Netwerk-configuratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JdeBoer

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2005
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb 2 PC's op een netwerk zitten (stel: A en B).
Ik heb ze beide in een groep "MYGROUP" en ze hebben beide een IP-adres 81.171.3.xxx
Ze zijn beide door DHCP ingesteld en hebben beide (dezelfde) DNS-servers ingesteld.

Ze vinden elkaar bij het pingen, en er is 1 PC die de andere wel ziet bij "Mijn netwerklocaties" maar die andere dus niet (A ziet dus B wel, maar B ziet A niet).

Wat zie ik over t hoofd?

Draai nog eens de netwerkwizard op de pc waarop je niet komt.

Welke OS'en draaien ze?

Ik heb de netwerk-wizard meerdere malen op beide pc's gerunt.

Ze draaien beide XP pro NL

Je zou nog eens kunnen rommelen met de rechten, in de mapopties eenvoudig delen uitzetten, krijg je een tabblad bij eigenschappen van de schijven, bestanden en mappen erbij, daar kun je de rechten geven aan een account die je wilt, voor thuis, en iedereen mag erop, iedereen zoeken.

Maar, ik heb het ook een keer gehad dat werkelijk niets hielp, alleen een repairinstall werkte, vreemd genoeg.

Ik had op beide PC's ook eenvoudig delen ingeschakeld, en heb bij alle gedeelde mappen Administrators toegevoegd en alle rechten gegeven.

Maar ik denk idd dat ik 1 PC volledig opnieuw moet installeren.
(Hij had toch ook al meldingen van virussen op die pc :rolleyes: )

En ik vindt een 81.171.3.xxx adres ook btje vreemd, zou eerder voor een 10.x.x.x, 192.168.x.x of 172.16.x.x kiezen.

Laatst bewerkt:
Netwerk info in de bijlage.(zip)
Inderdaad horen de pc een 192.168.x.x ip adres te krijgen.
Ontvangen ze die automatisch?

Laatst bewerkt:
Ik laat de IP-adressen door DHCP dus automatisch toekennen, en daarom hebben ze beide 81.171.3.xxx gekregen.

Als ik beide 192.168.x.x. geef komen ze beide niet meer op het internet.

Zoals het nu staat, hebben ze allebei rechtstreeks toegang tot het internet. Als er dan 1 ding is dat je niet wilt, is bestandsdelen aanzetten, want dan kan niet alleen de andere pc erbij, maar in principe elke pc van het internet.

Wat jij nodig hebt is een router, die zorgt ervoor dat je een intern netwerk hebt, en een extern netwerk (het internet). Dan kunnen ze allebei op internet, en veilig mekaar bereiken.
Het is ook goed mogelijk dat je provider geen netbios-verkeer toestaat, op zich een goede instelling, scheelt weer een hoop risico's

Hij heeft al een modem (Alcatel Speedtouch, weet nog niet precies welk type) en een netwerk-hub waarmee beide PC's zijn verbonden.
Maar er staat ook nog een 3e PC bij met linux erop die gebruikt moet worden als firewall, die is ook aangesloten op de netwerk-hub.

Heb alleen niet zoveel verstand van netwerken onder linux, wel enige kennis van linux.

Laatst bewerkt:
Een modem is niet gelijk aan een router, een modem zorgt dat je via een medium het internet kan bereiken.
Wat hij dus zal moeten doen is het modem aansluiten op de linux-server, en dan via een tweede netwerkkaart naar de hub/switch gaan, en dan daar de werkstations aansluiten. Alleen dan heb je ook daadwerkelijke nut van de firewall.
Dit is op zich redelijk standaard, en moet met wat how-to's op het internet makkelijk te doen zijn, wil je gaan portforwarden enzo, dan zul je iets meer in de materie moeten duiken.
Maar op zich is dat allemaal nog redelijk "standaard", dus je bent niet de enige op internet.
Het kan namelijk zelfs al vanaf een diskette-linuxversie (bijvoorbeeld freesco etc)

dat 81.x.x.x nummer is het ip-nummer van de provider, en komt uit de alcatel modem.
Hier gaat een netwerk niet mee functioneren.

Zoals PMeijne al zegt, heb je een router nodig, die he internet signaal uit de modem voor je gaat delen.
Op je pc heb je dan nog maar erg weinig instellingen nodig (zie mijn bijlage uit eerdere post).
Alle pc's krijgen dan een 192.168.x.x of een 10.x.x.x ip-nummer.

Kleine toevoeging nog...

Je wil ook ECHT niet dat je bestanden gaat delen over dezelfde netwerkkaart als waarover ook je internet loopt.
Hierdoor loopt je meer gevaar !!

tech-notes zei:
Kleine toevoeging nog...

Je wil ook ECHT niet dat je bestanden gaat delen over dezelfde netwerkkaart als waarover ook je internet loopt.
Hierdoor loopt je meer gevaar !!

Jeetje, kan ik nu geen films meer afspelen van mijn fileserver en gelijk internetten?

Tuurlk kan dat .. maar wees verstandig en koop een router.
Op die manier komen jou persoonlijke bestanden niet op het 'grote boze internet' te liggen zonder dat je dat zelf weet/wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan