Netwerk doet het niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannic

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2004
Ik heb 2 PC's op een Belkin F5D5230-4 Cable Router aangesloten. Een PC draait op windows XP (sp2). De andere op ME. Beiden hebben alle updates gehad. De Router heeft de jongste software.
Beide PC's werken goed op het internet.

De Firewall van XP staat aan. Die van de Router staat ook aan. Op de ME PC zit Zone alarm Pro.
De XP machine heeft Sophos en de ME Norton 2002 antivirus software.

Eerst werkte het thuisnetwerk voor de 2 'PC's onderling met deze instellingen goed. Echter sinds circa 3 maanden "zien" de PC's elkaar niet meer. Ik heb al meerdere keren getracht om, op dezelfde wijze dat ik dat eerst deed, het thuisnetwerk in te stellen (met de wizard).

Aangezien ik een nieuwe PC heb gekocht en de instellingen van m'n huidige PC wil migreren, alsmede een hoop software, wil ik erg graag dat het netwerk weer functioneert.

Begin dan eens met de firewall van beide computers uit te zetten.
Kijk dan of je wel een netwerk hebt.
Denk ook aan de interne firewall van XP en vooral die van sp2.
als het dan wel werkt weet je in iedergeval al dat je het in de software van de firewall moet gaan zoeken.
Niet de firewall van je router uitzetten.

Op beide machines beide account namen toevoegen, en alle rechten geven.

Controleer of beide machines een zelfde werkgroepnaam hebben (niet verplicht, wel makkelijk)
en een verschillende computernaam (wel verplicht).

Krijgen beide machines een intern ip-adres?
Neem aan van wel, omdat je kunt internetten.
Kun je pingen naar elkaars adres?

Pingen?

Hoe kan ik naar een andere PC in de werkgroep "pingen"?

je weet het ip nummer van de andere computer.

ga naar start - uitvoeren type nu CMD en geef een enter.
Je komt nu in een dos box daar type je ping 192.168.8.8 en dan een enter.
Nu zou je vierantwoorden terug moeten krijgen.
dat 192.168.8.8 moet je je wijzigen in jouw ip adres.

Gepingt

Ik heb gepingt. Ik moest eerst uitvinden wat het IP adres was. Dat heb ik gezocht met de site "www.watismijnip.nl". Hier bleek dat beide PC's in het Netwerk hetzelfde IP adres hebben???? dat zal vast niet goed zijn.
Vervolgens heb ik de instructies van "Puppie" opgevolgd.
Dit was het resultaat:
C:\ping (ipadres nummer)
pingen naar (hier kwam een ander nummer te staan dan het eerder vermeldde nummer) met 32 byte gegevens:

Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

Ping-statistieken voor (het 2e nummer):
Paketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
<100% verlies>.
En nu?

Help!

Ik heb nogmaals wat berichten doorgelezen en er her en der wat uitgelicht.

Ik heb de Firewalls uitgehad. (geen resultaat)
Ik heb uiteindelijk tussen de 2 PC's kunnen pingen.
Ik kan met een PC wel in de map gedeelde documenten van de andere PC kijken. (via de ME in de XP PC).
Ik heb de gehele map "Mijn documenten" gedeeld in het Netwerk. (kan toch niet worden gezien)

Met de XP PC kan ik niet in de ME PC kijken.

Ik heb het IP adres ge"renewed". (maakte niks uit)

????????????????????????????????????????????????

doe dan op de xp machine eens de wizzard netwerkverbindingen en maak dan een diskette.
Dan met de diskette naar de me machine en voer het daar uit.

Sorry dat had ik nog niet gezegd, maar dat heb ik al .... keer gedaan. Het maakt geen verschil.

Heb je al eens gekeken of je services gestart staan die je nodig hebt? Kan daar misschien iets in zijn veranderd zo'n 3 maanden geleden?

Start/systeembeheer/component services/services.

Weet je zeker dat Windows Firewall is uitgeschakeld?
Kijk daar ook even naar bij de services.

Zijn er nog andere tips?

Ik heb gepinged.
Ik heb de firewalls uitgehad.
Ik heb de wizard al veel te vaak uitgevoerd.
Ik heb aangegeven welke mappen gedeeld mogen worden.
De PC's hebben als workgroep allebei MSHOME.
De PC's hebben allebei een eigen naam.

Ik heb in services gekeken maar behalve de firewall uitzetten weet ik niet wat ik daar nog meer kan.

Wat is er loos met mijn PC's?

Er staan verschillende services die moeten werken.
Server service of zoiets is er eentje van.
Gewoon alles even aanklikken en kijken naar de omschrijving. Misschien krijg je dan wel even te veel services maar dat kun je op je gemak uitzoeken.
Op DEZE site

Ik heb de firewalls uitgehad Je wilt toch niet zeggen dat je er 2 hebt lopen he! Je mag er maar 1 hebben lopen.
Windows firewall zowiezo uit.

Laatst bewerkt:
Gedeeltelijk gelukt

Met 2 PC's op een netwerk had ik per PC een firewall. Dus samen 2 firewalls.

Nu heb ik de nieuwe PC (XP) aangesloten (3e), ook daarbij heb ik de firewall uitgeschakeld. De netwerkwizard heb ik met deze PC uitgevoerd. Deze PC ziet allebij de andere PC's keurig. De andere PC's zien verder niks. (ze kunen wel pingen)

Met de nieuwe PC heb ik de wizard bestanden en instellingen overzetten uitgevoerd. De map "mijn documenten" heb ik gedeeld. Dit werkte goed.

Overigens heb ik na het overzetten de firewalls weer aangezet en de nieuwe PC kan nog steeds op de andere PC's kijken.

Dus het resultaat is goed maar ik snap nog steeds niet waarom de andere PC's de nieuwe niet kunnen zien.

Heb je op die andere pc's de services nou goed doorgelopen? Ik zou zeggen dat het daarin moet zitten.

Nieuwe installatie

Elise,

Ik wilde nogmaals kijken of ik iets kon veranderen in de services. Maar dat lukte niet meer. De pc startte helemaal niet meer op. Hij kwam in het scherm met de mededeling dat windows niet gestart kon worden. (het scherm waarin je ook met F8 komt)
De pc was ook daaruit niet meer gewoon op te starten. Wel in de veilige modus. Er was ook al enige tijd een probleem met het wisselbestand. En de vrije ruimte van de C schijf werd steeds anders weergegeven.

Gelukkig heb ik via de nieuwe pc pas alle relevante instellingen en nog niet gebackupte bestanden kunnen overhalen naar die pc. (die kon wel in de oude pc kijken)

Ik heb de c schijf van de oude pc geformateerd en XP en sp2 er opnieuw opgezet.
Nu werkt alles normaal. Ook het thuisnetwerk.

Jeetje :( Maar.........je bent van je probleem af.
Een goeie format op z'n tijd vind ik helemaal niet slecht.
Beter dan eindeloos doortobben.
Geniet van je schone pc! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan