Netwerk inrichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Razing

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
Berichten
167
Wij ontwikkelen een systeem voor voetbalteams en hosten deze momenteel allemaal apart op één reseller accounts. We willen overstappen naar eigen servers. We hebben al enkele servers staan maar die worden gebruikt voor andere doeleinden en willen dus een nieuw netwerk opzetten.

Wij hebben een verbinding lopen vanuit het KPN Glasvezel (Glashart) en beschikken nu nog over 1 IP adres. We willen nog uitzoeken of we dit kunnen verhogen i.c.m. KPN voor de nameservers.

Wij zijn van plan om alle gegevens van de teams in één database te stoppen waarbij elke record ook wordt aangegeven wat het website ID is. Dus bijvoorbeeld Helpmij.nl heeft een ID van 00123 en dus worden alle gegevens geselecteerd waarbij het WebsiteID gelijk is aan het record in de SQL tabel. Is dit mogelijk?

www.FCHelpmij.nl (ID: 00035)
Code:
SELECT .. FROM .. WHERE WebsiteID = '00035'

www.VVGoogle.nl (ID: 00042)
Code:
SELECT .. FROM .. WHERE WebsiteID = '00042'

www.FCKnudde.nl (ID: 21551)
Code:
SELECT .. FROM .. WHERE WebsiteID = '21551'

Dit is dan even kort door de bocht en zijn we al beland op de website zelf. Maar eerst... hoe configureren we de DNS i.c.m. de storage en dus de MySQL tabellen?

Wat wij dus willen doen is het volgende:

dnsp.jpg


Is dit een verstandige opzet voor hetgeen wat wij willen bereiken?

Voor de éérste DNS gebruiken wij een Dell Poweredge 1850, en zijn van plan om dit voor de tweede DNS ook te gaan doen. Voor de storage zitten wij aan HP of toch ook Dell te denken.

Als ik nog iets vergeten post ik dat later wel. Alvast bedankt voor de hulp! :thumb:
 
Daar valt zo niks zinnigs over te zeggen. Hier heb je toch echt veel meer informatie voor nodig. In jullie opzet heb je het al over minstens 5 servers. Gok ik dan goed dat dit niet een hobbyprojectje is, maar een commerciële opzet?
 
Het is inderdaad deels een commercieel project, wat gestart is vanuit één hobby. Wat voor info heb je (of wij) nodig? Want ik kan dat niet echt halen uit je post.

Wij verwachten dus 4 of 5 servers nodig te hebben.
- 2 servers voor DNS
- 1 server voor Apache (Mail en MySQL kan hier eventueel ook op bespaart één server)
- 1 server (NAS?) voor de data opslag.

Ook ga ik van de week even met KPN bellen/mailen over de mogelijkheden van een IP-uitbreiding.

Verder vraag ik mij af wat goede (krachtige) servers zijn voor de hosting van Apache en MySQL. Voor de storage zitten we te denken aan één server in de HP ProLiant serie.

Iemand nog overige tips voor configuratie of de opzet?

Fijne avond!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog veel meer informatie nodig. Zo kun je bijv. denken aan de te verwachten hoeveelheid data, etc, etc. Op basis van dit en meer zal dan een plan gemaakt moeten worden om dit op te zetten en belangrijker nog, ook te onderhouden.

Persoonlijk kies ik er echter voor om hier op helpmij alleen vragen te beantwoorden van gebruikers of verenigingen/non-profit. Voor commerciële doelen reken ook ik een commerciëel tarief.
 
De data zal nog niet veel zijn de eerste jaren. De website zelf is ruim 4MB en de database zit nog niet eens rond de 71KB met al redelijk wat data erin. Back-uppen van data is ook noodzakelijk, maar dit kan eventueel later geconfigureerd worden. Tevens is het dataverkeer ook al wel redelijk hoog in de begin periodes.

We zijn nu nog niet commercieel, we willen onze hobby uitbouwen en verwachten over een paar jaar commercieel te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil nou echt niemand meer helpen omdat we van plan zijn 'ooit' commercieel te gaan?
 
Je vraag is nogal breed en voor mij geldt dat ik - bij een vraag als deze - aarzel om te reageren. Voor mij is niet van belang of het al dan niet commerci�el is.
Maar je vraagt als het ware een opzet voor je netwerk, maar daarbij komen bij mij een veelvoud aan tegenvragen bij me op:
- Is het hele systeem van 5 servers en netwerkstructuur uitsluitend bedoeld om een website zelf te gaan hosten? Of wil je zelf ook werkstations op je netwerk kunnen koppelen? (Misschien bijvoorbeeld om de database te raadplegen en/of te muteren? Of misschien een werkstation voor internet, mail en eventueel onderhoudstaken?)
Misschien nog andere functies die dit systeem gaat bedienen?
- Hoe erg is het als de site even down zou zijn, moet dat kost wat kost worden voorkomen, of is een bepaald percentage offline acceptabel? (Moeten we met een cluster opbouwen, zodat bij een crash van 1 computer een ander direct die taak meteen op zich neemt, zonder offline te raken? Of is een goed backup systeem voldoende, waarbij je bij calamiteiten een tijdelijke offline zijn van de site te accepteren is?)
- Waarom 2 servers voor DNS? Die staan het allergrootste deel van de tijd te duimen draaien en stroom te consumeren.
- Persoonlijk vind ik een systeem als deze schreeuwen om een oplossing met virtuele servers; neem 1 (of misschien 2) hardware server, waarop je virtueel de database, de IIS enz. draait. Je kunt dan een goede en betrouwbare NAS nemen voor de dataopslag - eventueel met schijven in RAID configuratie. Heb je virtualisatie al eens in overweging genomen?

Misschien is je opzet nu nog teveel 'open'. Je moet zelf bepaalde keuzes maken op basis van wat echt belangrijk is en welke eisen je aan het systeem stelt. Vervolgens kun je met behulp van adviezen van forumleden een doordacht systeem opzetten.
Ik wil gerust meedenken, maar dan zou ik de opzet wel graag wat concreter zien.
 
Laatst bewerkt:
Nadir, bedankt voor jouw reactie!

- Is het hele systeem van 5 servers en netwerkstructuur uitsluitend bedoeld om een website zelf te gaan hosten? Of wil je zelf ook werkstations op je netwerk kunnen koppelen? (Misschien bijvoorbeeld om de database te raadplegen en/of te muteren? Of misschien een werkstation voor internet, mail en eventueel onderhoudstaken?)
Misschien nog andere functies die dit systeem gaat bedienen?


Nadir, werkstations op het netwerk koppelen wil ik inderdaad gaan doen. Zowel willen we in de toekomst ook wat projecten gaan doen met streaming (Shoutcast & Icecast). Dus misschien is een VMWare (of een andere) virtualisatie omgeving wel een goed idee.

- Hoe erg is het als de site even down zou zijn, moet dat kost wat kost worden voorkomen, of is een bepaald percentage offline acceptabel? (Moeten we met een cluster opbouwen, zodat bij een crash van 1 computer een ander direct die taak meteen op zich neemt, zonder offline te raken? Of is een goed backup systeem voldoende, waarbij je bij calamiteiten een tijdelijke offline zijn van de site te accepteren is?)

Om te beginnen lijkt mij een back-up server voor elke functie overdreven, dit kun je later altijd uitbouwen met een tweede IIS/Apache server of een tweede MySQL server die de functies overneemt als de eerste server uitvalt. Sowieso lijkt het mij verstandig om IIS/Apache en MySQL op één server te draaien. Zo kan je later een tweede server bijschuiven die ook dezelfde taken uitvoert (IIS/Apache + MySQL) en de taken overneemt als de eerste server uitvalt of is overbelast. Verder ben ik nog aan het onderzoeken of IIS een betere keuze is dan Apache.

- Waarom 2 servers voor DNS? Die staan het allergrootste deel van de tijd te duimen draaien en stroom te consumeren.

Daar heb je een punt, maar stel dat de eerste DNS-server een storing heeft of hij doet helemaal niets meer, dan heb je ook niets meer. Dus misschien zijn 2 DNS-servers geen overbodige luxe? Maar natuurlijk kan een tweede DNS-server ook later worden toegevoegd als de eerste DNS-server het niet alleen kan verwerken.

- Persoonlijk vind ik een systeem als deze schreeuwen om een oplossing met virtuele servers; neem 1 (of misschien 2) hardware server, waarop je virtueel de database, de IIS enz. draait. Je kunt dan een goede en betrouwbare NAS nemen voor de dataopslag - eventueel met schijven in RAID configuratie. Heb je virtualisatie al eens in overweging genomen?

Op zich is een Virtuele omgeving helemaal geen slecht idee. Ik heb al enige ervaring met VMWare; de desktop en server versie. De keuze om te kiezen tussen 1 of 2 hardware servers ligt eraan wat ik wil gaan doen qua back-up en opvang van storingen. Hoe doen ze dit bij 'grote' server-opstellingen? Ik weet dat Versio ook veel visualiseert. RAID-configuratie is sowieso een must. Heb je enige tips voor een 'goede en betrouwbare' NAS?

Alvast bedankt!
 
Goedemiddag,

Een PowerEdge 1950 server van Dell zal worden gebruikt om VMWare ESX(i) op te laten draaien. Hierin komen twee schijven van 36GB (15K) in RAID-1 configuratie. De PowerEdge 1950 willen we combineren met een PowerVault van Dell. Tips voor een alternatief zijn altijd welkom.

In de PowerEdge 1950 zal ongeveer 6GB tot 8GB RAM-geheugen komen om één paar virtuele machines te laten draaien. Eventueel in de toekomst een identiek systeem hiervoor aanschaffen met dezelfde configuraties en gebruiken als back-up VMWare server.

De PowerEdge 1750 (36GB 15K en 1GB RAM) zal worden gebruikt als DNS-server. Een secondary DNS-server staat nog niet op de planning. Of ik hiervoor Windows of Linux ga gebruiken weet ik nog niet. Windows licenties kan ik via school verkrijgen, dus de kosten daarvan zijn geen probleem. Voorlopig blijft het toch nog een hobby-project.

Als ik gebruik ga maken van een NAS, dan lijkt het mij verstandig om een 1GB netwerk in te richten. Maar is een storage via glasverbinding niet veel stabieler en handiger?

Ook heb ik nog een vraag over UPS, wat zoen goede (en relatief goedkope) noodstroom voorzieningen? Ik heb gekeken naar SmartUPS en dat ziet er wel goed uit, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Fijne zondag!
 
Als je per se een eigen DNS server wilt draaien, zou ik met 1 beginnen. Als tweede en eventueel derde DNS gebruik je de DNS servers van de provider waar je het domein hebt geregistreerd. 2 DNS servers op 1 locatie heeft ook weinig nut, die wil je juist op een andere locatie in een ander netwerk hebben. De DNS server kan prima virtueel of je moet erg veel eigen domeinen erop hebben draaien.

Heb je zoveel domeinen draaien dat een eigen DNS interessant is? Waarom de keuze voor eigen DNS servers?

Hoeveel bezoekers verwacht je? Je praat over een website van 4MB en een database van nog geen MB. Ik zou daar geen 1 server voor aanschaffen, hooguit een VPS als shared hosting niet genoeg is.

Verder mag je de schoollicenties niet gebruiken hiervoor, als je sites gaat hosten met Microsoft producten, moet je met SPLA licenties werken.

Dan de UPS, met SmartUPS bedoel je APC denk ik? Dat is een goed merk. Gebruiken we ook veel bij onze klanten. Verder leveren we veel Eaton UPSsen, deze zijn wat goedkoper maar hebben we ook goede ervaringen mee.
 
Als je per se een eigen DNS server wilt draaien, zou ik met 1 beginnen. Als tweede en eventueel derde DNS gebruik je de DNS servers van de provider waar je het domein hebt geregistreerd. 2 DNS servers op 1 locatie heeft ook weinig nut, die wil je juist op een andere locatie in een ander netwerk hebben. De DNS server kan prima virtueel of je moet erg veel eigen domeinen erop hebben draaien.

Heb je zoveel domeinen draaien dat een eigen DNS interessant is? Waarom de keuze voor eigen DNS servers?

Hoeveel bezoekers verwacht je? Je praat over een website van 4MB en een database van nog geen MB. Ik zou daar geen 1 server voor aanschaffen, hooguit een VPS als shared hosting niet genoeg is.

Verder mag je de schoollicenties niet gebruiken hiervoor, als je sites gaat hosten met Microsoft producten, moet je met SPLA licenties werken.

Dan de UPS, met SmartUPS bedoel je APC denk ik? Dat is een goed merk. Gebruiken we ook veel bij onze klanten. Verder leveren we veel Eaton UPSsen, deze zijn wat goedkoper maar hebben we ook goede ervaringen mee.

Ik wil graag eigen DNS-servers draaien omdat ik dan alles in eigen heb. Nu zijn het nog ruim 10 websites, maar dit wordt in de toekomst wel meer.

De website is nu 4MB omdat er alleen nog basis modules in zitten. En de database zal straks ook groter worden omdat het steeds meer teams worden en er toch wel redelijk wat content in komt, per team.

Verder bedankt voor de info over de noodstroom voorzieningen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan