netwerk opstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannydaboy

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2005
wie kan mij helpen met het volgende:
ik moet een netwerk aanleggen met
-5 pc`s
-3 routers
-3 switches
-1 server
ik heb het als volg:
2 pc`s verbonden met een switch en deze aan router 1
2 pc`s verbonden met een switch en deze aan router 2
1 server met pc verbonden met een switch aan eouter 3
de routers onderling ook verbonden. nu wil ik dit gaan configureren ten eerste moet ik weten hoeveel subnetten ik nodig heb en welk netwerk adres ik gebruik. en het routing protocol (rip) dan moet ik van ieder device de subnetten, ip`s en default gateway hebben.
en als laatste de acces list hoe deze werkt.

Voor welke vraagstuk van school moet je dit maken.

Laatst bewerkt:
Is dit serieus...?????

Als er geen specifieke redenen zijn om 3 routers te gebruiken, ga je netwerk eens vereenvoudigen naar 1 router en als mogelijk naar 1 switch.

Je hebt maar 5 pc's en 1 server ....!?!?!

Geeft je aardig minder installatie werk en een betrouwbaarder netwerk.
Volgens mij ben je nu al klaar met je netwerk :rolleyes:

ja dit heb ik ook uitgelegt maar ze willen persee dit matriaal gebruiken. En ik weet dus niet hoe ik moet beginnen met deze opstelling...

Je kunt je veel problemen op de hals halen als je dit zo gaat instellen. Probeer ze te overtuigen voor de eenvoudige oplossing

Als je al niet weet hoe je moet beginnen dan wordt het een moeilijke klus.
je hebt 1 internet aansluiting en daar moet alles aan vast komen.
je schakeld dan straks in de twee andere routers het router gedeelte uit en gebruikt alleen de vier poortjes die achter op de router zitten.
of heeft elke router maar 1 uitgaand poortje.
hoeveel poorten hebben die switches eigenlijk ??

Maar ik vertel je nu alvast dat je met een moeilijke klus begonnen bent.:confused:

Wat puppie zegt,

Als je een router achter een router zet dan zet je in feite de router functie uit en heb je eigenlijk een switch

ja de routers worden sireel gekoppelt....en gaan dan naar de switsches

router 1 --> router 2 --> router 3
naar switch 1 --> naar switch 2 --> naar switch 3
naar pc 1 en 2 --> naar pc 3 en 4 --> naar pc 4 en server

ik heb 1 internet verbinding en volgens mij kan ik het beste werken met 3 subnetten of niet?

Ik ga rustig op de achtergrond meekijken.
Dit wordt te ingewikkeld.
je zult delen in de routers moeten uitzetten, en dan is de router een switch.

ik ga de klus maandag door voeren en zal jullie op de hoogte hoeden van de vorderingen.

Terug naar de tekentafel.

Waarom meerdere routers? Misschien is er en wel een logische verklaring, meerdere vestigingen ofzo?

Maar ik hoor serial links, dus dat lijken me geen huis-tuin-en-keuken routertjes. Over wat voor routers hebben we het hier dan?

Is het de bedoeling dat ze ook geen NATten, dus Network Address Translation, ofwel internet delen (1 ip-adres van buiten meerdere computers daarachter)

Welke reeks ip-adressen ga je gebruiken? In een 10. of 172.16-31. segment heb je genoeg ruimte om subnets te gebruiken. In een 192.168.192. ook wel, alleen dan moet je niet-standaard subnets gaan gebruiken.
Dat is van veel invloed op je design/ontwerp. En zeker in dit soort situaties zou ik eerst een goed ontwerp maken, voordat je aan de gang gaat, anders kom je er waarschijnlijk niet uit.

Welke access-lists dien je dan te gebruiken, zeer zeker geen huis-tuin-en-keukenrouter :D

Succes :)

Laatst bewerkt:
Spannend allemaal hoor en lef hebben om het zo te willen doen

Server > switch > 5 pc's = netwerk klaar ( maandag op 10.00 uur weer thuis ;) )
wil je ook nog naar buiten op het www zet één router voor de server.

Ik sluit me verder aan bij @puppie, ik ga ook rustig meekijken op de achtergrond.

beste mensen de klus is bijna geklaard zit nog met een paar kleine dingen. Alles draaid nu maar nu komt de veiligheid erbij kijken ik moet dit gaan blokeren op de routers (cisco routers) ik heb 5 subnetten gebruikt en nou mag pc 4 uit subnet 1 niet telnetten op router van subnet 3 en pc van netwerk 3 niet op de router van 1. ook mag er niet gepingt worden van pc 3 naar 5 (ook verschillende subnetten) ik ga dus met access controll list werken,maar dat is niet me sterkste kant ik weet dat telnet poort 23 is en het pingen via de replu poort 7 gaat maar hoe blokeer ik de poort voor een bepaald ip.

bijvoorbeeld pc 4 ip 192.168.1.163 mag niet telnetten naar router met ip 192.168.1.98 hoe blokeer ik nu de poort 23 van pc 4 op de router? ik dacht aan:
router#config t
router(config)#acces-list 10 deny ip van pc 4
router(config#line vty 0 4
router (config-line)#access-class 50 in

maar dit werkt niet er was ook een ander commando maar deze is me ontschooten jullie sugesties?:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan