Netwerk opzetten tussen 2 pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

overspray

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2006
Het volgende probleem doet zich voort.

Ik heb internet op beide pc's maar ik wil ook een netwerk tussen beide pc's draaien.
Bij het netwerk zien de pc's elkaar wel maar als ik een shared map wil gaan bekijken krijg ik de fout melding bij winXP no rights to server en bij Win2k een password scherm terwijl ik geen password heb om in te vullen en ook deze in het netwerk niet heb toegevoegd.
Ik denk dat ik in de router een setting moet wijzigen maar ik weet niet wat.

Gegevens.

Surfboard cable modem aangesloten op een smc router barricade
twee nics verbonden naar router met patch cables.
Zone alarm met daarin geopende ip adressen voor beide pc's
Pc's kunnen elkaar pingen zonder probleem en zien elkaar ook in netwerkverbindingen zowel bij de windows xp en win2k alleen ik kan geen toegang krijgen.

Ik weet dat het simpel moet zijn om op te lossen maar ik weet niet wat ik nu moet doe om het op te lossen.

Pc 1
win2k
zonealarm open gezet voor pc 2

Pc 2
win xp home edition sp2
zone alarm open voor pc 1

Nu had ik in het verleden een zelfde set up maar dan met een extra switch en dat werkte toen zonder probleem. Echter heb ik volgens mij helemaal geen extra switch nodig want de smc heeft een switch ingebouwd anders zouden de pc's elkaar toch ook niet kunnen pingen of wel?
Ik heb naar de specs gekeken en daar staat switching in voor de smc router.

Features of the SMC 7004VWBR:

- 4-port 10/100 switch for your high-speed LAN network
- Fast routing/switching speeds, although approx 30% decrease - WEP enabled
- Excellent routing/security features including DHCP, NAT, 64/128 WEP and DMZ
- Intelligent SPI (Stateful Packet Inspection) firewall for more advanced security
- Outstanding documentation provided on CD, LAN cable (RJ-45), quick start guide (included)
- Excellent parental controls, time based URL filtering, Supports up to 10 WAN IP addresses and 8 DMZ's

Misschien dat iemand me hier uit de brand kan helpen want dit is nieuw voor mij zonder extra switch heb ik nooit een netwerk opgezet. Maar waarom een switch kopen als het niet nodig is dacht ik zo dus eerst even kijken of het gaat werken zonder.

Laatst bewerkt:
Update met switch

Hallo,

Ik heb een switch gekocht voor 10 euro net als ik in het verleden gebruikte maar tot mijn verbazing werkt het nog steeds niet. Het enigste verschil wat ik heb nu is een pc met XP home edition erop maar volgens mij draaide ik toen een laptop met xp home edition en dat was toen geen probleem dus dat kan het ook niet zijn.
Ik snap er niets meer van dit gaat een puzzeltje worden ik moet iets over het hoofd zien aangezien de modem, router, pc's hetzelfde zijn. Eerst maar eens een derde pc erbij betrekken kijken hoe het dan gaat.

Iemand met een idee?
Ik kan dus pingen en dat geeft hoop het zit dus in het OS gedeelte niet lekker en het is niet de firewall, nics, kabels arrghhh wat kan het zijn.

Verbinding tussen xp en xp

Ik kan met xp naar de laptop met xp toe zonder probleem alleen niet van de laptop naar de pc met xp. Het is dus geen hardware zoals ik al dacht maar de settings van de OS moeten niet goed staan.

Voer dit eens in in google:
network netbeui win2k

Had hetzelfde probleem met netwerk voor deze 3 machines: XP, Win98 en win2k
Wel connecten geen toegang.

In Xp zit geen netbeui, deze dien je toe te voegen.

:cool:

Geen netbeui nodig voor NT OS

Hi Peter,

Als je met een win 98 systeem draaid dan heb je inderdaad wat aan netbeui en dit is een simpel protocol wat het heel makkelijk maakt om pc's met elkaar te verbinden. Maar ze hebben dit bij de latere NT versies verwijderd aangezien het onveilig was. Het is ook niet nodig om een netwerk te draaien tussen win2k en winXP. TCP/IP is dan wat je wilt gebruiken en meer niet.
Het probleem wat ik heb is dat ik met winXP home edition te maken heb en dit is gewoon een pain in the .... om een netwerk mee te draaien als er een ander syteem bij komt.

Ik heb de Wink2 nu aan de praat ik moest bij de XP PC inloggen als administrator en vervolgens het wachtwoord gebruiken van die pc en toen kon ik files bekijken etc... op de win2k pc. Ik heb de afgelopen uurtjes flink gesurfed op netwerk sites en het komt er een beetje op neer dat veel mensen een probleem hebben met de home edition van XP samen met win2k. Bij XP pro zijn er veel meer settings die het mogelijk maken om dit soort crap te verwmijden.

Ik ga morgen weer eens een poging doen om toch ook van af de wink2 pc toegang te krijgen. Al is dit niet echt nodig aangezien ik nu van de XP pc zowel kan versturen als ontvangen kan ik alle files zo wie zo op mijn HD krijgen. Maar het gaat om het prinicipe
dat de Home edition dit probleem niet zou moeten hebben en er zal zeker een oplossing voor zijn. Het schijnt overigens begonnen te zijn met de update van SP2.
Daarom draai ik het liefst win2k op alle systemen dat heeft toch minder problemen of anders win XP pro. Die home edition kan wel eens gaan sneuvellen :evil: de komende dagen voor een illigale versie. Eigen schuld Mr. gates moet je het maar niet zo complex maken :p

Bedankt voor de reactie en voor een win98 is het zeker de juiste oplossing :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan