Netwerk creëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

GooGooJansen

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Hallo Fanatieke denkers :p,

Ik ben hier bij mijn opa die en eigen bedrijfje heeft. Niet veel werknemers maar toch. Hij heeft 2 computers. Eigenlijk 1 computer en 1 laptop. Nu wil hij een derde computer erbij kopen. Deze moet als server gebruikt worden. De laptop en de computer moeten vanaf die pc de bestanden enz. laden. Zodat allebei de PC's dezelfde bestanden gebruiken, en altijd Up-To-Date zijn. Dus als hij gegevens in de ene PC invoerd, dan moet dit ook te zien zijn op de andere PC. Hetzelfde met een programma, installeer je iets op de ene PC. Dan moet dit ook werken op de andere PC zonder het daar te installeren.

Vor zover ik weet is dit mogelijk, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen:confused:. Misschien jullie? En hebben jullie tips als je een programma moet gebruiken?

Bedankt, GooGooJansen:rolleyes:

Je kan gewoon een werkgroepje maken en daar mappen delen die door alle 3 computers benaderd kan worden. Dit kan met 3 x Windows XP zonder problemen.

Maar
Hetzelfde met een programma, installeer je iets op de ene PC. Dan moet dit ook werken op de andere PC zonder het daar te installeren.
Is een heel ander verhaal, je werkt op deze manier met een terminal server. En dan moet je een krachtige computer met Server 2003 en de nodige licenties aanschaffen.. Das misschien een beetje te duur en omslachtig voor een 3 computer netwerkje.
http://www.microsoft.com/belux/nl/windowsserver2003/howtobuy/licensing/priclicfaq.mspx
En het gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf, je zal er een paar boeken bij moeten kopen om de hele handel aan het werken te krijgen en te houden.

:thumb:

Je kan gewoon een werkgroepje maken en daar mappen delen die door alle 3 computers benaderd kan worden. Dit kan met 3 x Windows XP zonder problemen.

Maar

Is een heel ander verhaal, je werkt op deze manier met een terminal server. En dan moet je een krachtige computer met Server 2003 en de nodige licenties aanschaffen.. Das misschien een beetje te duur en omslachtig voor een 3 computer netwerkje.
http://www.microsoft.com/belux/nl/windowsserver2003/howtobuy/licensing/priclicfaq.mspx
En het gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf, je zal er een paar boeken bij moeten kopen om de hele handel aan het werken te krijgen en te houden.

thumb:

Huh? Terminal server? Das een heel ander principe. ;)

Als Opa een eigen bedrijfje heeft en het betreft office documenten, dan zou hij met de nieuwste office versie zoiets aan kunnen maken. Dit bied een functie (ben ff de naam kwijt) waarmee hij dit voor elkaar kan maken. Het is prijzzzzig, maar dat is de enige legale oplossing die ik zo durf te zeggen.

Hmm,

Ik dacht meer iets van Boot on LAN. Gebruiken ze vaak bij scholen voor zover ik weet.

je moet dan wel eerst weten wat voor windows hij heeft (home prof bis.....)

Als Opa een eigen bedrijfje heeft en het betreft office documenten, dan zou hij met de nieuwste office versie zoiets aan kunnen maken. Dit bied een functie (ben ff de naam kwijt) waarmee hij dit voor elkaar kan maken. Het is prijzzzzig, maar dat is de enige legale oplossing die ik zo durf te zeggen.

Das Microsoft Office 2007 Groove waarschijnlijk.. :)

Wat voor software gebruikt ie? Is dat MS-Office of dergelijke? Als dat zo is kan hij gewoon de spreadsheets, documenten, presentaties e, dergelijke op de 'server' PC zetten in een gedeelde map. Die kan dan vanaf de andere PC's aangesproken worden. Als een bestand in gebruik is geeft Office automatisch een melding daarvan.
Wil hij ook database gegevens gebruiken dan kan dat met Access, maar dat heeft nadelen als je met meerdere gebruikers op dezelfde database werkt. Beter is dan MS-SQL of mySQL te installeren op de server PC. Dat is een meer geavanceerde database server die vlot meerdere gebruikers toelaat. Je kan bovendien de database via Access aanspreken door gebruik te maken van een ODBC driver als je Access gewoon bent of als de toepassing in Access geschreven is.

Nee, het moet echt Boot on LAN zijn. Geen gedeelde map, of de hele computer delen maar dat lijkt me niet.

Kreeg een mailtje van wacyhdog, dat ik moest reageren. Nou hier ben ik dan :p

Iemand?

GooGooJansen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan