Het is mij gisteren gelukt met een laptop wireless met XP SP3 om bestanden te delen met PC (netwerk kabel aan router) met W7.
Tips:
-zorg dat alle werkgroepen exact dezelfde naam hebben: bv GROEPTHUIS.
-zorg voor W7: werkgroep moet ingesteld staan als "thuisgroep", openbare mappen delen moet ingesteld staan (lezen en schrijven), wachtwoord heb ik uitgezet. De W7 PC zag meteen de gedeelde mappen op de XP laptop staan. Andersom heb ik lang moeten zoeken, want de XP laptop zag de openbare mappen (die heeft W7 al standaard gecreerd) wel staan op de W7 PC, maar niet een map op mijn data-partitie (ook al had ik die in W7 op "delen" gezet). Dus dat is onhandig maar niet onwerkbaar. Dat betekent dus dat het mij niet gelukt is om een willekeurige map te delen in W7, maar dat ik wel andere mappen heb gevonden die te delen zijn.
Voor het delen van de printer heb ik een omweg gevonden. Het probleem was dat de driver niet wilde installeren op de XP laptop omdat de printer met de kabel aan de 64 bits W7 PC hangt en ik vanaf de 32 bits XP laptop wil printen op afstand.
Mijn oplossing: drivers gede-installeerd op de XP laptop. Toen de printer fysiek aan de XP laptop gehangen en 32 bits drivers geinstalleerd. Toen testpagina geprint en dat werkte. Vervolgens de printerkabel aangesloten op de W7 PC. En tot slot op de laptop "eigenschappen" van de printer aangeklikt en daar de poort ontkoppeld van USB (daar zat ie immers aan tijdens het installeren van de driver) en handmatig ingevuld als local poort (via "toevoegen" poort op het tabje "poorten") naar \\PCnaam\printernaam.
En toen kon ik draadloos printen vanaf de XP laptop (mits de PC met kabel naar printer aanstaat natuurlijk).
Dus de omweg is dat je even je printer fysiek koppelt aan een computer op afstand maar daar valt in mijn geval wel mee te leven.
Ik hoop dat het je ook lukt!
groete en succes, Ruud