Netwerk met Vista

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo, ik moet een netwerkje tussen 2 computers bij een vriend van mij aanleggen. De ene PC werkt met XP en de andere (laptop) met Vista. Bij XP weet ik wel wat ik moet doen (alhoewel hij via UPC verbinding heeft en het lijkt mij anders), maar bij VISTA kan ik door de bomen het bos niet meer zien.
Kan iemand mij "eenvoudig" uitleggen hoe ik tussen deze 2 computers een netwerkje kan aanleggen?
Alvast bedankt.

Martin

crosscabels en een vast ip geven?
wat voor netwerkje bedoel je ?
moet er een router tussen?

kan aan mij liggen.
maar snap het niet helemaal.
graag wat duidelijker

Hallo,
Het enige wat ik weet is hetvolgende:
1.Zij hebben Internet via UPC
2.Zij hebben een stand-alone PC en een laptop
3.Zij hebben 1 printer
4.Zij hebben een modem (met draad)
Wat zij willen is via een klein thuisnetwerkje een verbinding met de PC en de laptop, zodat zij elkaars bestanden kunnen zien en gebruik kunnen maken van de ene printer.

Maar bij XP kan ik wel een netwerkje instellen, maar bij VISTA weet ik dat niet.
Dus.... misschien kan iemand mij op weg helpen, bv met printscreens.

Groet, Martin

Ga bij Vista naar het netwerkcentrum (in configuratiescherm). Zet daar netwerkdetectie aan. Als je bestanden wilt delen zet je bestanden delen aan. Als je je map 'openbaar' voor netwerkgebruikers beschikbaar wilt stellen, zet je openbare mappen delen aan. Als je printers wilt delen zet je printers delen aan. Met wachtwoord beveiligd delen zet je UIT.
Dan ga je naar deze computer en klik je op systeemeigenschappen. Dan klik je op geavanceerde systeeminstellingen en geef je je pc een naam en vul je een eigen gekozen werkgroep in. Je noemt je pc's bijvoorbeeld 'Computer1' en 'Computer2' in de werkgroep COMPTHUIS of iets dergelijks. Als het maar te onthouden is. Dan start je je Vista opnieuw op. Nu ga je naar XP. Daar ga je naar deze computer, systeemeigenschappen en vul je dezelfde werkgroep in. De computernaam moet anders zijn dan die van Vista, anders loopt het vast, dat is logisch. Nu ga je naar mijn netwerklocaties en klik je op een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen. Daar moet je opgeven hoe je pc's zijn verbonden. Als ze allebei op 1 router zitten moet je eerst overige doen en dan iets van 'mijn computer maakt direct verbinding met het internet of doet dat via een hub, dit geldt ook voor mijn andere computers. Als die het niet is moet je uiteraard iets anders doen. Dan moet je bestands- en printerdeling aanzetten bij de firewall (doet de wizard), dan wordt er gevraagd of je een usb stick met gegevens wilt maken. Daar kan je zeggen dat je klaar bent. Start nu je XP opnieuw op.
Ga nu op Vista naar netwerk. Als het goed is staan daar nu allebei je computers. Hetzelfde geldt voor XP maar daar moet je eerst op 'zoek naar computers in werkgroepen' klikken.

Als dit is gelukt zal ik je nog wel uitleggen hoe je je printer moet delen, maar dan moet ik wel weten of die op XP of Vista is aangesloten.

Succes

Vista%25netwerkcentrum.jpg

Computernaam.jpg

Ik heb geen XP bij de hand, dus daar kan ik geen screenshots van maken, sorry.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Bedankt voor de fijne uitleg. Ga het een deze dagen proberen. Ik kom bij je terug als ik nog vragen heb.

Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan