netwerk en router

Status
Niet open voor verdere reacties.

weetjijhet

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2006
wie kan me helpen om mijn draadloos netwerk thuis te installeren?

Dit is de situatie: mijn vriend heeft een laptop en we hebben een vaste PC met een router (Belkin). Nu heb ik er een tweede laptop bij. We hadden een werkend netwerk en mijn laptop pikte het netwerk ook alleen wist mijn vriend de sleutel niet meer. Hij heeft toen ergens waarschijnlijk iets veranderd waardoor hij opeens met zijn eigen laptop ook geen verbinding meer had.

Nu hebben we opnieuw een netwerk aangemaakt op mijn vaste PC en we hebben de router helemaal opnieuw geinstalleerd maar het lukt niet om het goed te krijgen en ik weet niet goed wat we fout doen.
We hebben een LANverbinding en de laptops pikken wederom het netwerk op maar we krijgen geen toegang.

Ok enkele vraagjes.
Hij pikt het draadloze netwerk op van jouw router dus dat is al goed.

Nu hebben we antwoord nodig op de volgende vraagjes:

- krijg je een ip adres toegewezen? (uitvoeren > dan cmd typen. dan in het zwart scherm ipconfig typen en dan zie je normaal een draadloos netwerk met ene ip nummer) Indien je een ip hebt met als begin 169.... dan heb je geen ip toegewezen gekregen van de draadloze router.
- Heb je een wep key of wpa beveiliging ingeschakeld?
- Staat dhcp aan?
- Verdere aanvullende info?

Hoe is-ie opnieuw geinstalleerd? Eerst een harde reset naar de fabrieksinstellingen?

jarco, ik heb een ipadres toegewezen gekregen (de router is van Belkin) en ik heb een wpa beveiliging ingesteld (netwerkverificatie is WPAPSK).
bij type gegevenscodering staat: TKIP, ik weet niet wat je bedoelt met dhcp.
Verbindstype is ESS

Cookz, we hebben gewoon opnieuw de installatiecdrom over het oude heen geinstalleerd.

nog meer info: de ene laptop waarmee het altijd gewerkt heeft heeft net als de hoofdPC Windows XP. De nieuwe laptop heeft Vista.

ik ben nog niet echt verder gekomen. kunnen jullie me nog een beetje op weg helpen?

hoe bedoel je met behulp van een cd-rom de router installeren?

De instellingen van de router worden ingesteld in de router zelf. Middels een in je browser te openen interface..

Als je het IP adres weet van de router...(staat in de handleiding)...dan kun je deze openen. Hierin staat dan vaak een tab met een aantal vóórinstellingen behorende bij je provider...

(Dit is tenminste het geval bij veel consumentenrouters dus waarom de Belkin ook niet.)

In de handleiding staat ook vaak beschreven, wat de basisinstellingen zouden moeten zijn voor de computers en hoe die in te voeren. In principe hoef je voor de met een touwtje aangesloten computer niets te regelen.

By the way; met DHCP wordt bedoeld het uitdelen van IP adressen aan computers die zich aanmelden op de router. DHCP "aan" dus. De computers staan dan ingesteld op het automatisch verkrijgen van IP adres....dit zijn standaard settings.

zowel op de vaste PC (ICS hostcomputer) als op de twee laptops staat aangevinkt "ipadres automatisch toewijzen". Via uitvoeren>cmd zie ik het IP adres staan, dat lijkt allemaal te kloppen.

en heb je dan ook contact met de draadloze apparaten? of niet? Want daar gaat het om. Wat geeft de router aan? Hoho...je schrijft ICS Hostcomputer?
Laat je nu de laptops met de router contact maken of met de hoofdcomputer...je schrijft ICS host..ICS is INTERNET ConnectionSharing.
Dat is dus niet een router!

Heb je de handleiding van de router al eens gepakt?

Laatst bewerkt:
hoi Cookz,
ik heb die term uit een uitleg van windows.
laat ik het nog eens in mijn eigen (digibetentaal) uitleggen:
op mijn vaste pc zit een router aangesloten en die werkt gewoon prima. We hebben hier twee laptops waarmee ik via mijn router het internet op wil (en bestanden wil delen). Draadloos. Een van die twee laptops heeft altijd prima op het netwerk gekund, alleen sinds gisteren is er iets waarschijnlijk gewijzigd, waardoor deze niet op het draadloze netwerk kan inloggen.
De laptops pikken het netwerk wel op, maar ik kom er niet op.

instellingen van mijn netwerk die ik heb uitgeprint:
netwerkverificatie WPAPSK
gegevenscodering TKIP
verbindingstype ESS

Ik heb deze instellingen ook op de laptop gecontroleerd, daar heb ik de keuze tussen WPA personal en WPA2 personal. Die werken allebei niet.

dat is een beetje het verhaal, ik weet niet of je hier wat mee kan....

en heb je ook gekeken naar de sleuteltypes?

de sleutels moeten wel overeenkomen.

ik voer mijn eigen toegewezen netwerksleutel in en de instelling van mijn pc is de automatisch toegewezen sleutel (802.1x): 0.
ik weet niet waar ik de sleutels terug kan vinden.

now you've lost me...welke toegewezen sleutel en hoe kreeg je die toegewezen?

ja sorry, ik zit niet zo goed in de terminologie geloof ik.
Ik heb via de Wizard Draadloos netwerk instellen zelf de netwerksleutel (wpa sleutel) ingevuld. Mijn eigen wachtwoord voor het netwerk dus.
Deze moet ik ook ingeven op de laptop om toegang te krijgen tot ons draadloze netwerk.

is dat een wizard van de Belkin of van Microsoft Windows?....in dat laatste geval is het duidelijk...dat werkt niet....de sleutel moet overeenkomen met die in de router.

Kun je de router benaderen met het IP adres (als in de handleiding)

Lees de handleiding van de router er eens op na.
Welterusten. Ik hoor het morgen wel.

inderdaad windows.
Eerder heeft mijn vriend het een jaar geleden ook zo gedaan en toen werkte het wel. Maar ik ga je advies opvolgen. Ik duik de gebruiksaanwijzing weer eens in.
wel na een goede nachtrust, anders wordt het niks!!

groeten, en alvast bedankt

Cookz!
Het is gelukt! heel erg bedankt voor je tip. Voor jou erg simpel waarschijnlijk, maar ik had het niet bedacht!! Nu ga ik denk ik beter slapen. wat een gedoe.....
Er is nog 1 klein ding dat volgens mij niet helemaal klopt, maar ik verander maar even niks vanavond meer.
het gaat om het volgende: op mijn pc heb ik type netwerkverificatie wpapsk en mijn laptop geeft aan WEP en toch kan ik inloggen.
Weet niet of het kwaad kan. Kun je mij morgen dit nog even laten weten voor dat ik mijn vraag als opgelost markeer?!!
Ik ben niet zo van de smilies, maar deze dekt wel de lading:
:thumb:

Top!
bedankt!

effe denke....

In eerste instantie was je druk bezig om een ICS verhaal op te zetten....dat wil zeggen dat de PC als router zou moeten gaan fungeren..de sleutel die de Wizard uitgeeft is niet de sleutel van de router.

De router zelf staat waarschijnlijk op WEP. en met de bijbehorende sleutel....En dan doet-ie't.

Kan ook zijn dat de router helemaal geen sleutel vraagt en dan heb je een onbeveiligd netwerk (zou je kunnen zien bij het icoontje rechtsonderin je scherm met die twee tv'tjes)

Als je dus vandaag eens tijd hebt, kun je in de handleiding van je BELKIN router eens een en ander lezen over de beveiliging van je draadloze verbinding.

Zou het wel even doen!! Voordat de hele buurt met jou meesurft of erger jouw bestanden gaat bekijken omdat je je mappen hebt gedeeld....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan