Netwerk met meerdere routers opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinata

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2012
Hallo,

Ik heb sinds kort Horizon van UPC, maar hierbij wel mijn oude (Thomson) Router/Modem combinatie gehouden. Nu vroeg de Horizon box (Hbox) om een netwerk. Hier heb ik ingevuld dat ik al een netwerk heb, en deze heb ik nu bekabeld, van de Thomson aan de Hbox gehangen.

Nu heb ik echter 150Mbps internet, maar stabiel is het niet echt. Kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik (waarschijnlijk te) veel routers in mijn netwerk heb. Ik heb namelijk:
-Thomson Router/Modem (dit is de DHCP in mijn netwerk, draadloos is verder uitgeschakeld)
-Horizon box (als deze als router gebruikt kan worden tenminste, anders kan ik op deze het draadloze netwerk ook uitschakelen)
-Sitecom WL-309 (router die gebruikt wordt als zowel bekabelde als draadloze switch, zit direct (bekabeld) vast aan de Thomson)
-Sitecom WL-351 (router die in mijn werkplaats hangt, deze zit vast aan de Sitecom WL-309 via een lange utp-kabel)

Aan de Thomson zitten dus (alles bekabeld): Horizon box, Sitecome WL-309, Philips tv, Philips Blu-ray.
Aan de Horizon box zit niets.
Aan de Sitecom WL-309 zit: 1 windows 7 pc bekabeld, 1 linux laptop bekabeld, 1 windows 7 laptop draadloos, 2 samsung smartphones en 1 tablet (en de Thomson router op een lan poort, aangezien ik hem als bridge gebruik)
Aan de Sitecom WL-351 zit: 1 windows xp pc bekabeld, en een aantal televisies draadloos (en omdat dit ook een bridge is, dus ook de Sitecom WL-351 router op een lan poort).

Nu is mijn uiteindelijk vraag: Hoe kan ik dit allemaal het beste aansluiten en instellen (met oog op stabiliteit van de connectie, met behoud van zoveel mogelijk snelheid, waarbij de stabiliteit prioriteit heeft)? Op het moment staan de Hbox en de Thomson naast elkaar, maar de Hbox geeft geen internet signaal, en de Thomson heeft een zeer slechte kwaliteit wifi (vandaar ook de andere routers).

Alvast bedankt
Pinata

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dan toch wat beter moet uitleggen wat er niet goed werkt. Is dat met alle clients? bepaalde dozen? In principe is het aantal verbindingen niet zo'n probleem, maar je moet er wel rekening mee houden dit dit consumentenapparatuur is en veelal niet gemaakt voor dit soort opstellingen. Zo heb ik vaker problemen gezien met sitecom dan met bijvoorbeeld netgear (die veelal professionele firmware als basis gebruikt).

Echter zou het moeten kunnen

Mijn Thomson geeft internet met snelheid 130mbps (kan niet meer aan, moeten we desnoods UPC nog eens voor bellen). Hierop heb ik geen computers aangesloten, en de draadloze radio staat uit, dus hier kan ik de stabiliteit niet bijhouden. De horizon box geeft op het moment geen internet door (waarschijnlijk vanwege een dubbele dhcp server, heb een guide gevonden om de dhcp uit te zetten, dat ga ik ook nog eens proberen. Tot dan blijft deze in ieder geval uit). De WL-309 geeft 60-80mbps door, maar deze is echter niet heel stabiel. Hier heb ik vrij vaak ongeveer een seconde geen internet, waardoor je uit games bijvoorbeeld al meteen kan disconnecten.

Ik was de volgende opties aan het bekijken:
-Thomson als Modem + DHCP gebruiken, en alle andere routers (met DHCP uit), hieraan te hangen (en de WL-351 dus nog achter de WL-309).
-Thomson als alleen Modem, de Hbox hieraan hangen, en deze als DHCP laten functioneren, en daaraan dan weer de 2 andere routers. Ik weet echter niet of dit mogelijk is, aangezien de Thomson een modem/router combinatie is.
-Elke router als eigen DHCP laten functioneren, maar dan buiten de range van de router die ervoor hangt (dus: Thomson met DHCP range 250-254, en statisch IP van 192.168.0.1, Hbox met DHCP range van 230-249, met statisch IP van 192.168.0.2, WL-309 met DHCP range van 200-229, met statisch IP van 192.168.0.3, en de WL-351 met DHCP range van 180-199, met statisch IP van 192.168.0.4). Ik weet niet of dit mogelijk is, en of dit stabiel zou zijn, het was gewoon een ingeving die ik kreeg :)...

Ik zou graag wel enige hulp hebben bij het goed instellen van de routers, of in ieder geval te weten komen wat er aan- of uit moet staan :)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, en anders kan je het gewoon opnieuw laten weten.

Pinata

Altijd 1 DHCP router houden. Wat je zelf aangeeft kan overigens wel, maar het probleem is dan dat je de standaard routes dan aan moet passen.

De dozen moeten inderdaad allemaal een statisch IP krijgen zoals je aangeeft, MAAR niet met de wanpoort aangesloten worden. JE geeft niet aan hoe je de onderdelen bekabeld hebt, maar je moet het gebruik van wanpoorten vermijden.

Is het stabieler met meerdere DHCP routers (aangezien het wel wat lastiger is blijkbaar)? Of maakt dit niets uit?

Ik heb momenteel op mijn Hbox het internet maar uitgeschakeld, zodat hij in ieder geval geen storend signaal meer uitzend. Er zat verder toch niets op aangesloten.

En welke instellingen moet ik speciaal op letten tijdens het instellen van de routers? Ik weet dit wel ongeveer, maar niet precies...

Op het moment is de bekabeling als volgt (er zijn verder goede UTP kabels gebruikt):
Thomson krijgt Coax-signaal als ingang, via upc, dus dient als modem.
Hier gaan uit LAN-poort 1 een UTP kabel naar de Hbox, die aangesloten wordt op LAN-poort 1 van Hbox.
Ook gaat er uit LAN-poort 2 een UTP kabel naar de WL-309 router. Deze komt in een LAN-poort op de WL-309 binnen.
Vanuit de WL-309 gaat er ook uit een LAN-poort een UTP kabel naar de WL-351. Deze komt ook weer op een LAN-poort binnen. Alles is dus via LAN-poorten verbonden.

Verder heeft de WL-309 een optie "Bridge mode". Ik heb hem nu op "Router mode" staan, met DHCP uit, en een statisch IP. Is het verstandiger om deze op Bridge mode te zetten?

Pinata

Bridge mode is volgens mij voor wireless. Daar je aangsloten zit via UTP moet dit niet veel uitmaken.

In principe altijd de hoofdverbinding (de thompson) DHCP laten doen. meerdere DHCP servers geeft verwarring op het netwerk, omdat je veelal de standaard route niet aan kan passen in consumenten hardware.

Als alles netjes via LAN aansluitingen is aangesloten kan ik niet zo goed verklaren waarom het niet zou werken, tenzij het dus een firmware probleem is of een conflict met wireless. Indien je al je wireless uitzet heb je dan nog steeds problemen?

Ik heb momenteel alleen het draadloze netwerk van de WL-309 en de WL-351 aan staan. De eerste staat in het huis, de andere in de werkplaats. Dit is het minimale wat ik aan moet zetten om overal verbinding te krijgen.

Ik heb UPC gebeld met het probleem dat mijn router 'slechts' 130MBps aan kon, en ze zeiden meteen dat de Thomsons al een tijd uit de roulatie zijn. We krijgen vanavond dus een nieuwe, met de hoop dat het alleen een modem is. Routers hebben we al genoeg ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan