Netwerk erg wisselvallig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appelflapje

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Beste forumleden,

Ik zit met een netwerk probleem. Als ik boven met mijn laptop verbinding heb met ons thuis-netwerk zijn de snelheden erg wisselvallig. Er is geen regelmaat in de snelheden. Ik zit op mijn bureau, waar verder nog een LCD TV staat, speakers en een Iphone-dock. De snelheid is hier meestal redelijk tot zwak. Als ik nu een kleine anderhalf meter verder ga zitten, is de snelheid opeens hoger. Soms tot wel 30MB hoger!

Zie mijn speedtest.net account, waar ik ongeveer 50 testen uitgevoerd heb over een periode van 3 maanden. Speedtest account

Ik denk dat dit ligt aan mijn router, een Cisco E4200. We hebben thuis glasvezel netwerk, dus in principe moet hier een hoge snelheid te halen zijn.

Welke stappen moet ik ondernemen om mijn snelheid stabiel te krijgen? Firmware is up-to date en beneden is de PC wel erg snel. Ook mijn drivers van mijn laptop zijn in orde.

Alvast bedankt

Die Cisco is een dual-band router. Als je draadloze adapters zoals die in laptops, tablets of smartphones de 5GHz niet ondersteunen, kan je de 5GHz-band in de Cisco al eens uitschakelen en alleen de 2,4GHz gebruiken.
Installeer inSSIDer op je laptop om te controleren van welke wifi-kanalen je buren gebruik maken en probeer daar minstens een 5-tal kanalen uit de buurt te blijven.
Stel als wireless encryptie WPA/WPA2 met AES in.
Als de Cisco zelf verplaatsen geen optie is en je kan een kabel naar boven trekken, zou je een extra access point boven kunnen installeren om de draadloze dekking te verbeteren.
Als de kabel naar boven geen optie is, kan je voor een draadloze repeater opteren maar dit halveert sowieso je draadloze snelheid.
Nog een alternatief is powerline (ethernet via het electriciteitsnet)

Ik heb de kanalen gecontroleerd. Niemand in mijn omgeving gebruikt kanaal 2, en daar zit ik op. Toch, als ik de uitleg lees denk ik dat hier nog wel het een en ander te halen is. Ik heb namelijk nogal veel overlapping. Nu weet ik niet precies hoe dit zit en hoe ik dit verbeter. Tips? Ik heb een screenshot toegevoegd ter verduidelijking.

515f2a22e902c-netwerk.png

Verder ondersteund mijn laptop (HP G62 - 470SD) geen 5GHz als ik het goed begrijp. Dit zal ik dus gaan uitschakelen.

Bedankt voor de tip, als er nog meer tips zijn hoor ik deze graag :thumb:

[EDIT] Ik ben van kanaal veranderd en zit nu op kanaal 11. 5Ghz mode is uitgeschakeld. Nu eens bekijken of het rendement oplevert.

515f300b8d082-netwerk2.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan