Nero BackItup restore van nda bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Gebruiker heeft backup gemaakt met Nero 7 essentials (nerobackitup) en dat heeft geresulteerd in een 5-tal .nda bestanden.

Het is nu nodig om een restore te doen, maar Nero vraagt om .nbi of .nba bestanden. Als ik toch probeer naar de .nda bestanden te gaan krijg ik de boodsschap dat ik de laatst Cd moet hebben, ook als ik het laatste bestand selecteer.

Inmiddels heb ik een "Nero BackItup restore utlity" (v2.0.15.0) gevonden, maar de werking daarvan is onduidelijk.
Heeft iemand ervaring?
Meer specifiek: moet ik alle nda-bestanden een voor een selecteren en terugzetten of is een genoeg?
En: hoe werkt het met de back-up van meer partities. de nieuwe disc heeft nl. een andere grootte en andere partitionering

Graag advies

Als er één softwarefabrikant is die zijn handleidingen duidelijk en zeer uitgebreid voor elkaar heeft, dan is het wel Nero AG : Klik

Dank voor je snelle reactie, maar dit helpt me niet. Het probleem is dat de gebruiker nda bestanden heeft gemaakt terwijl de software van nbi of nba uitgaat.

Kijk eens op pagina 89 van het linkje.

Daarnaast schrijf je in je startbericht .nda, terwijl je in je laatste bericht .nba schrijft. Als je pagina 89 van de handleiding bekijkt, dan zal je zien dat er nogal wat verschil tussen beide soorten zit.......... de ene betreft bestandsbackupjes, de andere een systeembackup, dát zijn compleet verschillende 'zaken'. Als je zeker weet welke soort het betreft, dan ga je in de .pdf naar het betreffende hoofdstuk en daar wordt je stap voor stap uitgelegd hoe het e.e.a. terug te zetten.
Ja, het kost tijd om een handleiding goed door te nemen en ja, het zou veel makkelijker zijn om hier te lezen; doe A, dan B en vervolgens C, maar zoals ik al schreef, Nero AG is een fantastisch bedrijf v.w.b. zijn helderheid in handleidingen.

Laatst bewerkt:
Ik waardeer je meedenken enorm, maar ...
Er is een externe harde schijf met een vijftal .nda (sorry voor de mistyp) dus Nero BackItUp-stationsback-up archiefbestanden. De inhoud daarvan moet terug naar de nieuwe harde schijf (nu ook W10 terwijl oorspronkelijk W7 gebruikt is).
Als ik Nero7 gebruik, wat destijds gebruikt is dan wil dat programma nbi of nba bestanden hebben maar zet niet die nda's terug.
Ik ben aan het snuffelen geweest en heb op het nero backitup forum een restore utility (zie eerder) gevonden maar wat ik ook probeer ik krijg de bestanden niet terug.

Ik heb de backup niet gemaakt (en jij ook niet als ik het goed begrijp). Daarom is het een beetje koffiedik kijken. Anders dan stap voor stap in de handleiding staat beschreven kun je moeilijk te werk gaan. Iemand die zojuist nog zo'n actie heeft voltooid zou het je uit het hoofd wellicht zo kunnen vertellen, maar ook die beschrijving zal niet anders zijn dan die in de .pdf staat beschreven, met gebruikmaking van de in de .pdf staande software, toch?

Laatst bewerkt:
Je conclusie is juist: ik heb de backup niet gemaakt en heb ook geen ervaring met Nero BackItup; ik probeer alleen een ouders PC-gebruiker die er nog veel minder van snapt te helpen.
En, de restore beschrijving in de handleiding klopt gewoon niet met wat ik op het scherm zie.... ik zoek inderdaad iemand die het ooit zelf heeft gedaan.

Je zult (lijkt mij) een opstartbare CD moeten maken met Nero BackItUp ImageTool erop, conform 14.2 en daar die nieuwe computer mee opstarten. En dan de instructies van 14.7 Een stationsback-up terugzetten
PS: Daarbij wordt die nieuwe computer helemaal overschreven!!! Dus maak eerst backups relevante zaken van wat er op die nieuwe computer nog staat.

Tijs.

Dat ben ik al een paar dagen aan het proberen maar de backup is op een externe harde schijf gemaakt en ik weet niet hoe ik een opstartbare CD/DVD voor BackItup Image Tool kan maken. Dat staat nergens.
Het probleem is dat ik de aangegeven optie (14.1) niet in mijn versie van Nero7 heb.

Laatst bewerkt:
Voor je beeldvorming (zie bijlage) is het in Nero BackitUp van Nero 7 te vinden onder Extra -> Opstartbare schijf maken.

Om je een plezier te doen heb ik een .ISO bestand gemaakt van die opstartbare schijf (DVD). Dat staat in het bestand BACKITUPBOOTDISC_ZIP.zip die je hier kunt downloaden.
Het (na uitpakken van het .zip bestand) resulterende BACKITUPBOOTDISC.ISO bestand kun je branden met (o.a.) Nero (Recorder -> Image branden), ImgBurn (optie "Write image file to disc"), Nero Express -> Image, Project, Kopie -> "Schijfimage of opgenomen project" naar beschrijfbare DVD.

Tijs.

Bijlagen

• NeroBackItUp_Bootdisk.JPG
    NeroBackItUp_Bootdisk.JPG
    29,6 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,
ik was heel blij met je programma, maar ...
De PC boot netjes vanaf deze CD maar het programma dat dan draait ziet de externe harde schijf niet.....
Nog gekker is dat het programma ook de eigen harde schijf als leeg ziet ...
Het begint een beetje op een never ending story te lijken.
Ben pas donderdagavond weer online maar stel eventuele tips zeer op prijs.
groet
Rob

Wat mij opvalt is het volgende, uit de handleiding:
a.
In vergelijking met de volledige versie ontbreken de volgende functies in Nero BackItUp Essentials:
[...]Stationsback-up
Stationsback-up in Nero ImageTool[...]
Ik heb niet alles doorgespit, maar vreemd dat met een Express versie het toch gelukt zou zijn stations-backups te maken? Of heb jij alleen de Express versie?
b. Backups maken naar externe harde schijf moet werken, dus lijkt het mij logisch dat vanaf externe harde schijf ook weer teruggelezen kan worden:
[...]Externe harde schijf
Harde schijf met USB-aansluiting
Harde schijf met FireWire®-aansluiting
[...]
Verwisselbare media
Ik ga nog wel even testen met mijn eigen BackItUp ImageTool opstart-DVD, dan kan ik je hier meer over melden.
Alvast, als gok vooraf: Als die interne harde schijf een GPT partitie-indeling heeft, dan zal (gegeven de leeftijd van het programma) BackItUp daar hoogstwaarschijnlijk niet mee overweg kunnen. Ook kan het zijn dat de interne harde schijf groter is dan waar BackItUp mee vooruit kan (ik verwacht dat vooral bij interne harde schijven die groter zijn dan 2 TB).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Alvast wat tussenresultaten:
Opgestart van de DVD, na kiezen van Herstellen moet in het proces op het mapje met het pijltje omhoog worden geklikt om te kunnen zoeken naar schijfstation-backups. Dan zijn Harde schijven en Stations te kiezen.
Bij Harde schijven zie ik mijn eigen harde schijven (eigenlijk: de partities op de harde schijven) staan én een ingestoken memory-stick die even als surrogaat externe harde schijf diende. Ik kan bladeren (via dubbelklikken op de juiste harde schijf/partitie), dus ik zou verwachten dat dat bij jou ook zou moeten kunnen werken (met de mogelijke drempels/blokkades die ik in mijn vorige posting al heb aangegeven).
[Bij Stations staat alleen de CD/DVD speler, dus daar had ik niets aan. Ik moest echt bij Harde schijven zijn.]

Ik zal ook nog testen met een echte externe harde schijf, maar ik verwacht (gegeven bovenstaande en wat er in de handleiding staat) ook daar geen problemen mee...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dag Tijs,
het probleem is inderdaad dat de nieuwe schijf GPT geformatteert is en dat het restore-programma daar niet mee overweg kan.

Dus heb ik de hele disc geformatteerd en Windows 8.1 (het oorspronkelijke OS) geïnstalleerd. Dat helpt echter niet; het blijft een GPT-disc. Ik heb gekeken hoe ik dat moet omvormen maar diskpart weigert dat te doen.

Hoe nu?

Voor iedereen die met zulk soort problemen te maken krijgt:
  • Nero verschillende versies zijn niet of niet helemaal compatibel
  • Je moet dus de versie van Nero backitup tool hebben die past bij je nero versie waarmee de backup is gemaakt
  • een boot-CD met het juiste backitup tool kan gebrand worden vanuit het menu dat met enige moeite te vinden is nadat je herstel van backup hebt aangegeven
Als het dan niet lukt dan misschien wel met het "semi-officiële" tooltje dat hier te vinden is.
Verschil is dat met de eerdergenoemde CD alles wordt overschreven en teruggezet terwijl met het tooltje de informatie gewoon op de harde disc erbij wordt gezet.

Verder is er echt een principieel probleem met GPT/MBR en de BIOS-instellingen (als de BIOS instellingen UEFI staan dan wordt er GPT verwacht en omgekeerd) maar dat is een heel ander probleem.

Alle mensen die mee gedacht hebben hartelijk dank vooral namens de gebruiker die een groot deel van zijn informatie toch weer terug heeft.

Het handigste blijft toch om
* als het om pure bestanden gaat om met een 1 op 1 copy backup te werken of met incremental van een algemeen type (zip, rar)
* mbt systeem schijf backup software die met iso of andere algemene ghost bestanden om kan gaan. (ook de eigen Win versie?)
Gebruik je iets speciaals, dan is het handig om van die software een versie te hebben die je niet hoeft te installeren, een zgn portable versie.
Mijn Ghost programma heeft dan wel een eigen format, gho, maar is wel mooi portable en werkt zelfs op een 64-bits systeem.
Van die portable versie bewaar je op zeer verschillende plaatsen diverse backups, zodat je hem nooit kwijt bent..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan