Netgear WNR4500 router aangeschaft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krekkie

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2011
Hallo, ik heb net een Netgear WNR4500 router aangeschaft omdat ik mijn Experiabox (glasvezel) van kpn wil vervangen. Nu heb ik de router juist aangesloten op de modem en was het internet aangemaakt en was ik er mee verbonden. Alleen nu in het internet wil configureren, geeft de installatie weer dat het geen netwerk kan detecteren en kom ik niet verder dan dat. Wat moet ik nu doen?

Er zijn meerdere types WNDR4500, namelijk WNDR4500 en WNDR4500v2.
Ik ga er hier maar vanuit dat je de v2 versie hebt (want recent aangeschaft), waarvan hier de support informatie staat (handleidingen etc.)

Er zie maar 1 reden waarom het niet zou werken (indien de Netgear en de Experiabox goed met elkaar verbonden zijn), en dat zou dan zijn als de Experiabox óók het 192.168.1.x netwerk gebruikt aan de thuisnetwerk-kant. (Zover ik weet) zijn alle (of minstens de meeste) Experiaboxen zo ingericht dat die het 192.168.2.x netwerk gebruikt aan de thuisnetwerk-kant (wat geen probleem oplevert), maar het moet wel gecheckt worden.

In ieder geval: Zoek even uit welke ip-adressen de Experiabox gebruikt aan de thuisnetwerk-kant. Dus verbindt een pc/laptop met de Experiabox en kijk na welk ip-adres de pc/laptop dan gekregen heeft. Is dat niet in de 192.168.1.x reeks (dus er is niet het probleem van de tweede paragraaf hierboven), dan is er mogelijk een verkeerde koppeling gemaakt tussen Netgear en Experiabox, bijv. een van de 4 LAN aansluitingen van de Netgear doorverbonden met de Experiabox ipv. de ene WAN aansluiting van de Netgear (zie de Installation guide wat er doorverbonden moet zijn met de Experiabox.
Dan kan het verder nog zijn dat de gebruikte netwerkkabel niet goed is. Test ook een andere netwerkkabel tussen de Netgear en de Experiabox.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb de router nu gekoppeld aan mijn experiabox en nu is er inderdaad een netwerk beschikbaar, alleen zie ik mijn 5ghz verbinding niet met mijn laptop. Verder maakt hij voor elk apparaat een nieuw IP adres aan, met alleen de laatste cijfer 1 t/m 10. Alleen zei de man van de mediamarkt ook iets over DHCP aan of uitschakelen, alleen weet ik niet wat ik nu moet doen met de DHCP?

NIET uitschakelen! De manier waarop je het nu hebt opgezet moet de WNR4500 DHCP blijven doen. Gewoon lekker aanlaten, dus.

Dat het 5ghz netwerk door de laptop niet wordt gezien ligt hoogstwaarschijnlijk aan de beperkte mogelijkheden van de wifi netwerkkaart in de laptop, die blijkbaar alleen met wifi netwerken op de 2.4Ghz overweg kan.

Tijs.

NIET uitschakelen! De manier waarop je het nu hebt opgezet moet de WNR4500 DHCP blijven doen. Gewoon lekker aanlaten, dus.

Dat het 5ghz netwerk door de laptop niet wordt gezien ligt hoogstwaarschijnlijk aan de beperkte mogelijkheden van de wifi netwerkkaart in de laptop, die blijkbaar alleen met wifi netwerken op de 2.4Ghz overweg kan.

Tijs.

Dat is jammer want wij zijn de enigste in de buurt met een 5ghz netwerk. Alleen de laptop met windows 8 die in juni is aangeschaft herkent de 5ghz netwerk. Kan ik mijn huidige netwerkkaart niet updaten of dergelijke? En kan ik mijn andere lankabels van mijn kpn experiabox ook aansluiten op mijn nieuwe router? Dus de kabels van de tv etc..

Dat is jammer want wij zijn de enigste in de buurt met een 5ghz netwerk. Alleen de laptop met windows 8 die in juni is aangeschaft herkent de 5ghz netwerk. Kan ik mijn huidige netwerkkaart niet updaten of dergelijke? En kan ik mijn andere lankabels van mijn kpn experiabox ook aansluiten op mijn nieuwe router? Dus de kabels van de tv etc..

Je kunt een andere/extra wifi adapter kopen (usb of expresscard, wat je laptop maar aankan) die wél met 5Ghz netwerken overweg kan. De HUIDIGE zal gewoon de beperking hebben waar ik het over had.

Als de tv alleen maar Internet gebruikt via die lankabels, maar voor de tv-kanalen niet afhankelijk is van Internet (dus, bijv., via decoderkastje zijn tv kanalen krijgt) dan kan je de tv er ook op aansluiten, lijkt mij.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan