netwerk hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.

vtuls

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2006
Berichten
13
hallo allemaal ik ben sindskort met windows Server 2003 R2 begonnen en heb nu een
probleempje ik heb in mijn server 3NIC's (Lan kaarten)
ik wil op 2 van de drie DHCP uit sturen en op de andere zit mijn internet verbinding die ik wil gaan delen.
tevens wil ik een file sharen zowel voor als na de server dus over alle drie de NIC's

hoe pak ik dit aan?
en wat is het beste?
let wel ik ben nog beginner met server software dus niet direct allerlij moeilkijke termen gebruiken

groeten Vincent :)
 
DHCP requests worden "by default" beantwoord door de server op alle NIC's die een vast intern IP-adres hebben.
Daar hoef je dus in principe niets meer voor te doen dan DHCP service installeren, DHCP scope configureren en daarna Authorizen.
2 NIC's geef je dus een vast intern IP-adres en de internet facing NIC laat je een dynamisch IP adres krijgen van je provider.

Een file share kan je gewoon in de windows explorer op de server aanmaken. Daar kun je dan share permissions (normaal gezien wordt dat op Everyone - Full Control gezet) en NTFS permissions op configureren. De gebruikers kunnen er naartoe door in een run commando \\servernaam\share te typen (als DNS goed werkt) of \\intern IP-adres\share. Via de internet NIC zal je dat niet kunnen, is trouwens ook niet nodig.
Je kan het natuurlijk ook "mappen" bij de client PC's naar Z: of zoiets met een scriptje of GPO.
 
ik ben nu niet in de buurt van mijn server
maar ik ga dit zeker dit weekend uitproberen

mocht er nog een andere mogelijk heid zijn dan hoor ik dit graag

bovendien ben ik vergeten te melden dat er voor mijn server een router zit die verbonden is met 2 laptops een desktop en mijn server.
deze apperatuur zit op ip 192.168.2.XXX
mijn aperatuur achter de server zit op 192.168.3.XXX
plus een van mijn NIC's is een wireless kaart.
maar volgens mij maakt dat niet uit voor de dhcp mischien wel voor beveiliging?
 
ik ben mischien ook wat zuining met mijn informatie :)
ik zal vanaf de modem beginnen

modem @home
deze is vebonden met een belkin router
die DHCP uit deelt aan een pc beneden en wireless of bedraad verbinding maakt met 2 laptops.
dan gaat er nog een kabel van de router naar boven waar ik mijn server heb staan.
van waar uit ik met een wireless kaart en een bedraad netwerk wil gaan DHCP-en.
over het hele netwerk wil ik gebruik maken van een aantal netwerk folders zowel boven als beneden.

ook wil ik van het internet gebruik maken op de computers achter de server.

bij voorbaat dank vincent
 
Waarom wil je een dhcp server opzetten? Dit is nergens voornodig.
Je hebt immers al 2 routers in het netwerk welke hetzelfde kunnen.

Als het gaat om simpele filesharing kun je het beste alle systemen in dezelfde werkgroep hangen. Op de server de desbetreffende gebruikersaccount van je clients toevoegen icm hetzelfde wachtwoord. en sharen maar.

Mocht je het profi op willen zetten dan zul je een domein moeten aanmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan