Netwerk Machtiging ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

keljefco

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2004
Kan iemand me uitleggen hoe ik een netwerk tussen 2 computers instel met de volgende configuratie ?

Ik heb 2 computers via een router met ingebouwd modem aan elkaar gekoppeld.
Ik kan met beide computers op het internet surfen.
Ik heb op beide computers XP staan

Hoe maak ik nu een netwerkje, zodat ik vanaf beide computers de andere computer en aangesloten printers kan benaderen, bekijken, bewerken, gegevens overbrengen, etc ??
En waar moet ik dan qua rechten ed extra goed op letten ??

Simpel, kies voor "delen" v.w.b. bestanden (rechterklik op drive of bestand en kies bij het installeren van printers voor netwerkprinter).

In de bijlagen vind je 2 documenten over het inrichten van een netwerk.

Laatst bewerkt:
Hoi,

... ook de netwerknaam op de twee pc's moet hetzelfde zijn.
rechtsklik op 'Deze Computer' en kies in het snelmenu voor 'Eigenschappen'; tabblad 'Computernaam' en kijk op beide wat de 'Werkgroepnaam' is.
Is deze hetzelfde op beide?
Zo niet, klik op de knop 'Wijzigen' en zorg dat op beide dezelfde naam wordt gebruikt.

Document:Instellingen voor een soepel werkend netwerk

Werkt "Win XP - Instellingen voor een soepel werkend netwerk" ook bij een aansluiting van 2 PC's via een UTP-kabel aangesloten op een modem/router ??

PC 1 -
Router/Modem - Splitter - Telefoonaansluiting
PC 2 -

Of werkt dit alleen als 2 PC's aan elkaar gekoppeld zijn middels een UTP-cross-cable en vanuit 1 PC verbinding wordt gemaakt met het internet (waarbij bij gelijktijdige internet-toegang de beide PC's aan moeten staan.

PC 2 - PC 1 - Modem - Splitter - Telefoonaansluiting

Ik heb de ADSL Multi-pc Modem/Router Alcatel type ST546mini PSTN aangesloten en kan vanaf beide PC's op het internet, maar nog niet in de beide computers kijken.
Zit hier misschien een ingebouwde firewall in die dit tegenhoudt ??

Mijn document(en) is (zijn) geschikt voor de 1e situatie.
Dus als er een modem / router wordt gebruikt.

Heb je misschien Norton Firewall in bedrijf?

Ik heb beide handleidingen van de 2 PDF-documenten uitgeprobeerd, maar nog steeds dezelfde foutmelding.

Nogmaals de instellingen en het probleem:

Onderwerp : PC's + Router Probleem

Aansluiting:

PC1 -
Alcatel Speedtouch ADSL+ multi PC modem Router 546 - Splitter - KPN
PC2 -

Ik kan wel pingen van de beide pc’s naar de router (dus ook internetten)
Ik kan in de router de ip-adressen van de beide pc’s zien
Maar ik kan NIET pingen van de ene pc naar de andere.
Hij geeft dan vanuit beide pc’s 4x een time-out error.
Dit gebeurt ook als ik op beide PC's de Windows Firewall uit heb gezet en zowel bij het inloggen op mijn eigen naam als ook als ik als administrator inlog.
Dit geldt voor beide pc's.
(Op beide computers draait ook nog McAfee Personal Firewall, maar mocht deze de toegang tegenhouden, moet ik een "inbraak-poging"-melding krijgen en dit gebeurt niet)

Beide pc’s hebben een unieke naam toegewezen gekregen (Beneden en Boven)
Beide pc’s zijn toewezen aan dezelfde werkgroep met de naam WERKGROEP
Beide pc’s hebben een uniek IP adres 192.168.1.64 en 192.168.1.65
Beide pc’s hebben hetzelfde subnetmask-adres toegewezen gekregen
Beide pc’s hebben hetzelfde standaardgateway-adres toegewezen gekregen
192.168.1.254

Maar ik krijg het op geen enkele manier voor elkaar dat de computers elkaar zien ??

De foutmelding die ik op beide computers krijg:

"Werkgroep is niet toegankelijk.
U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.
Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.
Kan het netwerkpad niet vinden"

Als ik in de internet explorer bij de 1e PC ingeef http://192.168.1.64 en bij de 2e http://192.168.1.65 krijg ik bij beiden de melding "De pagina kan niet worden weergegeven"

Als ik kijk naar Configuratiescherm / Systeem / Systeemeigenschappen/Algemeen staat daar bij "geregistreerd op naam van" bij de ene PC Thuiscomputer / Prive en bij de andere Bovencomputer / Prive terwijl de computers in het netwerk de namen Beneden resp. Boven toegewezen hebben gekregen.

Beide PC's draaien op Windows XP Prof. met SP2.

Wie weet verder zo nog een mogelijke oplossing ??

Alvast bedankt

Pierre

Hoi,

Zoals ik het eigenlijk lees, is pc2 aan pc1 gekoppeld en
Is pc1 via een modem/router met internet verbonden.

Klopt dat?

Zo ja, dan de vraag waarom beide pc's niet elk op de router zijn aangesloten.

Router Probleem

Valijn,

Nee dit klopt niet,

Beide PC's zijn aangesloten aan het multi PC modem router en niet eerst met elkaar gekoppeld.

PC1 - Alcatel Speedtouch ADSL+ multi PC modem Router 546 - Splitter - KPN

PC2 - Alcatel Speedtouch ADSL+ multi PC modem Router 546 - Splitter - KPN

Pierre

Laatst bewerkt:
Opgelost !!

De oplossing was:
In de Router zit een Firewall en XP heeft een ingebouwde Firewall en ik had op beide computers de laatste nieuwe McAfee Firewall geinstalleerd.
Uitzetten van de McAfee Firewall, wat ik ook al geprobeerd had, werkte niet, maar het volledig de-installeren wel.
De 3 vermelde Firewalls samen veroorzaakten het conflict, zodat ik niet van de ene computer in de andere kon kijken en de gedeelde printers niet kon gebruiken, zonder dat hiervoor op een van de computers een "inbraak"-melding werd gegeven.

Nu dus OPGELOST.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan