Netgear WNR2000: zo nu en dan 'netwerk adres verkrijgen'

Status
Niet open voor verdere reacties.

evermpl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2012
L.S.

Ik heb een Netgear WNR2000 router en deze functioneert vrij goed, alleen gebeurt het regelmatig dat mijn laptop (wireless aangesloten, adres via DHCP automatisch verkregen) even moet wachten op het vernieuwen van het IP-adres.
Dat is knap lastig als ik net een grote file vanaf mijn desktop (die als fileserver dienst doet en boven in mijn werkkamer staat) aan het kopiëren ben, want dan wordt het kopiëren afgebroken en moet ik het opnieuw doen. Ook als ik via Internet op kantoor werk en ik bestanden kopieer, dan moet ik ook opnieuw beginnen.
Hoe kan ik dit voorkomen?
Is er een parameter waarmee je dit kunt sturen?
Zit ik met mijn laptop op de rand van het bereik zodat de verbinding wel eens weg valt (ik zie in de lijst met netwerken ook netwerken van de buren)?
Kent iemand dit probleem?

Ik hoor het graag.

mvg Ever

Als je met de laptop op de rand van het bereik zit, dan zal het daar mee te maken hebben. Dan valt je verbinding weg en moet hij opnieuw gaan zoeken.
En doordat je op de rand van het bereik zit, duurt het vernieuwen langer.

Kijk eens bij IPCONFIG /ALL naar de leasetijd. Bij mij staat die op 1 dag, dus dan zou hij niet steeds een nieuw IP adres moeten hoeven halen. Je zou ook eens kunnen proberen om een vast IP adres in te stellen (dan wel een adresreservering instellen of een flink hoog IP adres gebruiken om conflicten te voorkomen). Uiteraard werkt dat alleen bij je thuis, andere routers kunnen andere IP ranges hebben.
Ik neem toch aan dat je ook geprobeert hebt om dicht bij de router te gaan zitten met je laptop? Verder kun je bij de WLAN status of met inSSIDder kijken hoe het met je signaalsterkte zit. Je geeft helemaal niet aan hoe ver je van je router zit, maar tot minstens zo'n 5 - 8 meter mag er eigenlijk geen probleem zijn. Tenzij je op een andere verdieping zit natuurlijk, dat kan flink invloed hebben op het signaal. In zo'n geval zou een signaalversterker uitkomst kunnen bieden.

Kijk eens bij IPCONFIG /ALL naar de leasetijd. Bij mij staat die op 1 dag, dus dan zou hij niet steeds een nieuw IP adres moeten hoeven halen. Je zou ook eens kunnen proberen om een vast IP adres in te stellen (dan wel een adresreservering instellen of een flink hoog IP adres gebruiken om conflicten te voorkomen). Uiteraard werkt dat alleen bij je thuis, andere routers kunnen andere IP ranges hebben.
Ik neem toch aan dat je ook geprobeert hebt om dicht bij de router te gaan zitten met je laptop? Verder kun je bij de WLAN status of met inSSIDder kijken hoe het met je signaalsterkte zit. Je geeft helemaal niet aan hoe ver je van je router zit, maar tot minstens zo'n 5 - 8 meter mag er eigenlijk geen probleem zijn. Tenzij je op een andere verdieping zit natuurlijk, dat kan flink invloed hebben op het signaal. In zo'n geval zou een signaalversterker uitkomst kunnen bieden.

Hoi Binary,
Het lukt me niet een vast ip-adres in te stellen want het is een kantoor-laptop met beperkte rechten (geen admin) en het zou een probleem geven als ik mijn laptop op kantoor aan het netwerk hang, dus dat is geen optie.
Hij geeft altijd aan dat de signaalsterkte uitstekend is, ik zit ca. 8 m vanafde router en laptrop en router staan op de BGG. Ik denk dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Heb even gekeken, Leasetijd staat bij mij ook op 1 dag!! Dat zou het probleem dus niet moeten zijn.
Als ik op mijn desktop (aangesloten via UTP-kabel) gedurende 36 uur allerlei spullen aan het downloaden ben, dan vindt er geen onderbreking plaats, dus het lijkt alleen met wireless te maken te hebben.

Mvg. Ever

Laatst bewerkt:
Als je met de laptop op de rand van het bereik zit, dan zal het daar mee te maken hebben. Dan valt je verbinding weg en moet hij opnieuw gaan zoeken.
En doordat je op de rand van het bereik zit, duurt het vernieuwen langer.

Woutertjuh88,

Het zou kunnen, maar ik zit op ca 8 m afstand, dus dat zou toch geen probleem moeten zijn.
Ik heb het niet geprobeerd om een hele dag in de gang te gaan zitten, maar dat is ook niet voor de hand liggend om te proberen.
Ik heb geen vaste regelmaat in de onderbrekingen ontdekt, dus je zou dagen moeten proberen om dat uit te sluiten.

Daarom probeer ik eerst via the force of the crowd na te gaan of iemand anders dit herkent. Dan ben ik in één keer klaar.
De optie om het dagenlang uit te proberen is mijn laatste optie. Die probeer ik pas als niemand me kan helpen.

Evengoed bedankt je reactie!

mvg Ever

Dat het met wireless te maken heeft lijkt me vrij duidelijk. En als jij aangeeft dat het ook op kantoor gebeurt, dan zou ik er op gokken dat de oorzaak in de laptop zit. Ik mag toch aannemen dat jullie daar een beheerder hebben zitten die wel aanpassingen in de IP instellingen kan maken? Laat hem/haar dat eens onderzoeken als je op kantoor bent. Het is niet uitgesloten dat een hardware probleem de oorzaak is, en misschien kan het WIFI kaartje vervangen worden.
Ik heb zelf een paar WIFI USB adapters, dat zou je ook eens kunnen proberen. Kosten niet al te veel en zijn vaak handig.

Laatst bewerkt:
Dat het met wireless te maken heeft lijkt me vrij duidelijk. En als jij aangeeft dat het ook op kantoor gebeurt, dan zou ik er op gokken dat de oorzaak in de laptop zit. Ik mag toch aannemen dat jullie daar een beheerder hebben zitten die wel aanpassingen in de IP instellingen kan maken? Laat hem/haar dat eens onderzoeken als je op kantoor bent. Het is niet uitgesloten dat een hardware probleem de oorzaak is, en misschien kan het WIFI kaartje vervangen worden.
Ik heb zelf een paar WIFI USB adapters, dat zou je ook eens kunnen proberen. Kosten niet al te veel en zijn vaak handig.

Sorry Binary,

Ik heb me niet goed uitgedrukt.
Ik heb het probleem niet op kantoor, omdat ik daar mijn laptop met een UTP-kabel aansluit op het netwerk.
Ik bedoelde aan te geven dat ik geen rechten heb om in de instellingen iets te veranderen en om een vast IP-adres in te geven.
De optie om met een WIFI-USB-adapter te werken is interessant, want daar heb ik er nog 1 van liggen.
Bedankt voor de suggestie!

mvg Ever

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan