netwerk tussen win xp en win98

• Onderwerp starter Onderwerp starter d-van
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

d-van

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
vraag:

ik heb 2 pc's, 1 met win xp en een met win 98.
Heb voor de rest adsl van kpn en router. werkt allemaal prima.
Maar nou wil ik bestanden (en printers) kunnen delen, dus echt van het netwerk gebruik maken. Ik heb hiervoor bij de xp computer een netwerk aangemaakt (noemt ie mshome). Toen hij daarmee klaar was, moest ik een diskette erin doen en die in de andere pc doen. Dit heb ik gedaan, die zegt daardoor ook dat hij een netwerk heeft en een gedeelde map aanmaakt... maar hoe kan ik nou communiceren met die andere computer... ik krijg echt niet het idee dat ik op de andere computer kan komen..

wat doe ik verkeerd?

ps. als ik op de xp computer kijk bij mijn netwerklocaties, dan staat er wel een netwerk: volledig netwerk, als ik daar op klik, komt er te staan: 3 opties:
1e= microsoft terminal services... de 2e= microsoft windows netwerk en de 3e= web client network...
de 2e kan ik aanklikken, dan krijg ik inderdaad daar het mshome netwerk, maar als ik dat dubbelklik krijg ik een foutmelding met de tekst:mshome is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron...bla en de lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar..

wie weet wat ik moet doen?

don

Schijf of mappen wel gedeeld, waarvan je gebruik wilt maken op de pc's?

Ik heb op de xp computer een map met : gedeelde documenten.... dus die zal toch wel goed zijn? En op de computer met win 98 erop staat een map met shared docs...

Nog iets raars: als de xp computer uitstaat en ik op de 98 computer de link netwerk aanklik, dan zie ik dus computer 1 staan (dat is die win98) en een entire network.. als ik die dubbelklik, krijg ik weer alleen computer 1, en als ik die dubbelklik dan krijg ik die map met shared docs...
nou is het zodra ik de xp computer aanzet.. en ik op die netwerk klik, dan krijg ik niet meer computer 1 en het entire network te zien, maar alleen het entire network... als ik dat vervolgens dubbelklik, zegt hij: unable to browse the network...

help...
bedankt
don

Begrijp ik je nu goed: wil je gedeelde mappen/bestanden zien van de andere pc terwijl deze UIT staat?
Dat zal idd niet lukken.

Zet beide pc's aan om het hele netwerk te zien en evt bestanden te kopiëren. Dan pas zijn die bestanden altijd tot je beschikking, ook als je maar één pc hebt ingeschakeld.

Ook voor je gedeelde printer geldt dat de pc waar de printer aan hangt AAN moet staan om printopdrachten uit te voeren (tenzij die printer rechtstreeks op de router zit, maar daar ga ik nu maar even niet van uit)

Nee, je begrijp het niet goed

het geval is.. zodra ik de beide pc's aanheb... kan ik niet op netwerk klikken.. althans.. dan zegt hij bij de 98 pc: unable to browse network... en bij de xp pc.. ook zoiets..

Maar als de xp computer uit staat.. kan ik wel op de 98 pc naar het entire netwerk toe. daar staat dan 1 pc (die win 98 bak) en niet 2...

andersom kan ik nooit het microsoft netwerk aanklikken op de xp bak.. het is nooit able to browse network...

Nee sorry, dan zou ik het ook niet weten . . .
Misschien iemand anders?? (schopje ;) )

PS. Bedenk ik toch nog dat mss je firewall(s) dwarsliggen?
Kijk anders ook even
hier
onder Bestanden delen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan