bitchkoemer
Gebruiker
- Lid geworden
- 3 aug 2006
Hallo VB'ers
Alhoewel Visual Basic 2005 nieuw is voor mij zou ik onderstaand probleem moeten kunnen oplossen, ik heb wel ervaring met VB1.0 (lang geleden
) en met VBA.
Ik wil echter een stand alone progje maken en dat kan enkel met met VB2005 express (gratis)
Wat wil ik doen, alvorens er iets wordt uitgevoerd moet er gecontroleert worden of de netwerkverbinding in orde is.
Zo neen meldt dit en wacht tot de verbinding in orde is
Zo ja meldt dit en ga verder met het programma
(hierna wil ik nog een PING en een FTP controle doen, maar zover kom ik voorlopig niet....:shocked:
Ik maakte een "form1" met daarop een "textbox1" en schreef hiervoor onderstaande code:
Wat blijkt nu, als het netwerk aanwezig is en het progje wordt gestart werkt alles prima, het form verschijnt en de juiste tekst staat ingevuld.
Is echter het netwerk niet aanwezig (RJ45 uitgetrokken) en wordt het programma gestart dan gebeurt er schijnbaar niets, van zodra de kabel terug wordt ingestoken verschijnt het form met de melding dat het netwerk ok is......
Blijkbaar "hangt" het programma zolang er geen netqwerkverbinding is....
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
BTW, wat is de beste manier om hier een "project" neer te zetten zodat iedereen het vlot kan bekijken/editten?
Alhoewel Visual Basic 2005 nieuw is voor mij zou ik onderstaand probleem moeten kunnen oplossen, ik heb wel ervaring met VB1.0 (lang geleden

Ik wil echter een stand alone progje maken en dat kan enkel met met VB2005 express (gratis)
Wat wil ik doen, alvorens er iets wordt uitgevoerd moet er gecontroleert worden of de netwerkverbinding in orde is.
Zo neen meldt dit en wacht tot de verbinding in orde is
Zo ja meldt dit en ga verder met het programma
(hierna wil ik nog een PING en een FTP controle doen, maar zover kom ik voorlopig niet....:shocked:
Ik maakte een "form1" met daarop een "textbox1" en schreef hiervoor onderstaande code:
Code:
Public Class Form1
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Check_Network()
End Sub
Private Sub Check_Network()
Dim isBeschikbaar As Boolean
If isBeschikbaar = False Then
TextBox1.Text = "Het Netwerk is niet beschikbaar"
TextBox1.BackColor = Color.Red
TextBox1.ForeColor = Color.White
End If
While Not isBeschikbaar
isBeschikbaar = My.Computer.Network.IsAvailable
End While
TextBox1.Text = "Het Netwerk is beschikbaar"
TextBox1.BackColor = Color.Green
TextBox1.ForeColor = Color.White
End Sub
End Class
Wat blijkt nu, als het netwerk aanwezig is en het progje wordt gestart werkt alles prima, het form verschijnt en de juiste tekst staat ingevuld.
Is echter het netwerk niet aanwezig (RJ45 uitgetrokken) en wordt het programma gestart dan gebeurt er schijnbaar niets, van zodra de kabel terug wordt ingestoken verschijnt het form met de melding dat het netwerk ok is......
Blijkbaar "hangt" het programma zolang er geen netqwerkverbinding is....
Iemand enig idee?
Alvast bedankt,
BTW, wat is de beste manier om hier een "project" neer te zetten zodat iedereen het vlot kan bekijken/editten?