Netwerk opzet bedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

87122270student

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Goededag,

Ik moet een netwerk opzetten zodat we via 2 locatie's kunnen delen, ik zal het even uitleggen:

Locatie A: heeft een internetverbinding en een server (en meerdere pc's)
Locatie B: staat 15km verder en heeft alleen een pc met internetverbinding.

Nu is het de bedoeling dat mensen op Locatie B 1 map van de server van Locatie A mogen gebruiken.

De eis is wel dat de rechten ingesteld mogen worden op Locatie A en het liefst buiten de server om, de rechten moeten namelijk toegewezen worden door iemand die niet in de server mag komen.

Hoe kan ik dit oplossen??

Laatst bewerkt:
En wat heb je zelf al bedacht? Wij zijn hier nl niet om je huiswerk/opdrachten te maken.

Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar maak van Server-A een FTP server. Installeer een of ander ftp programma op Locatie B. Installeer deze ook op de PC's rondom Server-A en zorg dat een daarvan Administrator is zodat je rechten kan meegeven aan de accounts?

En idd geef zelf ook je eigen ideeen!

Laatst bewerkt:
En wat heb je zelf al bedacht? Wij zijn hier nl niet om je huiswerk/opdrachten te maken.

Zelf weet ik wel (wat ik al heb geleerd) dat als je op beide pcs zelfde gebruikersnaam en wachtwoord zet en dan netwerkmappen maak je er in kan komen.

dan moet alleen de verbinding tussen de de server (a), of liever een computer op locatie A, verbinding kan maken met locatie B of anderzom!

Zelf weet ik wel (wat ik al heb geleerd) dat als je op beide pcs zelfde gebruikersnaam en wachtwoord zet en dan netwerkmappen maak je er in kan komen.

dan moet alleen de verbinding tussen de de server (a), of liever een computer op locatie A, verbinding kan maken met locatie B of anderzom!

Dit werkt alleen als je op een LAN zit, hetzeflde netwerk dus. Met 15km tussen client en server is dit niet echt een makkelijke optie, het kan echter wel. Maar er moet dan een verbinding tussen client en server gelegd worden. Bijvoorbeeld een leased line of xDSL/ISDN lijn. Als je gebruik maakt van een leased line moet je daarnaast oook nog CSU/DSU apparatuur hebben om het signaal om te zetten naar een formaat dat de leased line ondersteunt. Daarnaast moet het signaal gerouteerd worden aan beide kanten. Dit laatste moet ook bij xDSL.

Wat mensen voor mij al gezegd hebben: FTP!

Dit zou een makkelijke oplossing zijn.

Installeer een FTP programmaatje op je server. Hierin kun je instellen dat je een map open wilt zetten (bijv. D:/FTP share/). FTP kun je standaard al gebruiken omdat de data via poort 21 verzonden wordt (een poort die standaard open staat). Daarin kun je ook users aanmaken die bijv Full Rights hebben op die map. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is een FTP client te installeren op je "client" en te connecten met met het ip adres van de server op poort 21.

Oke,

Ja en als gebruiker "kees"op beide locaties wil inloggen met zelfde bestanden etc. dan hebben wij ook duur apperatuur nodig?

FTP:
Dan is alleen de vraag over gebruiker "Kees" op zijn computer een ftp programma kan instaleren (wat wel lukt) maar ook naar buiten mag, anders moet de systeembeheerder de poort forwarden natuurlijk!!

MVG

Laatst bewerkt:
ftp is de oplossing voor je!!!

Maar gebruiker kees kan nooit op 2 plekken tegelijk zijn,dat betreft ook inloggen.
Een gebruiker kan met 1 naam(zo ingesteld) Maar op 1 pc inloggen en dan niet 15 km verder weer...:confused:

Maar gebruiker kees kan nooit op 2 plekken tegelijk zijn,dat betreft ook inloggen.
Een gebruiker kan met 1 naam(zo ingesteld) Maar op 1 pc inloggen en dan niet 15 km verder weer...:confused:

Wel als hij zich uitlog op een van de twee locatie's

Maar ik zal eens over FTP gaan nadenken, of dit zou gaan lukken!!

Want extern bureaublad zal ook niet echt soepel gaan werken,

MVG

Oke,

Ja en als gebruiker "kees"op beide locaties wil inloggen met zelfde bestanden etc. dan hebben wij ook duur apperatuur nodig?

FTP:
Dan is alleen de vraag over gebruiker "Kees" op zijn computer een ftp programma kan instaleren (wat wel lukt) maar ook naar buiten mag, anders moet de systeembeheerder de poort forwarden natuurlijk!!

MVG

Tim

1. Nee, het gaat toch alleen om het ontwerp? Boeiend als het veel geld kost, dat stond niet in de opdracht toch.
2. 21 staat wel open hoor, maak je maar geen zorgen.

1. Nee, het gaat toch alleen om het ontwerp? Boeiend als het veel geld kost, dat stond niet in de opdracht toch.
2. 21 staat wel open hoor, maak je maar geen zorgen.

Sorry, dat ik dit niet gemeld had, maar ontvang voortan liever een wat ander antwoord.

Maar ik ga wel wat proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan