Netwerk overbelast???

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Hallo allemaal,
Ik heb weer eens wat.
Samen met de buren heb ik een netwerk, waarin van alles hangt.
Nu hebben wij de laatste tijd een probleem.
Telkens als ik de kabel(A) tussen onze twee routers aansluit, slaat na verloop van tijd het netwerk op tilt. Er is dan bijna geen dataverkeer meer mogelijk.
Dit probleem is gekomen nadat 1 van de pc's last had van malware. Dit is inmiddels opgelost.
Voor de zekerheid zijn alle pc's gescant met spybot en mbam en de virusscanners.Maar er word niks gevonden.
De twee routers zijn allebei van het merk Thomson. De instellingen van de twee thomsons kloppen, daar is niks aan veranderd.

Iemand een idee?
Misschien is er een simpel progje waarmee ik het netwerk kan monitoren? Om te kijken vanaf welke machine al dat dataverkeer komt.
Hier een overzichtje van de situatie:
[smallIMG]http://petje11.helpmij.eu/images/situatie.jpg[/smallIMG]

Behalve de laptop en de i-pad werkt alles bedraad.
Alle apparaten hebben een vast ip-adres.

Alvast bedankt voor de moeite en fijne kerstdagen.

Laatst bewerkt:
Dat gaat helaas niet, want de buren hebben hun eigen isp en ik ook.
Dus alles wat links of rechts aan 1 van de twee routers hangt gaat ook via die router het internet op.
De linkse router heeft als ip : 10.0.1.254
De rechtse router heeft als ip : 10.0.1.1
Alle machines die links hangen hebben als gateway : 10.0.1.254
Alle machines die rechts hangen hebben als gateway : 10.0.1.1
Alle apparaten hebben als subnetmask : 255.255.255.0
Alle apparaten hebben verder een ip zoals : 10.0.1.***
Vandaar de twee routers.

Je zult eens moeten kijken naar ip-conflicten, nu alle apparaten blijkbaar in het 10.0.1.x netwerk hangen. Zou makkelijk kunnen dat apparaten die DHCP gebruiken ipv. vaste ip-adressen dat die mogelijk een ip-conflict veroorzaken in 'het andere netwerk'.
Ook goed checken welke standaardgateway er wordt gebruikt: Alle apparaten in jouw netwerk moeten jouw router als standaardgateway hebben (=10.0.1.1) en alle apparaten in buurman's netwerk moeten als standaardgateway hebben 10.0.1.254. Dat geldt ook voor apparaten die DHCP gebruiken ipv. vaste ip-adressen (in beide netwerken).

En wat doet die Airport in jouw netwerk? Welke netwerkinstellingen heeft die (op zijn bedrade én op zijn draadloze kant)?

Lijkt mij dus een kwestie van alle apparaten in beeld brengen qua ip-adres dat ze hebben, welke standaardgateway ze gebruiken etc. Evt. apparaten uit laten en kijken of het dan beter gaat. Telkens weer een apparaat toevoegen en testen totdat je de 'schuldige' gevonden hebt. Zou mij niet verbazen dat het óf (een van) de TV's óf de airport óf (een van) de draadloos aangesloten apparaten de schuldige is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je routers delen dus allebei ipadressen in dezelfde pool uit.

Zorg dat je die scheid. Daar heb je verschillende mogelijkheden voor
1. Rechts deelt 10.0.1.20-127 uit en links deelt 10.0.1.128-234 uit (dan heb je 10.0.1.1-20 voor rechts en 10.0.1.235-254 voor links als vaste pool)
2. Andere mogelijkheid is subnetmask 255.255.254.0 instellen en dan de ene router 10.0.0.x te laten gebruiken en de ander 10.0.1.x

dan verminder je het probleem van dubbel uitgedeelde ipadressen per direct.

...Tijs is weer eens eerder :)

Het beste zou zijn om op 1 router de dhcp uit te zetten maar ik kan mij voorstellen dat je buurman en jij daar niet helemaal fan van zullen zijn. zorg in ieder geval dat je zo min mogelijk dhcp servers op je netwerk hebt.

Laatst bewerkt:
Oeps, vergeten te zeggen.
Er staat geen dhcp-server aan.
Zowel de routers niet als de airport.
De airport is van de buurman(maar dat maakt verder niet uit).
Hij gebruikt de airport omdat het wifi deel van de thomson nou niet direkt de beste is in zijn soort(en dat is zacht uitgedrukt).
Ik gebruik wel de wifi van de thomson omdat ik maar 1 verdieping naar beneden contact wil maken. De buurman moet 2 verdiepingen omhoog en dat werkt niet. plus dat de thomson maar max 150mbps is en de airport 300mbps.

Er zit idd waarschijnlijk niets anders op dan alle machines 1 voor 1 aan te zetten en te kijken wat er gebeurd. Dat gaat alleen wel even duren want de drukte op het netwerk gebeurd niet altijd en ook niet constant.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een programma wat dat zou kunnen monitoren(is dit goed nederlands??)

Er valt niets te monitoren: Monitoring kan (waar je de bron van het probleem nog niet in beeld hebt) namelijk alleen zinvol gebeuren op de centrale apparatuur (in jouw geval dus de Thomson(s)). Die hebben helemaal geen monitoring opties beschikbaar.

Tijs.

Ik was er al bang voor........:confused::( Nou ja, dat word een klusje voor in de kerstvakantie.
Ik ga jullie bedanken voor de antwoorden en jullie prettige feestdagen wensen.:thumb:
Bedankt! :p

als je nog een oud hubje hebt :) (Ja ja ze kunnen nog nut hebben.)

Die in de lijn A plaatsen en dan een pc ook op die hub aansluiten. met Wireshark opdie pc kun je dan alle verkeer tussen de routers monitoren

Het is er nog niet helemaal uit, maar al een stuk minder.

Het blijkt voor een deel te liggen bij een update van apple. Daardoor moesten er volgens mijn provider wat instellingen veranderd worden in de twee routers/modems.

Het is iig teruggebracht naar hooguit een paar minuten s`morgens en s`avonds.

Het blijft nog wel vervelend, vooral het deel s`avonds als ik via mijn TV een filmpje zit te kijken vanaf mijn nas. De TV heeft dan te veel moeite om het netwerk te houden en verliest dan de verbinding(hoe raar het ook mag klinken).

Wat heeft apple met (de inrichting van) je routers te maken? Graag die provider-instructies eens hier neerzetten, want ik ben wel benieuwd...

Tijs.

Dat snap ik, ik begreep het ook al niet....... Maar helaas, er is wat veranderd in het DHCP gedeelte van de routers(ondanks dat dat uit staat) en ook nog in een deel van de router waar ik niet bij kan ondanks dat ik een admin account heb gekregen van de provider.

Ik heb er nog wel naar gevraagd maar kreeg daar geen antwoord op waar ik wat aan had.(ergens in het DHCP-deel van de router zei de helpdeskmedewerker).
Zover ik het kan zien is er aan de dhcp-instellingen namelijk helemaal niets veranderd.

Ik ga van de week weer even met ze bellen omdat het nog niet helemaal weg is en omdat het dus duidelijk in de routers ligt.

Laatst bewerkt:
Het is wel een oud topic maar toch maar even de oplossing neerzetten:

Het bleek één van de switches te zijn die de weg kwijt was. Er staan nu allemaal nieuwe gigabit switches tussen en het probleem is weg.(En ook twee nieuwe thomsons, had er uiteindelijk wel niks mee te maken maar helemaal lekker waren ze ook niet, vooral het wireless deel was pet)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan