Net Send

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larsje1995

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2007
Hallo, ik heb een vraag, ik zit samen met mijn broertje & vader in een netwerk ( gewoon via windows, dezelfde werkgroep ).
Maar nu kan ik net send berichtjes versturen, maar ik wil graag een bat file maken dat ie vraagt: Wat wil je versturen?
En dat je dan je bericht in kunt vullen en dat ie het dan automatisch verstuurd met de opracht net send.

Ik wou graag weten of dit mogelijk was of niet, en zoja, hoe dan.

Alvast bedankt,
Larsje1995.

Uiteraard is dit mogelijk. Alleen moeten wel op computers in je netwerk waar je een berichtje heen wil sturen de messenger service zijn ingeschakeld anders werkt het niet.

Ik heb een programma herschreven waarmee je bericht annoniem kan versturen over het netwerk. In een normaal geval komt er namelijk je computernaam bij te staan.

Dat is ingeschakeld, hoe moet ik nu die berichten versturen?
Ik weet wel dat je naar dos venstertje kan gaan en net send command kan uitvoeren, dat lukt ook gewoon maar, ik wil zeg maar zo'n bat file maken dat ie vraagt wat wil je invoeren, en dat je dan je bericht invoert, enter drukt en dan je bericht verzonden wordt dus dat ie er zelf net send achter zet.

Nou k wil het graag zelf kunnen maken :p
En hij werkt niet dat programma, hij zegt dat ie het niet kan vinden of ik niet ingelogd ben, ook als ik het naar mezelf verstuur, de messenger service staat gewoon aan.
We zitten in dezelfde werkgroep, en onze computernaam is gewoon zichtbaar in dat programma.

Wel staat er soms wel eens dat er op het netwerk geen berichtenalias is gevonden. (als ik een bericht naar een domein stuur, dus naar 1 computer binnen het netwerk, over het hele netwerk met * werkt wel.)
Hoe schakel ik die berichtenalias dan in??
en maakt het ook wat uit of ik Home Edition heb?

By the way deze vraag heb ik verkeerd gezet, kan een moderator deze naar dat messenger board moven

Laatst bewerkt:
Klik op start dan op uitvoeren typ daarin cmd.
Er start dan een schermpje typ daarin
net send computernaam je berichtje

Om zelf zo'n programma te gaan schrijven een .bat script moet je eerst de basis leren.
Typ bij google eens in .bat tuturial oid.

Ik weet hoe je zoiets maakt, zo'n batch programma, maar ik wil een bat maken met:
Als je de bat file start dat je dan in het dos venstertje een echo ofzo krijgt met wat wil je invoeren?
en dan je het bericht invoert op enter drukt en ie automatisch het als een net send over het netwerk stuurt dat bericht, alleen de vraag is hoe doe ik dat met een bat file.

En hij zegt ook steeds kan de berichtenalias niet vinden op het netwerk, ik heb de Alerter & Messenger Service ingeschakeld, echter kan ik wel een bericht over het hele netwerk sturen door middel van net send * maar niet naar een bepaalde computer.

Dan zegt ie dat ie de berichtenalias niet kan vinden.

Larsje1995.

EDIT: Ik ga toch nog maar wat meer over batch leren, misschien kan ik met variabelen iets bereiken.

Laatst bewerkt:
Voor het invoeren van gegevens in een bat bestand moet je ook google zoeken naar input bat oid.

Je foutmelding kan er aan liggen dat je het ipadres of computernaam verkeerd ingevoerd hebt

Doe ik goed, want met een programma genaamd net message sender, laat ie de computernamen binnen het netwerk al zien, en als ik dan zo'n bericht zend krijg ik ook een error: Couldn't find the user, or hes not logged in.

Hij kan nog steeds niet naar domeinen zenden maar zo'n bestand dat vraagt welk bericht je wilt werkt wel.

dit heb ik als volgt gedaan:

Code:
@echo off
set /p x= Voer hier uw bericht in:
pause
net send * %x%

Hij zal zeggen: Voer hier uw bericht in:
daar achter vul je je bericht in, drukt op enter dan vraagt ie of je door wilt gaan, je drukt op enter en het bericht wordt over het netwerk verzonden =)

Nu alleen nog dat probleem van die domeinen.

Dit is een oud en allom bekend probleem van XP sp2 en is er nog geen concrete oorzaak/oplossing voor gevonden.. Zal ook wel niet meer komen want Vista schijnt Net Send niet meer te supporten.. :confused: en XP houd anno 2009 op ivm reguliere updates.

Vooralsnog werkt het alleen met een * in plaats van computernaam en dan krijgt iedere computer die in de werkgroep zit dit bericht .

indien je op alle computers in de werkgroep de messenger service doet herstarten werkt het wel weer goed met alleen de computernaam tot de volgende reboot dan begint het spelletje weer van voor af aan.

Het is eventueel op te lossen door een logon script te gebruiken die de messenger service opnieuw start . :)

ps.
Probeer het eens hier mee:
Plak onderstaand script in kladblok en sla op als whatever.vbs en plaats het in de opstart folder..
Code:
Option Explicit
Dim objWMIService, objItem, objService
Dim colListOfServices, strComputer, strService, intSleep 
strComputer = "."
intSleep = 15000
'WScript.Echo " Click OK, then wait " & intSleep & " milliseconds" 

'On Error Resume Next
' NB strService is case sensitive.
strService = " 'messenger' "
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" _
& strComputer & "\root\cimv2")
Set colListOfServices = objWMIService.ExecQuery _
("Select * from Win32_Service Where Name ="_
& strService & " ")
For Each objService in colListOfServices
objService.StopService()
WSCript.Sleep intSleep
objService.StartService()
Next 
'WScript.Echo "Your "& strService & " service has Started" 
WScript.Quit
' End of Example WMI script to Start / Stop services

http://www.computerperformance.co.uk/vbscript/wmi_services.htm

Laatst bewerkt:
HEEL ERG BEDANKT! ( ook de andere natuurlijk ), als we mensen zoals jou hier niet hadden =)

Hartelijk bedankt,
Larsje1995.

edit: Ik was helemaal blij, tot nu, zodra ik de messenger service handmatig opnieuw start doet ie het nog, maar ik druk op messenger.vbs en dan stopt de service in plaats van dat ie opnieuw opstart, ik heb hem al wel in de opstartfolder, misschien omdat ik het dan dubbel doe??

Laatst bewerkt:
Dit ligt waarschijnlijk aan de snelheid van je computer en moet het script iets aangepast worden.. Het duurt even om messenger te herstarten.. het script stopt eerst de service en start hem dan weer opnieuw.. De pause tussen die twee commandos moeten we dan verlengen van 15 seconden tot 1 minuut..

dus het script heeft een minuut nodig en dan moet je even verversen (F5 toetsen) als je met service zit mee te kijken in de service manager :)

Code:
Option Explicit
Dim objWMIService, objItem, objService
Dim colListOfServices, strComputer, strService, intSleep 
strComputer = "."
intSleep = 60000
'WScript.Echo " Click OK, then wait " & intSleep & " milliseconds" 

'On Error Resume Next
' NB strService is case sensitive.
strService = " 'messenger' "
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" _