netwerk printen werkt soms wel en soms niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmega

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 aug 2010
Hoi, ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik dit in het juiste forum post.

Voor mijn werk heb ik 2 netwerken.
1 heeft een domein naam en wordt bestuurd door een windows 2003 server.
De ander is een simpele werkgroep netwerk, zonder server, met daarin 1 vista computer en 2 x XP pro sp3 computers.
Elke computer heeft zijn eigen lpt1 printer

Alle 2 de netwerken hebben een ADSL connectie met een VPN tunnel naar elkaar, bestuurd door 2 Vigor routers.
De communicatie is prima.

Het domeinloze netwerk staat in Utrecht, en die moet inloggen bij een netwerk wat in Amsterdam staat via remote desktop, 2 computers uit Utrecht loggen dan in en laden een DOS winkel programma op.
Ze kunnen daarmee verkopen, printen, bonnetjes maken voor klanten maar hier is waar het mis gaat.
Na een aantal keer of bonnetjes of facturen te hebben geprint geeft windows 2003 aan dat er een printer fout is.
Ze kunnen een paar keer iets printen op willekeurige printers en dan krijgen ze een printer fout, ze moeten hun computers opnieuw opstarten en dan kunnen ze weer een aantal bonnen printen.

Ik heb geen idee waar dit door komt, als ik achter de server ga zitten, zie ik braaf hun werkgroep, als ik op 1 van de 3 computers in die werkgroep duurt het ongeveer een halve minuut om de computer te zien...zou het hier door kunnen komen ?

Is er iemand die me kan helpen met dit probleem, of misschien weet hoe ik hier log files van kan maken ?

Je vraag zul je eerst even duidelijker moeten maken:
a. print iedereen op zijn eigen LPT1 printer? Of op een printer in Amsterdam?
b. Wordt dat DOS programma op een pc/server op het Amsterdam netwerk gedraaid die wordt gebruikt via remote desktop?
c. Waar wordt op geprint en op welke manier? Op een 'meegenomen' printer in het remote desktop programma of op een aangegeven (netwerk-)printer die altijd beschikbaar is op de W2003 server?

We horen het wel. Een duidelijk plaatje zou hierbij kunnen helpen.

Tijs.

Bedankt voor je antwoord.

1. Iedereen print op elkaars printer, die printer staat in Utrecht
2. Het DOS programma draait in Amsterdam op de server en via een beveiligde VPN verbinding en remote desktop maakt men daarmee contact.
3.Het printen gaat nu op een van te voren geinstalleerde printer, we hebben het ook geprobeerd met een "meegenomen" printer maar dat gaf hetzelfde resultaat.

Wat ik zou doen is het volgende op de W2003 server (natuurlijk uitvoeren op alle individuele geïnstalleerde printers van "Utrecht"):
Rechtsklik op de printer en kies Eigenschappen
Ga naar tabblad Geavanceerd
Bolletje zetten in "Afdrukdocumenten in wachtrij plaatsen (programma is eerder gereed)" en daaronder het bolletje in "Afdrukken zodra de laatste pagina in de wachtrij is geplaatst".
Hierna op OK klikken.

Hopelijk levert dit nieuwe spooling-stramien een verbetering op.

Eventueel ook hetzelfde doen op de Utrecht-werkstations, op de (gedeelde) printers die vanaf de W2003 server gebruikt worden voor afdrukken.

Ik heb namelijk het idee dat het probleem 'm zit in de communicatie tussen de W2003 'printer' en de gedeelde printer op de werkstations in Utrecht. Ik kan natuurlijk van hieruit niet bepalen hoe snel de VPN-verbinding is, maar hopelijk verbeterd de communicatie al flink als bovenstaande stap(pen) genomen worden.

Succes,

Tijs.

Hey bedankt voor je antwoord...om eerlijk te zijn verergde dit de situatie...ik ga morgen even nog een andere oplossing bekijken.
Een ping met een -L 1482 package pingen naar de clients geeft als resultaat een 65ms ping, wat redelijk snel is, dit is dus te vergelijken met de pakketjes die een printer stuurt, dus de connectie is eigenlijk wel goed.
Alleen vertragen die DOS programma's de server enorm, daar zou het probleem ook in kunnen liggen, wat ook nog zou kunnen is dat de databases van dat programma tegen de 30mb aanlopen per stuk, dit zou wel eens teveel kunnen zijn voor een DOS programma

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan