netwerk bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jan

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
hoi,

ik heb net een nieuwe PC besteld en ik heb hier nog een oude staan dus wil ik eigenlijk wel een netwerkje bouwen. Probleem daarbij is dat de oude dus wel naar de bovenverdieping verplaatst wordt waardoor het moeilijk wordt om met draden te werken. nu wil ik graag dat het mogelijk is dat je onderling bestanden uit kan wisselen van PC naar PC, en daarnaast moet je op beide PC's kunnen internetten via dezelfde internetverbinding (in mijn geval ADSL).

zo ziet de nieuwe PC er globaal uit:
AMD Athlon 3000+, 1024 Mb intern geh,120 GB HD, netwerkkaart, windows XP.

de oude ziet er als volgt uit:
Intel pentium 1 200Mhz MMX, 64 Mb intern geh, 3,2 GB HD, netwerkkaart en werkt met windows 98 SE.

Daarnaast heb ik nu dus al de beschikking over een ethernetmodem.

Wat heb ik nu nog nodig om onderling bestanden uit te kunnen wisselen en op beide pc's te kunnen internetten. Is dat een router of iets anders?

Met vriendelijke groet,

Berend Jan

Laatst bewerkt:
Wat je nodig bent is een draadloze accespoint of router en draadloze netwerkkaarten

Nee hoor geen probleem je kunt zelfs de netwerkwizard diskette(als je die maakt) uitvoeren op je 98SE pc

Geplaatst door r.vink
Nee hoor geen probleem je kunt zelfs de netwerkwizard diskette(als je die maakt) uitvoeren op je 98SE pc

netwerkwizard diskette? wat houdt dat in en hoe maak je die?

Als je in Xp gaat naar: Start>Alle programma´s>Bureau accesoires>communicatie>Wizard Netwerk Instellen,
Dan stel je het netwerk in met behulp van deze wizard. Aan het einde krijg je een optie om een Xp netwerkdiskette te maken en die kun je dan uitvoeren op de andere pc.

Geplaatst door r.vink
Als je in Xp gaat naar: Start>Alle programma´s>Bureau accesoires>communicatie>Wizard Netwerk Instellen,
Dan stel je het netwerk in met behulp van deze wizard. Aan het einde krijg je een optie om een Xp netwerkdiskette te maken en die kun je dan uitvoeren op de andere pc.

en dan zou in principe het netwerk moeten werken? (als alles goed is geinstalleerd)

Ja da´s de theorie dat het in de praktijk wel eens anders is bewijst deze site....succes :)

Geplaatst door r.vink
Een crossed link kabel en wat now how:
http://members.lycos.nl/neoeo/netwerk_maken.htm

Draadloos met behulp van een wireless router(zat info op dit forum)

Is het bij een wireless router wel mogelijk om de andere computer te zien en onderling bestanden uit te wisselen? en moet je dan ook 2 dezelfde draadloze netwerkkaarten daarvoor aanschaffen of kun je ook gebruik maken van 1 draadloze netwerkkaart en 1 "gewone" netwerkkaart (die je rechtstreeks aan kan sluiten op de router).

Groeten,

Berend Jan

Ja met een (draadloze)router kun je gewoon netwerken.
Je kunt kiezen uit draadloos of met behulp van een kabel. Let wel op dat je router het liefst meer dan één kabeluitgangen heeft. Indien je er maar één hebt moet je weer gaan werken met een hub of switch indien je er meer met een kabel wil aansluiten.

Geplaatst door r.vink
Ja met een (draadloze)router kun je gewoon netwerken.
Je kunt kiezen uit draadloos of met behulp van een kabel. Let wel op dat je router het liefst meer dan één kabeluitgangen heeft. Indien je er maar één hebt moet je weer gaan werken met een hub of switch indien je er meer met een kabel wil aansluiten.

heb ik dan ook een accespoint nodig en wat houdt dit in?

Je wireless(draadloos) router is je accespoint.
De (draadloze)netwerkkaarten in je pc zijn dan de cliënts.

Geplaatst door r.vink
Je wireless(draadloos) router is je accespoint.
De (draadloze)netwerkkaarten in je pc zijn dan de cliënts.

kan ik met 1 van deze routers alles voor mekaar krijgen wat ik wil?

of heb je een betere suggestie?

groeten,

Berend Jan

Leuke aanbieding maar stel je niet te veel voor van het draadloos bereik. Heb er nu drie geïnstalleerd maar tot nu toe hield het bereik op bij de 2e verdieping. Geen idee wat het opgegeven bereik is van deze router overigens. Nogmaals verwacht er niet teveel van...ik zweer bij een kabeltje :)

Geplaatst door r.vink
Leuke aanbieding maar stel je niet te veel voor van het draadloos bereik. Heb er nu drie geïnstalleerd maar tot nu toe hield het bereik op bij de 2e verdieping. Geen idee wat het opgegeven bereik is van deze router overigens. Nogmaals verwacht er niet teveel van...ik zweer bij een kabeltje :)

het opgegeven bereik was meen ik 100 meter. Voldoende?

Ja 100 meter klinkt niet slecht...ik had laatst een router daar werd 30mtr. voor opgegeven. Op acht meter had het ding nog 65% ontvangst. Op de 2e verd. geplaatst en beneden had je geen ontvangst. Normaal woonhuis verder. Het is dus sterk afhankelijk van de constructie van het huis etc. Maar als 100 mtr. wordt opgegeven mag je denk ik wel verwachten dat je van de 2e naar de benedenverdieping signaal hebt. Zo mogelijk garantie vragen op dat punt bij aanschaf.

Geplaatst door r.vink
Ja 100 meter klinkt niet slecht...ik had laatst een router daar werd 30mtr. voor opgegeven. Op acht meter had het ding nog 65% ontvangst. Op de 2e verd. geplaatst en beneden had je geen ontvangst. Normaal woonhuis verder. Het is dus sterk afhankelijk van de constructie van het huis etc. Maar als 100 mtr. wordt opgegeven mag je denk ik wel verwachten dat je van de 2e naar de benedenverdieping signaal hebt. Zo mogelijk garantie vragen op dat punt bij aanschaf.

OK thx:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan