet geen invloed op de overburn-functie. Heb je trouwens gecontroleerd of de brander 800 MB cd's ondersteund?

Als je alle instellingen goed hebt staan zou je op het moment dat je op "schrijven" klikt de volgende melding moeten krijgen:

Clipboard06.jpg

neen, foutmelding blijft:
ide-cd r/rw 8x4832 wacht op cd (terwijl er toch lege cd in zit).
onvoldoende schijfruimte voor branden van deze complilatie. voer een andere cd in die meer ruimte biedt.

Waar kan ik aan zien of brander misschien geen 800 mb ondersteunt ? Ik heb een Hewlett packard cd writer plus multiread (c.a. 2 jaar oud).

Je zal het wel gelezen hebben, maar toch nog eens om zeker te zijn; je kan nu blijkbaar wel cd-afronden aanduiden en disk at once, dat is al een goed teken. Je krijgt nu de melding dat er niet genoeg ruimte is, je wacht en doe niets, je cd wordt uigeworpen, en je drukt er hem gewoon terug in. Dan zou je het laatste scherm van Epic moeten krijgen met de vraag om te overburnen.

Groetjes

Alles uitgeprobeerd. Wanneer ik de cd na het afronden en de meldingen weer opnieuw terug stop krijg ik na c.a. 1 minuut weer dezelfde melding van onvoldoende schijfruimte voor het branden van deze compilatie (dus niet scherm overburn branden uit het voorbeeld van epic). Ik bemerk ook wanneer ik in de cd-writer een lege cd stop van 700 mb hij na c.a. 10 seconden de cd herkent (lampje van acceptatie brandt). Bij een cd van 800 mb duurt het zeker 1 minuut voor acceptatie OF na 1 minuut gaat er geen lampje branden en doet hij dus net of er geen cd inzit, terwijl de 800 mb cd er in zit).
Ligt het dan aan de cd-writer ????

Het lijkt erop dat het inderdaad aan de brander ligt, weet je welk type je hebt? Je kunt misschien op de site van hewlett packard zoeken of je brander 800 MB ondersteund.

Hier heb je nog een site waar een hele lijst met branders staan met info, kun je eventueel ook nog kijken of je type er tussen staat.

Je kunt ook proberen om eens een cdtje van 700 MB te overburnen, als dat lukt weet je in ieder geval dat je de instellingen in nero goed hebt staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan