netwerk hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

vtuls

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2006
Berichten
13
hallo allemaal ik ben sindskort met windows Server 2003 R2 begonnen en heb nu een
probleempje ik heb in mijn server 3NIC's (Lan kaarten)
ik wil op 2 van de drie DHCP uit sturen en op de andere zit mijn internet verbinding die ik wil gaan delen.
tevens wil ik een file sharen zowel voor als na de server dus over alle drie de NIC's

hoe pak ik dit aan?
en wat is het beste?
let wel ik ben nog beginner met server software dus niet direct allerlij moeilkijke termen gebruiken

groeten Vincent :)
 
DHCP requests worden "by default" beantwoord door de server op alle NIC's die een vast intern IP-adres hebben.
Daar hoef je dus in principe niets meer voor te doen dan DHCP service installeren, DHCP scope configureren en daarna Authorizen.
2 NIC's geef je dus een vast intern IP-adres en de internet facing NIC laat je een dynamisch IP adres krijgen van je provider.

Een file share kan je gewoon in de windows explorer op de server aanmaken. Daar kun je dan share permissions (normaal gezien wordt dat op Everyone - Full Control gezet) en NTFS permissions op configureren. De gebruikers kunnen er naartoe door in een run commando \\servernaam\share te typen (als DNS goed werkt) of \\intern IP-adres\share. Via de internet NIC zal je dat niet kunnen, is trouwens ook niet nodig.
Je kan het natuurlijk ook "mappen" bij de client PC's naar Z: of zoiets met een scriptje of GPO.
 
ik ben nu niet in de buurt van mijn server
maar ik ga dit zeker dit weekend uitproberen

mocht er nog een andere mogelijk heid zijn dan hoor ik dit graag

bovendien ben ik vergeten te melden dat er voor mijn server een router zit die verbonden is met 2 laptops een desktop en mijn server.
deze apperatuur zit op ip 192.168.2.XXX
mijn aperatuur achter de server zit op 192.168.3.XXX
plus een van mijn NIC's is een wireless kaart.
maar volgens mij maakt dat niet uit voor de dhcp mischien wel voor beveiliging?