• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Netto.werkdagen excl feestdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiki

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
576
Voor een bestelformulier ben ik op zoek naar een formule die de eerst beschikbare dag berekent na 3 werkdagen waarbij feestdagen als geen werkdag gelden.

Ik heb al gepuzzeld, maar kom niet verder.
Wie heeft een suggestie?

gr Wim
 

Bijlagen

  • Netto werkdagen excl feestdagen.xls
    18,5 KB · Weergaven: 161
Ik heb een oplossing bedacht die werkt, maar ik gebruik daarvoor 2 hulpkolommen. Heeft een van de experts een mooiere oplossing?

gr Wim
 

Bijlagen

  • Netto werkdagen excl feestdagen.xls
    31,5 KB · Weergaven: 154
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Afgaande op je vb. in je tweede post, stel dat 23/12 de datum van ingave is, welke datum wil je dan terug zien als resultaat?
(Maw moet je 23/12 ook meetellen als dag? Als je de begindatum en de resultaatdatum van elkaar aftrekt hoeveel netto werkdagen (rekening houdend met feestdagen) moet dan de uitkomst zijn?)
 
De besteldag telt niet mee als dag omdat er geen tijdslimiet is. Maw tussen de te kiezen dag en de besteldag moeten minimaal 3 werkdagen zitten, waarbij feestdagen gelden als niet werkdag.

Voorbeeld
kerst valt op maandag en dinsdag
Op de vrijdag ervoor kan ik dus als eerste dag kiezen voor zaterdag in de week erop.

gr Wim
 
De besteldag telt niet mee als dag omdat er geen tijdslimiet is. Maw tussen de te kiezen dag en de besteldag moeten minimaal 3 werkdagen zitten, waarbij feestdagen gelden als niet werkdag.

Voorbeeld
kerst valt op maandag en dinsdag
Op de vrijdag ervoor kan ik dus als eerste dag kiezen voor zaterdag in de week erop.

gr Wim

Zaterdag is toch geen werkdag?

Enfin, dit is de (matrix)formule die ik in gedachte had.

Code:
=MIN(ALS(NETTO.WERKDAGEN(F2;F2+RIJ($A$3:$A$25);feestdag)=5;F2+RIJ($A$3:$A$25);99999))

Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv alleen ENTER.

Hoe werkt de formule:

Bij de begindatum worden worden 3 tot 25 dagen opgeteld (het max aantal dagen dat je dient op te tellen kan je wijzigen. Maar 25 dagen is meer dan 3 weken, en waarschijnlijk is het jaarlijks verlof niet meer dan 25 dagen, maar zoals gezegd is die grens aanpasbaar).

Via netto.werkdagen berekenen we het aantal netto werkdagen tussen de begindatum en elk van deze datums. Wanneer dit gelijk is aan het aantal dagen dat we wensen (waarschijnlijk is dat 4 of 5 - afhankelijk van de opzet (ik heb het nog steeds niet juist door hoe de correcte telling verloopt), dan nemen we de kleinste einddatum die hieraan voldoet om als resultaat terug te geven. Maw die 5 in die formule kan je afhankelijk van je geval dienen te wijzigen in een 4 (of een ander getal wanneer deze requirement zal wijzigen).
 
Beste Finch,

Zaterdag is inderdaad geen werkdag, maar wel een afleverdag.
Waar moet ik de formule plaatsen? Bij plaatsing in cel a2 op de juiste manier krijg ik een foutwaarde.

gr wim
 
Beste Finch,

Zaterdag is inderdaad geen werkdag, maar wel een afleverdag.
Waar moet ik de formule plaatsen? Bij plaatsing in cel a2 op de juiste manier krijg ik een foutwaarde.

gr wim

Ik had deze geplaatst in cel G3 van je tweede voorbeeld.

Maar als zaterdag in dit geval wel als "werkdag" moet aanzien worden, dan gaat mijn formule niet werken. Netto.werkdagen houdt immers rekening met zaterdag, zondag en feestdagen als "uit te sluiten" dagen.

edit: welke dagen wil je in jouw toepassing "uitsluiten" buiten de feestdagen?
 
Laatst bewerkt:
Netto.werkdagen houdt immers rekening met zaterdag, zondag en feestdagen als "uit te sluiten" dagen.

Beste Finch,

Ook in deze cel een foutmelding #waarde!
Als in jouw formule zaterdag, zondag en feestdagen uitgesloten worden, maw niet geteld als werkdagen dan zijn we goed onderweg. Tussen de dag van bestelling en afleveren moeten minimaal 3 werkdagen zitten.

gr wim
 

Bijlagen

  • Netto werkdagen excl feestdagen.xls
    31 KB · Weergaven: 153
Beste Finch,

Ook in deze cel een foutmelding #waarde!
Als in jouw formule zaterdag, zondag en feestdagen uitgesloten worden, maw niet geteld als werkdagen dan zijn we goed onderweg. Tussen de dag van bestelling en afleveren moeten minimaal 3 werkdagen zitten.

gr wim

Waarschijnlijk is je analysis toolpak niet geinstalleerd, en vandaar die foutmelding. Analysis toolpak activeren binnen de invoegtoepassingen en de formule zou moeten werken.

edit: volgende formule gaat waarschijnlijk beter zijn in jouw situatie:
Code:
=MIN(ALS(NETTO.WERKDAGEN(F2;F2+RIJ($A$3:$A$25);feestdag)=NETTO.WERKDAGEN(F2;F2;feestdag)+3;F2+RIJ($A$3:$A$25)+1;99999))
 
Laatst bewerkt:
Beste Finch,

Analys toolpak is wel geinstalleerd:confused:

gr wim
 
Beste Finch,

Analys toolpak is wel geinstalleerd:confused:

gr wim

my mistake. Ik ben al zo gewoon aan Excel 2007 dat ik even vergeten was dat de functie netto.werkdagen verwerken in een matrixformule enkel kan in versie 2007. Versie 2003 en minder kan hiermee niet overweg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan