Hallo iedereen,
Ik had tot een maand geleden een draadloos netwerk met een Topcom 1154G router.
Dit is een router met ingebouwde ADSL modem dus verbonden met het internet.
Alles werkte prima. Maar toen kochten de Kids een portable en wilden natuurlijk ook graag op hun kamer werken, chatten, ... maar het signaal van mijn router was niet krachtig genoeg. Bovendien hebben we ook een USB printer - fax - scanner die aan pc 1 hing en daardoor moest deze pc steeds aan staan als ze willen printen. Kortom alles werkte in volgend schema.
Internet
- Router 1
- Pc 01 - USB printer/fax/scanner
- Pc 02
- Portable 01
- Portable 02
Nu kocht ik dus een bijkomende draadloze router (Topcom 7121) om deze op de 1ste verdieping te plaatsen zodat we overal in huis bereik hebben. Bovendien bezit deze router 2 USB poorten waarop ik op de ene de printer kan aansluiten, op de andere een USB HD.
Dus nu heb ik volgend schema :
Internet
- Router 1
- Router 2
- USB printer/fax/scanner
- USB HD
De routers had ik eerst dezelfde SSID gegeven maar een ander kanaal.
Probleem dat toen optrad was dat alle draadloze connecties via router 2 gingen maar
niet op internet geraakten (gezien router 1 de interne ADSL modem bevat, router 2 een
aansluiting voor een DSL/Cable modem maar gezien ik geen externe DSL/Cable
Modem heb ...).
Dan heb ik geprobeerd router 2 een SSID in de vorm van SSIDROUTER1_2 te geven en
dat werkte gedeeltelijk. De XP en 2000 pc's verkregen ip-adres van router 1, echter de
vista's zien SSIDROUTER1 en SSIDROUTER1_2 als hetzelfde ??? En geven problemen
met internet ...
router 1 geeft ip-adressen in een range xx.xx.xx.20 tot 25 en
router 2 in dezelfde range xx.xx.xx.50 tot 55
de routers zelf hebben ip adres xx.xx.xx.99 en xx.xx.xx.98
dus dat kan volgens mij geen probleem vormen
Kan iemand mij hieruit helpen ? Bedoeling is dat router 1 verbonden is en blijft met het internet en ip adressen uitdeelt aan iedereen binnen bereik (dus enkel gelijkvloers in ons geval) en dat router 2 ook ip-adressen uitdeelt aan iedereen binnen bereik en dat men gelijk via welke router men verbonden is gewoon kan surfen, printen, de usb HD bereiken, ed. Dus voor de gebruiker mag het geen verschil geven ...
Overigens kan er niet geprint worden als ik de netwerkkabel tussen router 1 en router 2 afkoppel, maar gezien ze op verschillende verdiepingen staan had ik ze graag ook draadloos aan elkaar kunnen koppelen ipv met een draad over de trap ...
ze hebben beide WEP (zelfde keys).
Enige oplossing hier ? Misschien zoek ik het allemaal te ver ?
Alvast bedankt !
Ik had tot een maand geleden een draadloos netwerk met een Topcom 1154G router.
Dit is een router met ingebouwde ADSL modem dus verbonden met het internet.
Alles werkte prima. Maar toen kochten de Kids een portable en wilden natuurlijk ook graag op hun kamer werken, chatten, ... maar het signaal van mijn router was niet krachtig genoeg. Bovendien hebben we ook een USB printer - fax - scanner die aan pc 1 hing en daardoor moest deze pc steeds aan staan als ze willen printen. Kortom alles werkte in volgend schema.
Internet
- Router 1
- Pc 01 - USB printer/fax/scanner
- Pc 02
- Portable 01
- Portable 02
Nu kocht ik dus een bijkomende draadloze router (Topcom 7121) om deze op de 1ste verdieping te plaatsen zodat we overal in huis bereik hebben. Bovendien bezit deze router 2 USB poorten waarop ik op de ene de printer kan aansluiten, op de andere een USB HD.
Dus nu heb ik volgend schema :
Internet
- Router 1
- Router 2
- USB printer/fax/scanner
- USB HD
De routers had ik eerst dezelfde SSID gegeven maar een ander kanaal.
Probleem dat toen optrad was dat alle draadloze connecties via router 2 gingen maar
niet op internet geraakten (gezien router 1 de interne ADSL modem bevat, router 2 een
aansluiting voor een DSL/Cable modem maar gezien ik geen externe DSL/Cable
Modem heb ...).

Dan heb ik geprobeerd router 2 een SSID in de vorm van SSIDROUTER1_2 te geven en
dat werkte gedeeltelijk. De XP en 2000 pc's verkregen ip-adres van router 1, echter de
vista's zien SSIDROUTER1 en SSIDROUTER1_2 als hetzelfde ??? En geven problemen
met internet ...
router 1 geeft ip-adressen in een range xx.xx.xx.20 tot 25 en
router 2 in dezelfde range xx.xx.xx.50 tot 55
de routers zelf hebben ip adres xx.xx.xx.99 en xx.xx.xx.98
dus dat kan volgens mij geen probleem vormen
Kan iemand mij hieruit helpen ? Bedoeling is dat router 1 verbonden is en blijft met het internet en ip adressen uitdeelt aan iedereen binnen bereik (dus enkel gelijkvloers in ons geval) en dat router 2 ook ip-adressen uitdeelt aan iedereen binnen bereik en dat men gelijk via welke router men verbonden is gewoon kan surfen, printen, de usb HD bereiken, ed. Dus voor de gebruiker mag het geen verschil geven ...
Overigens kan er niet geprint worden als ik de netwerkkabel tussen router 1 en router 2 afkoppel, maar gezien ze op verschillende verdiepingen staan had ik ze graag ook draadloos aan elkaar kunnen koppelen ipv met een draad over de trap ...

ze hebben beide WEP (zelfde keys).
Enige oplossing hier ? Misschien zoek ik het allemaal te ver ?
Alvast bedankt !